کمک هوش مصنوعی به تفسیر اسکن مغزی

کیوسک خبر: تحقیقات انجام شده در کشور استرالیا نشان داده که یک مدل یادگیری عمیق می‌تواند به رادیولوژیست‌ها در تفسیر سریع‌تر و دقیق‌تر سی‌تی‌اسکن مغزی برای تشخیص خونریزی مغزی و نجات جان بیماران یاری برساند.

به گزارش پایگاه خبری انگلیسی «آی نیوز» ، یک مطالعه جدید مشخص کرده است که رادیولوژیست‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند اسکن‌های پیچیده مغز را با سرعت و دقت بیشتری ارزیابی کنند .

محققان دریافتند که رادیولوژیستها با کمک هوش مصنوعی می‌توانند سی‌تی اسکن مغز برای خونریزی مغزی را ۳۲ درصد دقیق‌تر و ۱۱ درصد سریع‌تر تفسیر کنند.

سازمان ملی بهداشت و سلامت انگلستان (NHS ) از این فناوری در چندین بیمارستان تحت مدیریت خود استفاده می‌کند هر چند که این تحقیق جدید در کشور استرالیا انجام شده است. سازمان یاد شده از این فناوری در منطقه «ولورهمپتون» (Wolverhampton ) استفاده می‌کند و بطور بالقوه ممکن است در مناطق بیشتری از کشور انگلستان مورد استفاده قرار گیرد.

این مطالعه انتشار یافته در «نشریه اروپایی رادیولوژی» بررسی کرد که ۳۰ رادیولوژیست چگونه قادر به ردیابی «یافته های بالینی» از ۲ هزار و ۸۴۸ مورد سی‌تی‌اسکن مغزی با و بدون کمک یک سامانه یادگیری عمیق بودند. این سامانه یادگیری عمیق (هوش مصنوعی) را شرکت استرالیایی «آنالیز» (Annalise) که دفاتری هم در انگلستان دارد ، ساخته است.

این محققان دریافتند که هوش مصنوعی بطور خاص برای کمک به رادیولوژیست‌ها در زمینه تفسیر دشوارترین اسکن‌های مغزی سودمند است.

کمک هوش مصنوعی به تفسیر اسکن مغزی

«کویین‌لان بوکلاک» از دانشگاه «نوتردام» در سیدنی خاطرنشان کرد که کمک هوش مصنوعی «بطور قابل ملاحظه‌ای میزان دقت تشخیص رادیولوژیست‌ها را در گستره وسیعی از یافته‌های بالینی بهبود داد و امکان بالقوه برای بهبود تفسیر اسکن‌های پیچیده مغزی را به اثبات رساند.

وی افزود: این مزایا در کمک به رادیولوژیست‌ها در زمینه شناسایی یافته‌های ظریف و حساس چشمگیرتر هستند. هر چند شناسایی برخی از یافته‌ها برای رادیولوژیستها دشوار بود اما موارد غیرعادی بسیار ظریف و نامشهود بر روی سی‌تی‌ اسکن‌ها وجود داشت که توسط مدل هوش مصنوعی شناسایی شد.

«ریک آبرامسون» مسئول پزشکی اصلی شرکت آنالیز گفت: نتایج این مطالعه تبعات مهمی برای بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌ها دارد.

خونریزی مغزی زیرعنکبوتیه (subarachnoid) به این معنی است که در فضای پیرامون مغز خونریزی ایجاد شده که زندگی بیمار را تهدید می‌کند. از این رو این خونریزی هر چه سریعتر و دقیق‌تر تشخیص داده شود ، امکان انجام سریعتر جراحی فوری وجود دارد.

رادیولوژیست‌ها اغلب از یک مایع که به عنوان یک تضاد (کنتراست) شناخته می‌شود استفاده می‌کنند تا امکان معاینه واضح‌تر ارگان را داشته باشند. اما بسیاری از اسکن‌ها حاوی کنتراست نیستند چون ممکن است در برخی افراد موجب نارسایی کلیه بشود. همچنین بیماران سه ساعت پیش از اسکن با کنتراست مجاز به خوردن نیستند و از این رو در موارد اورژانسی که بیمار بتازگی غذایی خورده است امکان استفاده از کنتراست وجود ندارد.

در این صورت عدم استفاده از کنتراست به این معنی است که تفسیر سی‌تی اسکن مغزی دشوار است که در این صورت کمک گرفتن از هوش مصنوعی بسیار ارزشمند می‌شود.

این مطالعه بر اساس سوابق رادیولوژی در استرالیا توسط محققانی از چندین دانشگاه با هدایت دانشگاه نوتردام در شهر سیدنی انجام شده است. مدل یادگیری عمیق مورد استفاده با استفاده از ۲۱۲ هزار و ۴۸۴ اسکن برگرفته از یک گروه رادیولوژی خصوصی در استرالیا آموزش داده شده است.