پوست الکترونیکی جایگزینی ارزان قیمتی برای ابزارهای پوشیدنی

کیوسک خبر: محققان آمریکایی یک مدار پوشیدنی نازک و قابل انعطاف ابداع کردند که می‌تواند جایگزین ابزارهای الکترونیکی پوشیدنی شود. این پوست الکترونیکی جدید کاملا قابل بازیافت و تولید آن ارزان قیمت است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه «کلرادو بولدر» در آمریکا این فناوری جدید را با الهام از پوست واقعی ابداع کردند؛ این فناوری جدید همچنین خود ترمیم شونده است و می تواند مجموعه ای از وظایف حسی را از مراحل ردیابی گرفته تا اندازه گیری ضربان قلب انجام دهد.

محققان می گویند نازک بودن و انعطاف پذیری صفحه مداری این پوست الکترونیکی باعث می شود تا به راحتی شکل گرفته و در مکان های مختلف بدن قرار گیرد.

«جیانلیانگ شیائو» دانشیار مهندسی مکانیک در دانشگاه کلرادو بولدر در مورد این دستاورد گفت: اگر می خواهید از این فناوری همانند یک ساعت استفاده کنید، می توانید آن را دور مچ خود قرار دهید. اگر می خواهید آن را مانند گردنبند بپوشید، می توانید این پوست الکترونیکی را روی گردن خود قرار دهید.

به گفته شیائو مهمترین ویژگی های این فناوری قابل بازیافت و نازک بودن آن است.

«وی ژانگ» استاد شیمی در دانشگاه کلرادو بولدر هم گفت: ساعت های هوشمند از نظر عملکرد خوب هستند، اما آنها همواره یک قطعه بزرگ فلزی بر روی یک نوار هستند. یک دستگاه پوشیدنی واقعی، یک نوار نازک خواهد بود که به راحتی می تواند روی بدن انسان قرار گیرد.

این پوست الکترونیکی جدید، آخرین نسخه از فناوری است که شیائو و ژانگ چندین سال است بر روی آن کار کرده اند. نسخه اخیر قابل انعطاف تر و کاربردی تر از مدار پوشیدنی است که این ٢ محقق در سال ۲۰۱۸ رونمایی کردند.

محققان این مدار پوشیدنی جدید را با چاپ شبکه ای از سیم های فلزی مایع بر روی یک صفحه ابداع کردند. سپس این صفحه را میان دو لایه از یک ماده فوق العاده انعطاف پذیر و خود ترمیم شونده به نام «پلی آمین» قرار دادند.

این پوست الکترونیکی می تواند بدون اینکه تداخلی در مدارش ایجاد شود تا ۶۰ درصد کشیده شود. مهمترین خصیصه این فناوری قابل بازیافت بودن آن است.

درحالی که زمین با بحران آلودگی پلاستیکی مواجه است، افزایش تولید و استفاده از ابزارهای پوشیدنی مشکل زباله های پلاستیکی و الکترونیکی را تشدید می کند.

مشروح تحقیقات درمورد این پوست الکترونیکی جدید در مجله Science Advances منتشر شده است.