• خانه
  • علم و دانش
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری؛ ستاری: حمایت‌ها از مالکیت فکری و ثبت اختراع بیشتر می‌شود

امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری؛ ستاری: حمایت‌ها از مالکیت فکری و ثبت اختراع بیشتر می‌شود

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هدف ارتقای نقش آفرینی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در حوزه ثبت و مالکیت فکری تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری که با حضور حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شد، عنوان کرد: از حمایت‌های دکتر بابایی در حوزه مالکیت فکری و همت سازمان ثبت اسناد و املاک در حمایت از زیست بوم فناوری و نوآوری قدردانی می‌کنم. همکاری و تعامل معاونت علمی و فناوری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند راهگشای شرکت های دانش بنیان و خلاق باشد.

 

ستاری با بیان این که نامگذاری شعار امسال نمایانگر حمایت جدی و اثربخش رهبر فرزانه انقلاب از اقتصاد دانش بنیان و خلاق است، افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان یکی از محورهای رشد و رونق شرکت های دانش بنیان و خلاق است. این قانون، جهت‌گیری اقتصاد کشور را در مسیر پیشرفت ترسیم می کند و با توجه به جهت‌گیری جدیدی که این قانون ایجاد خواهد کرد، شاهد تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی با تاکید بر این‌که اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان پیش از هر چیز نیازمند یک فرهنگ است، ادامه داد: تلاش ها در سال های اخیر زمینه ای فراهم کرده است تا آمادگی لازم در جامعه برای اجرای این قانون فراهم شود. حمایت قوه قضاییه و بویژه جناب آقای اژه ای در این سال ها از زیست بوم فناو ی و نوآوری، اثرگذار بوده است و توانستیم طی همکاری‌هایی، زیرساخت‌های لازم قانونی را برای کمک به این حوزه ایجاد کنیم.

 

ستاری با اشاره به حمایت ۹۰ درصدی معاونت علمی و فناوری در حوزه ثبت اختراعات بین‌المللی و مالکیت فکری گفت: در حوزه مالکیت فکری همکاری جدی با سازمان ثبت و ارگان های بین المللی همکار این سازمان داریم. معاونت علمی ۹۰ درصد هزینه های ثبت را تامین می کند و همکاری معاونت علمی و این سازمان می تواند زمینه ساز تحول جدی در حوزه ثبت دارایی‌های فکری باشد. خوشبختانه قوه قضاییه حمایت های خوب و ارزشمندی را صورت داده است و امیدواریم که امضای این تفاهم نامه گامی اثرگذار در حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق باشد

 

آمادگی برای حمایت از ثبت اسناد و نشان‌های شرکت‌های دانش بنیان

در بخش دیگری از این مراسم حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق گفت: پس از نامگداری سال اقدامات بنیادینی انجام شد و روسا در حوزه دانش بنیان ها از مناظر مختلف اعلام آمادگی کردند و قوه قضاییه عنایت و توجه خاصی را به شرکت‌های دانش بنیان داشتند.

 

وی با بیان این که شرکت های دانش بنیان یکی از محورهای پیشرفت هستند، ادامه داد: اقدامات ارزنده معاونت علمی و فناوری به قدری شایسته بوده که غربی‌ها هم به این موضوع اذعان دارند.

 

بابایی ادامه داد: تولیدات شرکت های دانش بنیان و خلاق، با نمونه های با کیفیت خارجی برابری می کند و آمادگی داریم در حوزه ثبت نشان ها و علائم تجاری بین المللی این شرکت ها حمایت های لازم را انجام دهیم.

 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: کارگروهی در حوزه مالکیت معنوی شکل داده ایم و با انعقاد این تفاهم نامه امیدواریم حمایت ها از این حوزه افزایش یابد.

مجموعه قوه قضاییه در راستای تحقق شعار سال چه در حوزه قضایی و چه در حوزه ثبت اسناد و املاک و مالکیت معنوی آمادگی همکاری کامل با معاونت علمی دارد و امیدواریم این حمایت‌ها را افزایش دهیم و اقدامات اثربخشی را انجام دهیم

 

امضای تفاهم‌نامه همکاری

این تفاهم نامه همکاری با هدف توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در حوزه ثبت اسناد و املاک به امضا رسید.

حمایت از تعریف طرح های ملی و بین المللی در حوزه آموزش دانش افزایی، مراجع ارزیابی، داوران کارگزاران و حمایت از ایجاد مراکز تخصصی خدمات جستجوی پتنت، ارزشگزاری، سرمایه گذاری و فروش از محورهای این تفاهم نامه هست.

از دیگر این تفاهم نامه همکاری می توان به حمایت از برگزاری نمایشگاه و رقابت های مربوط به اختراعات و انتخاب برترین پتنت های ملی، برترین اختراع تجاری سازی شده سال اشاره کرد.

استفاده از ظرفیت همکاری چند جانبه در حوزه مالکیت معنوی با سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان همکاری های اقتصادی اکو، گروه هشت کشور های اسلامی در حال توسعه و کشورهای دوست با هدف کمک به تجاری سازی دارایی های فکر و ارتقاء صادارات دانش بنیان از محورهای تفاهم نامه یاد شده به شمار می رود.

 

همچنین استفاده از ظرفیت طرفین برای بهره برداری، توانمندی فناورانه شرکت های دانش بنیان و خلاق و ایجاد خانه های خلاق و نوآوری تخصصی برای تأمین بخش فناورانه ی ثبت اسناد و املاک کشور و توسعه بخش¬های زیست بوم فناوری و نوآوری کشور در این تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفته است.

 

ایجاد مراکز نوآوری و خانه خلاق و نوآوری حوزه ثبت اسناد و املاک، حمایت از نشان تجاری و علائم شرکت-های دانش‌بنیان و خلاق و شناسایی ظرفیت های همکاری مشترک از محورهای این تفاهم نامه همکاری است.