• خانه
  • علم و دانش
  • تفاهم‌نامه راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی و گیم امضا شد؛ کرمی: ارزش‌افزوده و اشتغال از گیم و سرگرمی را شرکت‌های خلاق خلق می‌کنند

تفاهم‌نامه راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی و گیم امضا شد؛ کرمی: ارزش‌افزوده و اشتغال از گیم و سرگرمی را شرکت‌های خلاق خلق می‌کنند

کیوسک خبر: تفاهم‌نامه شکل‌گیری خانه خلاق و نوآوری بازی‌های رایانه‌ای به امضای رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رسید.

پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری در این مراسم با بیان این‌که نظام ساختاری حمایت از صنایع خلاق و فناوری‌های نرم در کشور شکل گرفته و در حال تقویت است، ادامه داد: توسعه و رونق شرکت‌های خلاق، نیازمند ایجاد یک هاب یا شبکه ملی برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است. این خانه خلاق و نوآوری در حوزه بازی شکل می‌گیرد تا با حمایت معاونت علمی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، نوآوری و توانمندی‌های حوزه بازی‌های رایانه‌ای جهش و تحولی جدی را شاهد باشد.

کرمی با بیان این‌که حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معطوف به بخش خصوصی بوده و در مسیر ایجاد اشتغال بر اساس راهبرد حمایت از خانه‌های خلاق و نوآوری از توسعه بازی‌های رایانه‌ای است، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب خانه خلاق و نوآوری بازی و ایجاد شبکه، از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حمایت می‌کند. در راستای شکل‌گیری شرکت‌های خلاق برای تولید ثروت از علم و توجه به اینکه بازی‌های رایانه‌ای، یکی از فراگیرترین رسانه‌ها در حال حاضر است که هم در زمینه آموزش و هم در زمینه اوقات فراغت و سرگرمی مورد توجه است.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که تفاهم‌نامه راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی در راستای توسعه هنر صنعت گیم و سرگرمی که هم توسعه آن از ضروریات است و هم معرفی آن و همکاری معاونت علمی با وزارت ارشاد امضا می‌شود، ادامه داد: پیش از این، تفاهم‌نامه‌ای به امضای معاون محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و وزیر محترم ارشاد رسیده است که شکل‌گیری خانه خلاق و نوآوری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ذیل آن تفاهم‌نامه است. حوزه‌های مختلفی مانند گیم و بازی، سینما، چاپ و رسانه تعریف شده بود که خوشبختانه این خانه خلاق و نوآوری نیز در سایه همان تفاهم‌نامه شکل می‌گیرد.

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: یکی از قدرتمندترین حوزه‌های صنایع خلاق گیم است که طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها، توانمندی‌ها و فناوری‌ها را به خدمت می‌گیرد و با استفاده از محصولات کارآمد ایران‌ساخت می‌توانیم بازار خوبی را در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و منطقه کسب کنیم که زمینه‌ساز ثروت آفرینی و خلق ارزش‌افزوده خواهد بود.

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با بیان این‌که نظام ‌تأمین مالی خوبی در معاونت علمی و فناوری شکل گرفته که می‌تواند در خدمت خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق ذیل این خانه‌ها باشد، افزود: تصویب سند ملی فناوری‌های نرم‌ و صنایع خلاق فرهنگی گامی در حمایت و سامان‌دهی به توسعه صنایع خلاق است.‌ همچنین دستور و تأکید مقام معظم رهبری به سران ۳ قوا مبنی بر توجه و حمایت از توسعه صنایع خلاق، اتفاق دیگری بود که به اهمیت هرچه بیش‌تر این صنایع تأکید داشت.

وی با اشاره به بند قانونی شرکت‌های خلاق گفت: همچنین در ماده ششم قانون جهش تولید دانش‌بنیان، حمایت از شرکت‌های خلاق مورد توجه بوده و ارزیابی، تعیین و تشخیص این شرکت‌ها به‌طور مستقیم توسط معاونت علمی و فناوری صورت خواهد گرفت. با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن توسط معاون محترم علمی و فناوری رئیس‌جمهوری این شرکت‌ها نیز صاحب قانون حمایتی شدند و زمینه رشد و رونق آن‌ها بیش از پیش فراهم خواهد شد.

توجه و حمایت همه‌جانبه معاونت علمی از بازی‌های رایانه‌ای

سید صادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تأکید بر این‌که باید سویه نگاه و جهت‌گیری خود را به‌سوی این صنعت هنر رسانه تغییر دهیم افزود: حال که این ظرفیت ارزشمند فراهم شده باید دست به دست هم داد و ظرفیت را برای توسعه این حوزه فراهم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تقلیل دادن حوزه بازی‌های رایانه‌ای تا سطح اسباب‌بازی، چالشی است که با آن مواجه هستیم‌، ادامه داد: وظیفه انگاری نهادها برای توجه به این حوزه موضوعی مهم بوده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، همواره به این حوزه توجهی مسئولانه داشته و همکاری‌های بسیار خوبی با حمایت و پشتوانه معاونت علمی شکل گرفته است. در قالب یک درگاه، منابع حمایتی را به‌طور هوشمند به حوزه بازی‌های رایانه‌ای اختصاص داده است.

وی افزود: اگر سایر نهادها و بخش‌ها نیز به این حوزه توجه داشته باشند، در ابعاد مختلفی همچون اشتغال و تربیت نیروی انسانی، این حوزه و تولید محصولات پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم داشت.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این‌که در قالب خانه خلاق و نوآوری، تیم‌های خلاق حمایت می‌شوند تا به جایگاه مطلوب و واقعی خود برسند، ادامه داد: در مسائلی چون آموزش، تربیت نیروی انسانی، منتورینگ تیم‌ها، کمک به ایجاد کسب‌وکار با ثبات، تمرین تولیدات با کیفیت از اهداف این خانه خلاق و نوآوری است. با حمایت معاونت علمی و فناوری از این حوزه، نمونه‌سازی موفق و در پی آن شبکه‌سازی در سراسر کشور صورت خواهد گرفت.

پژمان با بیان این‌که تفاهم‌نامه خانه خلاق و نوآوری بازی، به رشد و بالندگی کشور و آزاد شدن سهم واقعی کشور از این حوزه کمک می‌کند، ادامه داد: بیش از ۲۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم در این حوزه فعالیت دارند و به‌طور میانگین سرانه مصرف جامعه از بازی‌های رایانه‌ای ۴۹ دقیقه است. باید ارتقای سواد رسانه‌ای صورت بگیرد و مردم در مصرف بازی‌های دیجیتال بتوانند با یک رویکرد و آگاهی بالا بهترین استفاده را از این حوزه داشته باشند.

توسعه و حمایت از زیست‌بوم صنایع خلاق در حوزه گیم و بازی‌های رایانه‌ای

بر اساس این تفاهم‌نامه، راه‌اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری حوزه «گیم و بازی‌های رایانه‌ای» در پنج نقطه کشور به‌عنوان هاب‌های کشوری در دستور کار قرار گرفت. بهره‌برداری از ظرفیت‌های طرفین به‌منظور راه‌اندازی و توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری در حوزه گیم و بازی‌های رایانه‌ای، همکاری در برگزاری رویدادهای تخصصی حوزه گیم و بازی‌های رایانه‌ای در جهت حل چالش‌ها و مسائل این حوزه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خلاق تقویت و توسعه زیرساخت‌های حوزه گیم و بازی‌های رایانه‌ای از سایر محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.