با هدست های واقعیت مجازی گرما و سرما را حس کنید!

کیوسک خبر: محققان با افزودن مواد شیمیایی بی بو به هدست های واقعیت مجازی برای اولین بار کاری کردند که حس گرما و سرما نیز از طریق آنها به کاربر منتقل شود.

به گزارش دیجیتال ترندز، تا به حال از هدست های واقعیت مجازی برای مسافرت غیرحضوری به مکان‌های مختلف استفاده می‌شد. اما انتقال حواس دیگر از این طریق تا به حال ممکن نبوده است. حال با استفاده از یک فناوری جدید می‌توان حس گرما و سرمای محیطی که به صورت سه بعدی در حال نمایش است را به کاربران منتقل کرد.

این تغییر موجب می‌شود تا به عنوان مثال بتوان در زمان تابش نور خورشید بر روی صورت فرد در یک صحرای سه بعدی مجازی حس گرما را نیز به کاربر مذکور منتقل کرد.

محققان دانشگاه شیکاگو برای ایجاد این تغییر از پمپاژ مواد شیمیایی بی بوی خاصی به اطراف بینی کاربران هدست های واقعیت مجازی استفاده کرده‌اند که باعث تغییراتی ویژه در مغز شده و حس گرما و سرما را در اشخاص ایجاد می‌کند. مواد مذکور گیرنده‌های خاصی را در مغز موسوم به TRPV۱ درگیر می‌کنند که عامل ایجاد حس گرمای زیاد در افراد هستند.

مواد مذکور همچنین می‌توانند گیرنده‌های سرما در مغز موسوم به TRPM۸ را نیز فعال کنند و لذا هدست های واقعیت مجازی بدین شیوه برای شبیه سازی دقیق‌تر شرایط محیط اطراف قابل استفاده خواهند بود. فعلاً تنها یک نمونه مفهومی از این هدست برای بررسی‌های اولیه و آزمایش تولید شده است.