چه کسانی پاداش صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌گیرند؟

کیوسک خبر: اگر مشترکان خانگی در فاصله زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند، بتوانند ۱۰ تا ۳۵ درصد مصرف خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش دهند، مبلغی به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت خواهند کرد که بسته به میزان صرفه‌جویی، این مبلغ از ۱۳ تا ۵۲۰ هزار تومان متغیر خواهد بود.

 در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس جزء ۱ بند (ر) و بند (ل) تبصره ۱۵، وزارت نفت موظف به اصلاح الگوی مصرف شد. در تاریخ ۲۱ خرداد، مصوبه‌ای از سوی هیات وزیران صادر شد که بر اساس آن، شهرها بر اساس مناطق جغرافیایی به پنج اقلیم و مشترکان به ۱۲ پله تقسیم‌بندی شدند.

براساس این ۱۲ پله؛ سه پله نخست، مشترکان کم‌مصرف؛ سه پله دوم، مشترکان با مصرف متوسط؛ چهار پله بعدی، مشترکان پُرمصرف و ۲ پله آخر (پله‌های یازدهم و دوازدهم) مشترکان بسیار پرمصرف هستند که تعرفه گازبهای آن‌ها پنج‌هزار تومان و ۶ هزار تومان (پله ۱۱، پنج هزار تومان و پله ۱۲، ۶ هزار تومان) است.

اگر مشترکان خانگی در فاصله زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند، بتوانند ۱۰ تا ۳۵ درصد مصرف خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش دهند، مبلغی به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت خواهند کرد.

«مسلم رحمانی» مدیر امور هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، به تازگی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، درباره پاداش صرفه‌جویی در مصرف گاز توضیح‌داد: اگر از ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند، مشترکان ۱۰ تا ۳۵ درصد مصرف خود را در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کاهش دهند (به‌ویژه در پلکان‌های پایین که قیمت‌ها را تغییر نداده‌ایم) نه تنها پولی پرداخت نمی‌کنند، بلکه بستانکار هم می‌شوند و مبلغی هم دریافت می‌کنند.

بالاترین مبلغ قبض گاز در بخش خانگی

مدیر امور هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره بالاترین مبلغ قبض صادر شده برای بخش خانگی، اظهار داشت: مبلغ این قبض ۵۰ میلیون تومان و مربوط به یک منزل ویلایی دارای استخر رو باز واقع در دامنه شیرکوه در شهر یزد بود که از گاز برای گرم کردن استخر آن در دمای منفی ۱۲ درجه استفاده می‌شد.

وی افزود: در تهران، بالاترین مبلغ قبض صادرشده ۳۸ میلیون تومان برای یک واحد مسکونی بود، البته مجتمع‌هایی داشتیم که چند واحدی بودند و مبلغ قبض آن‌ها ۷۰ یا ۸۰ میلیون بود.

این مسوول درباره چگونگی صرفه‌جویی در مصرف گاز با ذکر مثالی، گفت: اگر ساکنان منزلی که در تهران واقع است، در پلکان سوم قرار دارد و ۴۰۰ مترمکعب قابلیت مصرف دارد، در مقایسه با سال قبل، یک بخاری را به مدت چهارساعت در روز کمتر روشن کنند (فقط ۱۰ درصد استفاده کمتر، معادل ۴۰ متر مکعب گاز)، نه تنها مبلغی نمی‌پردازند بلکه معادل ۱۳ هزار تومان پاداش دریافت می‌کنند.

وی، فاصله بین سقف و کف پاداش صرفه‌جویی در مصرف گاز را ۱۳ هزار تومان تا ۵۲۰ هزار تومان ذکر کرد.

مشترکان پُرمصرف هم یارانه می‌گیرند

رحمانی توضیح داد: در سال گذشته از ۱۳۸ میلیون قبضی که در دوره سرد (از ۱۶ آبان تا ۳۱ فروردین) صادر شد، فقط ۱.۲۹ درصد مردم در پلکان ۱۱ و ۱۲ قرار گرفتند. همین ۱.۲۹ درصد مردم نزدیک به پنج درصد مصرف گاز در زمستان را به خودشان اختصاص دادند که حجم بسیار زیادی است.

وی گفت: ۶۸ درصد مردم در سه پلکان نخست قرار دارند و تقریباً ۴۶ درصد گاز را مصرف می‌کنند. عده‌ای از ۳۰ درصد باقی‌مانده، جزو پرمصرف‌ها و عده‌ای جزو افراد با مصرف متوسط هستند.

مدیر امور هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، درباره هزینه تمام‌شده گاز توضیح داد: هزینه تمام‌شده گاز، از فراورش تا توزیع، برای هر متر مکعب تقریباً بین ۹ تا ۱۳ هزار تومان است. اگر بخواهیم آن را صادر کنیم تقریباً حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان درآمد حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: یک درصد افراد که پُرمصرف هستند، برای هر متر مکعب گاز حداکثر ۶ هزار تومان پرداخت می‌کنند؛ یعنی دست‌کم سه‌هزار تومان زیر قیمت تولید، یارانه می‌گیرند.