بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شد

کیوسک خبر: جو بایدن ۷۷ ساله با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

شبکه خبری سی ان ان ، فاکس نیوز و خبرگزاری آسوشیتدپرس که اخبار انتخابات آمریکا را لحظه به لحظه دنبال می کنند، اعلام کردند بایدن پیروز این دوره از انتخابات شد.

شبکه فاکس نیوز هم لحظاتی پیش تعداد آرای الکترال بایدن را ۲۹۰ رای تا این لحظه اعلام کرد. هر نامزدی که موفق به کسب دست کم ۲۷۰ رای شود، پیروز انتخابات خواهد بود.

این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس‌گیر ابتدا با هم‌حزبی‌های خود به رقابت برخاست و سرانجام در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.

وی توانست با ایجاد اتحادی از گرایش‌های مختلف در حزب دموکرات و همچنین بهره‌مندی از حمایت برخی از چهره‌های مشهور جمهوریخواه همچون کالین پاول وزیر دفاع جورج دبلیو بوش پسر ،استفاده از سناتور کامالا هریس سیاهپوست برای جذب آرای رنگین‌پوستان آمریکا و استفاده علنی از محبوبیت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور، کفه ترازو در مبارزات انتخاباتی را به نفع خود سنگین سازد.

بایدن با سرمایه‌گذاری بر ایالت‌هایی که در ۲۰۱۶ با اختلاف اندکی نتایج را به ترامپ واگذار کرده بودند، استراتژی خود را بر این ایالت‌های رقابتی، هدف‌گذاری کرد و حتی با پیشرانی افرادی همچون بتو اورورک که در ۲۰۱۸ رقابت تنگاتنگی را با سناتور جمهوریخواه تد کروز در ایالت تگزاس داشت، کار را در این ایالت هم برای ترامپ سخت کرد.

فشار بایدن برای کسب آرای فلوریدا هم باعث شد تا توان عملیاتی ترامپ بر این دو ایالت قرمز متمرکز شود تا خود بتواند در ایالت‌هایی همچون مینه‌سوتا، میشیگان، ویسکانسین، نوادا و پنسیلوانیا فضای بیشتری را در اختیار بگیرد.

کارزار انتخاباتی بایدن حتی در کارولینای شمالی و جورجیا هم برای ترامپ مزاحمت ایجاد کردند و با وجود تبلیغات همه جانبه ترامپ در پنسیلوانیای نفت‌خیز علیه مخالفت بایدن با فرکینگ(نوعی استخراج نفت)، از تلاش دست برنداشت و توانست با دست یافتن به حداقل ۲۷۰ رای الکترال، از سد ترامپ بگذرد؛ هرچند که تیم حقوقی ترامپ برای بازشماری آرا یا ابطال آن اقدام کرده است.

انتخاب بایدن یا ترامپ فرقی برای ایران ندارد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه به مناسب سالروز میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) و سالروز ۱۳ آبان با تاکید بر اینکه امروز آمریکا همان فرعون مصر و طاغوت روزگار ماست، بیان کردند: هر کس رئیس جمهور آمریکا بشود، بر روی سیاست ما تاثیری ندارد.

ایشان خطاب به ملت شریف ایران و امت بزرگ اسلامی، وحدت جهان اسلام را علاج واقعی مشکلات مسلمانان خواندند و با اشاره به سیاست عاقلانه ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا افزودند: سیاست حساب‌شده جمهوری اسلامی با رفت و آمد اشخاص در آمریکا تغییری نمی‌کند.

« حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران هم روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت گفت: می‌خواهیم آمریکا به قانون و همه معاهدات بین المللی و چندجانبه برگردد و به احترام به ملت ایران برگردد. می‌خواهیم به جای تحریم، احترام باشد. اگر آمریکا تحریم غیرظالمانه را برداشت و احترام گذاشت آن وقت شرایط ما فرق می کند. اگر تهدید را کنار گذاشت و احترام و تکریم را انجام داد، شرایط فرق می کند. اگر به جای عهدشکنی و قانون شکنی، ‌ به دنبال اجرای تعهدات بود شرایط فرق می کند. برای ما اصول، ‌ شیوه و سیاست مهم است وگرنه فرد و حزب برای ما اهمیتی ندارد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به شیوه درست برنگردد، برنامه ریزی کردیم اگر آمریکایی ها فهمیدند و عبرت گرفتند و راه دیگر را انتخاب کردند چه بهتر، در غیر این‌صورت تصمیمات ما بر این مبنا است که اگر شرایط سخت بود، کشور چگونه اداره شود.