تابستان کم‌آب در انتظار ایرانی‌ها؟

کیوسک خبر: پاییز امسال سومین پاییز خشک است که وضعیت بارش‌های آن مناسب ارزیابی نمی‌شود و همین امر تأمین آب را با دغدغه همراه ساخته است.

کمبود بارش

پیشتر احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت بارش طی آذرماه گفته بود: میانگین بارش‌های کشور طی پاییز ۳۴ میلیمتر ثبت شد. این در حالی است که به‌صورت نرمال باید از ابتدای سال آبی تاکنون ۶۰ میلیمتر بارندگی دریافت می‌کردیم.

وی تاکید کرد: این میزان بارش ثبت‌شده نشان می‌دهد که ما با کاهش جدی بارندگی مواجه هستیم. به عبارتی ۲۶ میلیمتر معادل با ۴۳ درصد کمتر از میانگین بلندمدت بارندگی دریافت کردیم. سال گذشته در این بازه زمانی ۳۳ میلیمتر بارش در کشور ثبت شد بنابراین در سال جاری حدود یک میلیمتر میانگین بارش‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است اما به‌طور کلی با میانگین بلندمدت اختلاف زیادی دارد.

مشکل آب در تابستان

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی همچنین با یادآوری این‌که در مهر امسال بارندگی بیشتر از نرمال بود اما در ماه‌های آبان و آذر بارش‌ها کمتر از نرمال بود، گفت: دمای هوا هم خیلی افزایش یافت که این موضوع تبخیر و تعرق ذخیره آبی را هم افزایش می‌دهد، بنابراین شرایط منابع آبی در بسیاری از شهرها پایدار نخواهد بود.

وی افزود: اگر این وضعیت ادامه یابد و در زمستان هم ذخایر برف کافی نداشته باشیم قطعاً در تابستان سال آینده با مشکل جدی آب مواجه خواهیم شد.