کشف بیش از ۱۰ تُن انواع مواد مخدر و روان‌گردان در کشور

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف بیش از ۱۰ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان در کشور طی هفته دوم بهمن ماه خبر داد.

به گزارش کیوسک خبر، ناصر اصلانی، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مجموع کشفیات این هفته  ۱۰ هزارو ۴۵کیلوگرم است که نسبت به هفته گذشته آن که ۱۱ هزارو ۸۹۷ کیلوگرم بود، ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: بیشترین حجم مواد مکشوفه مربوط به تریاک به میزان ۷۲۷۰ کیلوگرم بوده است که ۷۲.۴ درصد مجموع کشفیات را شامل می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همچنین از این میزان، ۱۷۱۰ کیلوگرم حشیش، ۵۷ کیلوگرم هروئین، ۱۴ کیلوگرم شیشه، ۱۰۴ کیلوگرم مرفین، ۲۰هزارو ۲۸۷ عدد قرص روان‌گردان و ۸۸۶ کیلوگرم سایر مواد کشف و ضبط شده است.

اصلانی با بیان اینکه این میزان از کشفیات طی ۱۱۶۵ فقره عملیات صورت گرفته است، گفت: سرانه کشفیات مواد مخدر در این دوره ۸.۶ کیلوگرم به ازای هر عملیات بوده است.

وی اظهار داشت: در هفته اخیر مجموعاً ۷۰۱۴ متهم در ارتباط با جرایم مواد مخدر و خصوصاً طی طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در سطح کشور دستگیر شده‌اند که از این تعداد ۱۲۹ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر و روانگردان ۲۲۷۵ نفر خرده‌فروش و توزیع‌کننده مواد و ۴۴۵۷  نفر معتاد متجاهر دستگیر شده‌اند. ۱۵۳ نفر نیز طی سایر عملیات‌های مرتبط با موضوع مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از ۲۰ هزارو ۲۸۷ عدد قرص‌های روانگردان مکشوفه در این مقطع، بیشترین تعداد با ۱۲ هزارو ۵۶۲  عدد مربوط به استان گلستان است که نشان‌دهنده ۴۹.۷ درصد مجموع کشفیات قرص‌های روان‌گردان در هفته اخیر است.

اصلانی با بیان اینکه بالغ بر ۷۶ درصد کشفیات این دوره زمانی مربوط به شش استان کشور است،‌ اظهار داشت: بیشترین حجم کشفیات با ۲۱۹۰ کیلوگرم مربوط به استان کرمان است که معادل ۲۱.۸ درصد کشفیات کشور است و سیستان و بلوچستان با ۱۷۶۰ کیلوگرم، هرمزگان با ۱۷۶۰ کیلوگرم، کهگیلویه و بویراحمد با ۷۸۲ کیلوگرم، فارس با ۷۰۶ کیلوگرم، اصفهان با ۶۴۹ کیلوگرم به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سهم کشفیات ۵ استان اولویت دار حوزه مقابله یعنی سیستان و بلوچستان، کرمان ، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان غربی از کشفیات کشور در هفته مذکور  ۵۶.۹ درصد است.

اصلانی اظهار داشت: طی این مدت، ۱۳۶ دستگاه خودرو، ۱۴ دستگاه موتورسیکلت، ۶  قبضه سلاح و ۱۹ دستگاه موبایل توقیف شد.