کدام استان ها مشکل آب بیشتری دارند؟

کیوسک خبر: فیروز قاسم زاده با تاکید بر این که تمام کشور درگیر تنش آبی است، گفت: استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و استان‌های شمال غرب، باید مدیریت مصرف بیشتری داشته باشند.

به گزارش صدا و سیما، فیروز قاسم زاده گفت: بر اساس شاخص‌های بین المللی ایران در شرایط تنش آبی به سر می‌برد و تمام تلاش‌ها در مدیریت منابع آبی به این سمت است که در درجه اول، در حوزه آب شرب مشکل و هیچگونه قطعی در شهرها و روستاها نداشته باشیم.

وی گفت: بر اساس آماری که از بارندگی‌ها در ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو در حال ثبت است، با گذشت حدود یک ماه از سال آبی جدید، به طور متوسط در کشور حدود ۳ میلی متر بارندگی ثبت شده است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: تمرکز این بارندگی‌ها در استان‌های شمالی کشور بوده و قاعدتاً استان‌های فلات مرکزی و جنوبی و دامنه‌های البرز و زاگرس، بارش چندانی را دریافت نکرده اند. در مقایسه با سال قبل ۴۴ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۵۹ درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

مدیرکل دفتر داده‌های آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به سه سال خشکسالی متوالی و کاهش شدید روان آب‌های کشور، ادامه داد: از ابتدای سال، ۸۸۰ میلیون مترمکعب ورودی مخازن سدهای کشور بوده که ۱۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. علی رغم کنترل‌هایی که برای کاهش خروجی‌ها داشته‌ایم، حدود ۱۹۵۰ میلیون مترمکعب یا یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب خروج از مخازن سدها را شاهد بودیم که ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: اگر بخواهیم با شرایط عادی مقایسه کنیم، معمولاً در مهر ماه، حدود ۲ و نیم میلیون مترمکعب خروجی از مخازن سدها اتفاق می‌افتاد که امسال کاهش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی رقم خورده است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به ۳۷ درصد پرشدگی مخازن سدهای کشور افزود: با توجه به قرار داشتن در انتهای فصل زراعی و مصارف تقریباً اتفاق افتاده و شروع فصل جدید، این عدد متناسب با شرایط عادی ۵ ساله، باید ۴۳ درصد می‌بود که کاهش ۶ درصدی ذخایر را نشان می‌دهد؛ یعنی حدود ۳ میلیارد مترمکعب، مخازن نسبت به ۵ سال اخیر خالی‌تر هستند.

آقای قاسم زاده تاکید کرد: برنامه ریزی‌ها برای جلوگیری از قطع آب اتفاق افتاده، اما لازمه تدوام آن تا زمان آغاز بارش‌های پاییزه که از آذرماه به صورت جدی شروع می‌شود، کمک مردم است؛ چرا که طبق پیش بینی‌ها، در زمستان بارش‌ها به صورت عادی خواهد بود و مخازن کشور، مجدداً شارژ می‌شوند.

وی گفت: در تابستان مدیریت مصرف خوبی در سطح خانواده‌ها رخ داد، اما در پاییز، با توجه به این که مصارف در حد تابستان در حال اتفاق افتادن است، به نظر می‌رسد که مسئله آب جدی گرفته نمی‌شود.
در حوزه تعرفه‌ها، رشد پلکانی متناسب با افزایش مصرف و قطع آب برای مشترکان بدمصرف را دنبال می‌کنیم.