• خانه
  • علم و دانش
  • ستاری: اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه ظرفیت‌های فرهنگی و زیستی محقق می‌شود

ستاری: اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه ظرفیت‌های فرهنگی و زیستی محقق می‌شود

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید استان زنجان با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی و زیستی پایه اقتصاد دانش‌بنیان است، بر توجه استان‌ها به مزیت‌های ذاتی، دانشی، فرهنگی و اقتصادی تاکید کرد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: دانشگاه‌ها در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان موثر هستند. دانشگاهی که تعامل درستی با جامعه و محیط پیرامون خود دارد پایه اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود که همان دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه، بیان کرد: باید دانشگاه‌ها جایگاه خود را در جامعه پیدا کنند و در محیط اطراف خود اثرگذار باشند. دانشگاه‌های ما باید عدد قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش فناوری و قرارداد با صنعت کسب کنند و مرکز نوآوری و رشد داشته باشند.

به گفته ستاری، در استان زنجان هم دانشگاه‌ها به سمت نسل سوم و چهارم در حال حرکت هستند و این اتفاق خوب و خوشایند است. باید از این حرکت‌ها حمایت کنیم.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در استان زنجان قابل قبول است. توسعه یک امر درون زا است و کسی از بیرون استان نمی‌تواند مشکلاتتان را رفع کند. استان زنجان پیشینه تاریخی و جوانان فوق‌العاده‌ای دارد که باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه خود بهره ببرد. کسی از بیرون استان نمی‌تواند کاری برای شما بکند.

برای نگه‌داشتن جوانان تلاش کنید

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: قطعا استان‌‎ها بر پایه مزیت‌های ذاتی خود توسعه می‌یابند. زنجان به واسطه صنایع دستی خود می‌تواند اعتبار و شهرت جهانی بیابد. پتانسیل‌های فرهنگی و زیستی است که بر پایه آن اقتصاد دانش‌بنیان اتفاق می‌افتد. پس برای نگه‌داشتن نیروی انسانی متخصص خود تلاش کنید و روی آنها حساس باشید.

ستاری افزود: پارک فناوری هر استان یک اتفاق سخت‌افزاری نیست بلکه اتفاقی فرهنگی است. به همین دلیل نباید اجازه دهیم مشکلات زیرساختی و ساختمانی داشته باشد. تلاش کنید بچه‌های استان برای توسعه کسب‌وکار خود مشکل نداشته باشند.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: استان زنجان ظرفیت‌های گیاهی و صنایع دستی خوبی دارد و باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان استفاده کنند. باید خام‌فروشی را کنار بگذاریم. این دانش و نوآوری است که به مواد اولیه ارزش می‌دهد.

ستاری با اشاره به نقش اثرمند نخبگان و استعدادهای برتر در تحول استان، افزود: مسوولان استانی باید شرایط را برای بروز استعدادها و ابتکارات جوان فراهم کنند. باید بر مبنای مزیت‌های استانی برای توسعه خودتان حرکت کنید. پایه رشد استان، دانشگاه‌ها و پارک‌ها هستند پس نسبت به رفع مشکلات این دو حساس باشید. پارک استان زنجان را تقویت کنید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان هم ضروری است. شما باید بر اساس نیازهای استانتان پول برای پژوهش و پروژه‌ها پرداخت کنید. پژوهش‌ها را به بخش خصوصی بدهید که نتیجه بخش باشد.

زیست‌بوم فناوری و نوآوری از روزهای ابتدایی شیوع کرونا دست به کار شد

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به توانمندی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در رفع مشکلات و محدودیت‌های شیوع کرونا، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در موضوع کرونا از روزهای ابتدایی اتفاقات بزرگی رقم زدند. ما در کشور پیش از شیوع کرونا دستگاه تولید ماسک نداشتیم اما به همت جوانانمان در همان روزهای ابتدایی تولید ماسک در کشور در حد قابل قبولی شروع شد. زیست‌بوم فناوری و نوآوری در همان روزها ابتدایی شیوع کرونا به رفع مشکلات ورود کرد.

به گفته ستاری، در حوزه تولید داروهای موثر برای بیماری کرونا هم شرایط خوبی داریم و همه این داروها در داخل تولید می‌شود. البته هیچ داروی درمانی برای کرونا وجود ندارد. فقط برخی داروها در بیماری کرونا موثر هستند. هیچ کشوری هم هنوز دارویی در این زمینه ندارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اتفاقات خوب در حوزه واکسن، گفت: به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح خط تولید برخی واکسن‌ها را در کشور خواهیم داشت. در حال حاضر هم شرکت‌های خوبی به حوزه تولید واکسن انسانی ورود کرده‌اند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: امسال برای نخستین بار شرکت‌های دانش‌بنیان عدد قابل توجهی از واکسن‌ آنفلوآنزا را در کشور تولید و روانه بازار می‌کنند. برای تولید واکسن کرونا هم چند شرکت ورود کرده‌اند اما اطلاعات آن را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند.

ستاری درباره بازگشت نخبگان هم، گفت: در سه سال گذشته بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشتند. روند بازگشت نخبگان نسبت به قبل از شیوع کرونا بهتر شده است و تعداد بیشتری به کشور برگشته‌اند.

به گفته وی، بازگشت نخبگان مردادماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته افزایش یافت. بیشتر این بچه‌ها پس از بازگشت در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار می‌شوند. برخی از آنها هم در کنار داشتن شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ، به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها انتخاب می‌شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بیان کرد: سال گذشته فروش شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود. در حال حاضر هم ۴۱ شرکت در تابلوی بورس هستند که ۲۵۰ هزار میلیارد توامن ارزش‌گذاری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای بازدید از آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه به استان زنجان سفر کرد. این سفر برای بررسی میزان پیشرفت پروژه‌های سفر پیشین و اتفاقات زیست‌بوم فناوری و نوآوری در استان انجام شد. رونمایی از ۸ محصول فناورانه پارک فناوری زنجان از جمله برنامه‌های این سفر یک روزه بود. همچنین مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان و آزمایشگاه ویروس شناسی و آزمایشگاه آنالیز پارک دانشگاه تحصیلات علوم پایه زنجان در این سفر با حضور ستاری افتتاح شد.