• خانه
  • علم و دانش
  • راه‌اندازی مرکز آزمون ایمنی و عملکرد خودروهای برقی در کشور/ زیست‌بوم خودروی برقی جان گرفت

راه‌اندازی مرکز آزمون ایمنی و عملکرد خودروهای برقی در کشور/ زیست‌بوم خودروی برقی جان گرفت

کیوسک خبر: با تفاهم نامه ای که میان هلدینگ رایزکو و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد، زیست بوم خودروی برقی در ایران وارد مرحله عملیاتی ایران‌ساخت شد.

پنجشنبه هفته گذشته، پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان با محوریت «زیست بوم خودروی برقی» در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. در این رویداد، شرکت های خودروسازی کشور در برخی شرکت های دانش بنیان و مراکز نوآوری کشور، گرد هم آمده بودند تا دستاوردهای خود را در حوزه خودروی برقی به نمایش بگذارند.

کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر نیز در این رویداد به عنوان نماینده شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز (رایزکو) نیز حضور داشت.

در حاشیه این رویداد، چند تفاهم نامه همکاری با حضور عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، میان بازیگران زیست بوم خودروی برقی کشور به امضا رسید. 

دکتر حمیدرضا صمدی رییس هیئت مدیره رایزکو نیز در پنجمین رویداد صنعت دانش بنیان نیز حضور داشت و تفاهم نامه ای را با وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رساند.

در تفاهم نامه راهبردی (کنسرسیوم) که بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز (رایزکو) به امضا رسید، راه اندازی مرکز آزمون ایمنی و عملکردی خودروهای برقی و قطعات آن، در دستور کار قرار گرفت. این تفاهم نامه، نقشی مهم در پیشبرد اهداف کلان کشور برای بسط و توسعه زیرساخت های مورد نیاز زیست بوم خودروی برقی، ایفا خواهد کرد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت صنایع الکترونیک گلرنگ، و گروه صنعتی آذین خودرو نیز در این تفاهم نامه راهبردی، حضور خواهند داشت.

پرویز کرمی مدیرعامل کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر در حاشیه امضای این تفاهم نامه راهبردی گفت: با توجه به اینکه دنیا با چالش جدی حفظ محیط زیست روبرو است و برای حفظ آن، به تولید انبوه خودروهای برقی روی آورده است، نیاز بود تا کشور ما نیز در این عرصه، به صورت جدی وارد شود.

وی ادامه داد: هلدینگ رایزکو، از آنجا که جایگاهی تاثیرگذار در حوزه تولید خودروی کشور دارد، تصمیم گرفت تا به شکل گیری زیست بوم خودروی برقی در کشور مدد برساند. بر همین اساس، با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، کنسرسیومی تشکیل شد تا مرکز آزمون ایمنی و عملکردی خودروهای برقی شروع به کار کند و با توجه به پیشینه درخشان رایزکو در عرصه تولید، مسئولیت سنجش و  پایش ایمنی خودروهای برقی و خودران به این هلدینگ سپرده شد.

کرمی در ادامه بیان کرد: از آنجا که کارخانه آمپر، بازوی نوآوری و خلاقیت هلدینگ رایزکو به حساب می آید، اجرای مفاد این کنسرسیوم بر عهده این کارخانه گذاشته شد. با توجه به اینکه آمپر علاوه بر همکاری مستقیم با نوآوران و نخبگان صنعت خودرو، با بسیاری از بازیگران این عرصه نیز ارتباط جدی دارد، پیش بینی می شود که اجرای این تفاهم نامه راهبردی و مهم، با سرعت به سمت حصول نتیجه، سوق یابد.

مدیرعامل کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر، با تاکید بر اینکه زیست بوم خودروی برقی در کشور، با شروع اجرای این تفاهم نامه، متولد می شود، گفت: با نگاهی به تجربه سالیان گذشته، شاهد بوده ایم که جوانان ایرانی، با تاسیس شرکت های خلاق و دانش بنیان و راه اندازی استارتاپ های متعدد، از بسیاری چالش های روز دنیا، سربلندانه گذر کرده اند. با توجه به اهمیت خودروی برقی در عرصه محیط زیست دنیا و کشور، مطمئن هستم که با کمک همین جوانان و با حمایت مسوولان و بزرگان صنعت کشور، می توانیم از این مرحله پرچالش نیز با سرعت و قدرت عبور کنیم.

وی همچنین ابراز کرد: از آنجا که در این تفاهم نامه راهبردی، یک طرف امضاکننده ها را بخش خصوصی تشکیل می دهد، می توان به نتیجه بخش بودن آن، بسیار امیدوار بود.  آنکه رایزکو در کارنامه درخشان خود، ثابت کرده است که می تواند در برابر چالش های بزرگ، موفق عمل کند. کارخانه آمپر نیز در حین جوان بودن، به تجربه نخبگان و کارآفرینان خود اتکا خواهد کرد و کنار دستاوردهایی که در مدت کوتاه فعالیت خود داشته است، آماده عبور از این مرحله مهم است.

براساس این گزارش، کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر، هم اکنون در زمینه طراحی و ساخت سیستم مدیریت حرارت پک باتری خودروی برقی، طراحی و جانمایی پک باتری خودروهای الکتریکی، ارائه طراحی و نحوه اجرای آزمایشگاه‌های تخصصی شامل ECE R100 ، آزمون EMC و آزمایشگاه تخصصی جهت صحه‌گذاری خودروهای خودران، راه حل ها و خدماتی را ارائه کرده است.