کمبود آب جدی است/ افزوده شدن ۴۶۰۰ متر به طول شبکه آب‌های سطحی تهران

کیوسک خبر: رییس سازمان مدیریت بحران کشور موضوع آب و کمبود آن در کشور را بسیار جدی دانست و گفت: با توجه به تغییر خط دمای شهر تهران در دهه‌های اخیر، پایتخت به توسعه فضای سبز به ویژه در جنوب شهر نیاز دارد.

 محمد حسن نامی روز شنبه در مراسم بهره برداری از پنج پروژه توسعه و نگهداشت شبکه اصلی مدیریت آب های سطحی گفت: آینده جهان با مخاطرات زیادی روبه‌رو است که باران های بی وقفه مانند بحران باران اخیر خسارات زیادی را به کشور وارد کرد.

وی تاکید کرد: در باران های اخیر به کشور دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش مسکن، محصولات کشاورزی و زیر ساخت ها خسارت وارد شد که به نظر می رسد در کنار کارهایی که شهرداری تهران در حوزه مدیریت سیلاب انجام می دهد نیاز به بررسی موضوعات دیگری نیز است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: اگر خط دمای تهران با سرعت حرکت کند تا ۱۰ سال آینده روی کوه دماوند برفی وجود ندارد و برای جبران آن نیاز به ایجاد سالانه یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر فضای سبز داریم و اگر این کار را نکنیم خطراتی برای شهر و شهروندان تهرانی با وقوع سیلاب ایجاد می شود.

وی با اشاره به کاشت سبزیجات در اراضی جنوبی پایتخت نیز گفت: ۵۵ میلیون متر مکعب چوب در کشور نیاز داریم و این در حالی است که می توان در جنوب تهران به تولید چوب هایی که سریع رشد می کند، بپردازیم و بخش عمده چوب های کشور را تامین کنیم.

افزوده شدن ۴۶۰۰ متر به طول شبکه آب‌های سطحی تهران

مدیرعامل شرکت خاکریز آب نیز در این مراسم گفت: با بهره‌برداری از پنج طرح شبکه آب‌های سطحی چهار هزار و ۶۰۰ متر به طول شبکه آب‌های سطحی پایتخت افزوده می‌شود.

سیدمهدی پورهاشمی با اشاره به شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه لشگری- مخصوص افزود: ۷۱۱ متر لوله رانی انجام شده است و کل پروژه ۸۶۲ متر است. امروز نیز از ظرفیت جمع آوری و هدایت آب های سطحی باند کندرو شمالی بزرگراه شهید لشگری با استفاده از کانال احداثی با لوله پلیمری به قطر ۱۸۰۰ میلیمتر در طول ۸۶۲.۴ متر حدفاصل خیابان سوم تا پل کن افتتاح می شود.

وی افزود: طرح دوم رفع مشکل کمبود ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل آریافر و تکمیل اجرای رسوبگیر جلال آل احمد تقاطع خیابان جلال آل احمد و خیابان شهید آریافر به طول ۴۷۱ متر است.

پور هاشمی ادامه داد: طرح رفع مشکل کمبود ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر نیز با هدف مرمت و بازسازی کانال سیل برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر به طول ۸۳۵ متر به بهره برداری می رسد.

وی چهارمین پروژه شبکه مدیریت آب های سطحی را کانال قلقلی دانست و گفت: پروژه عملیات اجرایی ترمیم و مرمت مجاری شبکه اصلی لوله ها و کانال های سرپوشیده آب های سطحی در حوضچه آبریز مرکزی تهران یا همان قلقلی به طول ۶۳۱ متر است.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب پنجمین طرح قابل بهره برداری امروز را سرپوشیده کردن نهر ضلع شرقی خیابان فدائیان اسلام معرفی کرد و گفت: سرپوشیده کردن نهر ضلع شرقی خیابان فدائیان اسلام حدفاصل میدان شوش تا پل بعثت شامل اجرای دال بتنی بر روی کانال به طول ۸۵.۵ متر و تهیه و نصب ۱۰۵ عدد دریچه بازدید و آبرو در طول مسیر مجموعا ۱۸۰۰ متر طول این پروژه است.

وی تاکید کرد: در مجموع چهار هزار و ۶۰۰ متر به شبکه آب های سطحی اضافه می شود که در این میان یک هزار و ۳۳۳ متر توسعه ای و مابقی نگهداشتی است.

همچنین نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این نوع خدمت رسانی کمک می کند پایتخت، شهری بانشاط، امن و باآرامشی باشد، افزود: امروز پنج طرح نگهداشت شبکه آب‌های سطحی افتتاح می شود. با توجه به اینکه امروز کشور با مشکل کمبود آب به دلیل کاهش بارندگی ها درگیر است، این پروژه ها به مدیریت هر چه بهتر آب کمک می کند. در کمیسیون امنیت مجلس نیز یک کمیته آب تشکیل شده که امیدواریم بتوانیم در این حوزه جدی تر ورود کنیم، چون ممکن است مساله آب چالش های جدی را گریبانگیر کشور کند که این پروژه ها می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

زهره الهیان تاکید کرد: در مجلس نیز آمادگی هر گونه تعاملی را  داریم تا ظرفیت مجلس هم برای حل معضلات و مشکلات شهر تهران به کمک بیاید.

همچنین سمیه رفیعیدیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مساله ای که این روزها شاهد هستیم و در حال تبدیل به دغدغه و چالش‌ شده بحث بحران آب است گفت: این شبکه های مدیریت آب‌های سطحی در تهران توسط شهرداری به صورت محلی طراحی شده که کار فوق العاده ای است، چرا که طرح ها باید منطبق با شرایط شهرها باشد و تهران شرایط جغرافیایی خاصی دارد.

وی با بیان اینکه جمع آوری آب های سطحی نیز یکی از مسائل این شهر است و امیدواریم این پروژه ها با قوت ادامه پیدا کند، افزود: جمع آوری آب های سطحی نیاز به تصفیه نیز دارد چرا که آلودگی در منابع وجود دارد، برای تصفیه آن نیز باید متناسب با مختصات تهران فکر جامعی کرد.

۴۷ گلوگاه سیلابی در تهران شناسایی شده است

همچنین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران  نیز گفت: ما باید نقاط گلوگاهی سیلابی را حل کنیم و در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، ۴۷ گلوگاه شناسایی شده که در این میان ۱۲ گلوگاه درجه یک وجود دارد که باید رفع شود.

عباس شعبانی در این مراسم گفت: تهران با اختلاف ارتفاع ۹۰۰ متری مستعد سیلاب است؛ سیل ۱۳۴۱ تهران باعث شد سازمان برنامه و بودجه کار مطالعاتی انجام دهد و سیل‌برگردان های غرب و شرق در تهران ساخته شد.

وی تاکید کرد: تا قبل از تاسیس شرکت خاکریز آب ۱۹۰ کیلومتر شبکه مدیریت آب های سطحی احداث و تا امروز ۵۵۰ کیلومتر در شهر تهران ساخته و به بهره برداری رسیده است.

شعبانی با اشاره به اینکه تهران به ۷۰۰ کیلومتر شبکه مدیریت آب های سطحی نیاز دارد افزود: در کنار تکمیل این شبکه موضوع مهمتر نگهداشت این شبکه است، این در حالی است که در سالهای اخیر این مساله مغفول مانده و حتی در برخی نقاط دچار ریزش شده بود.

به گفته وی، هزینه تقریبی ساخت ۵۵۰ کیلومتر شبکه مدیریت آب های سطحی که تاکنون ساخته شده، ۲۰ هزار میلیارد تومان است و باید نگهداشت از این سرمایه و دارایی ایجاد شده انجام شود.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: باید ۱۶۰ کیلومتر شبکه مدیریت آب های سطحی احداث کنیم که عموما در غرب تهران است، البته به این مساله نیز تاکید دارم که در حوزه نگهداشت این شبکه نیز نیمی از این بخش از زیرساخت های شهری نیاز به مرمت دارد.