• خانه
  • علم و دانش
  • ۴ طرح کلان ملی معاونت علمی و فناوری توسط رئیس جمهوری افتتاح شد

۴ طرح کلان ملی معاونت علمی و فناوری توسط رئیس جمهوری افتتاح شد

کیوسک خبر: ۴طرح ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در این مراسم توضیحاتی را برای رئیس جمهوری ارائه داد.

ستاری در این مراسم گفت: سال گذشته ۱.۹ میلیارد دلار مواد اولیه دارویی و دارو وارد شد. حدود یک میلیارد دلار از این رقم مربوط به حوزه مواد اولیه دارویی است‌.

وی ادامه داد: در این میان ۸۲ ماده اولیه ۴۰۰ میلیون دلار ارزش داشتند و تولید آنها اقتصادی است. با تولید آنها از خروج ۴۰۰ میلیون دلار جلوگیری می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین افزود: ۹۰۰ میلیون دلار نیز واردات خود داروی نهایی بوده است. از این رقم ۵۲۰ میلیون دلار داروی شیمیایی و ۳۸۰ میلیون دلار داروی زیستی است.

افتتاح خط تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما

ستاری در افتتاح خط تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما گفت: امروز افتتاح خط تولید آلبومین و ایمونوگلوبین انسانی به عنوان مشتقات پلاسما را داریم.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان درباره اهمیت این اقدام بیان کرد: ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما هر سال عمدتا به آلمان و اتریش ارسال می‌کنیم تا این مشتقات را به ما تحویل دهند. ۱۷۰ یورو نیز به ازای هر لیتر دریافت می‌کنند.

ستاری ادامه داد: یک ویال ۵۰ میلی گرمی از این دارو ۲۰۰ یورو ارزش دارد که معادل ۱۰ بشکه نفت است. به این معنا که یک و نیم تن نفت صادر می‌شود و ۵۰ میلی گرم ماده دریافت می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال است که قصد راه اندازی پالایشگاه خون را داریم، گفت: یک شرکت دانش بنیان در ۳ سال این کار را عملیاتی کرد. بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها در داخل ساخته شده است و در حال حاضر ۳۰ درصد نیاز داخل را رفع می کنیم که تا یک سال آینده به کل نیاز می‌رسد.

افتتاح خط تولید نخستین واکسن انسانی

در ادامه این مراسم معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم افتتاح خط تولید نخستین واکسن انسانی سرطان دهانه رحم در حضور رییس جمهوری نیز بیان کرد: تولید واکسن سرطان دهانه رحم اتفاق بزرگی در تاریخ کشور است. برای نخستین بار یک شرکت خصوصی واکسن انسانی تولید می‌کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان این محصول را دومین واکسن پرفروش دنیا نام برد و افزود: زیرا این بیماری دومین عامل مرگ زنان پس از سرطان سینه است. عمدتا برای تمام دختران ما از سن ۱۵ سال به بالا این واکسیناسیون باید انجام شود. این محصول جز واکسن‌های پیچیده است و تزریق آن در سه نوبت به فاصله ۶ ماه انجام می‌شود.

ستاری همچنین از تولید ۵ واکسن انسانی دیگر تا پایان دولت توسط شرکت‌های خصوصی خبر داد و گفت: همین شرکت تولید کننده واکسن سرطان دهانه رحم تا آذر ماه سال جاری بخشی از واکسن آنفولانزا را تولید می‌کند و از سال آینده مشکلی برای تامین آن نخواهیم داشت.

افتتاح ماده اولیه دارویی با ارزبری ۲۷ میلیون دلار

در این مراسم خط تولید ماده اولیه دارویی سرترالین در استان مرکزی توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این بخش نیز بیان کرد: یک میلیارد دلار میزان واردات ماده اولیه دارویی است. در این میان ۸۲ ماده اولیه ۴۰۰ میلیون دلار ارزبری داشتند. معاونت علمی و فناوری برای داخلی سازی این ۸۲ ماده برنامه ریزی کرده است.

ستاری ادامه داد: این افتتاح نیز برای ماده اولیه داروی ضد افسردگی است که سال ۹۸ واردات سرترالین ۲۷ میلیون دلار بود و با این اقدام نیاز کشور رفع شد.

افتتاح خط تولید کود زیستی و بذرهای هیبرید

همچنین خط تولید کود بایوفسفات و بذرهای هیبرید چغندر، خیار و گوجه فرنگی طرحی مشترک میان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی توسط رییس جمهوری افتتاح شد.

ستاری خطاب به رئیس جمهوری در این مراسم گفت: امنیت غذایی یکی از موضوعات مهمی در معاونت علمی و فناوری است. ایران سالیانه چندین میلیارد دلار واردات در این حوزه دارد.

وی افزود: در این حوزه همکاری نزدیکی با وزارت جهاد کشاورزی داریم. کمیته فعالی نیز در حال فعالیت است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بیان کرد: امروز خط تولید کود بایو فسفات بایوران به بهره برداری رسید. کودهای زیستی کم کم باید جایگزین کودهای شیمیایی شوند. در این بخش می‌توانیم رشد کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در حوزه بذر نیز سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار واردات داریم، افزود: یکی از مشکلات توسعه گلخانه‌ها بذرهای هیبرید است.

بیش از صد میلیون دلار واردات بذر خیار و گوجه انجام می‌شود. ۶ شرکت فناور را مامور تولید این بذور کردیم. زیرا تنوع ارقام بالایی دارند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری در بیست و ششمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید، ۴ پروژه مهم را افتتاح کرد.

در این مراسم، طرح تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما در استان البرز، طرح تولید واکسن سرطان دهانه رحم در استان تهران، طرح تولید ماده اولیه دارویی سرترالین در استان مرکزی و خط تولید بایوفسفات بایوران در استان البرز به طور رسمی آغاز شد.

برای اجرای این ۴ پروژه ۵۰۴ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۳۳۹ فرصت اشتغال پایدار مستقیم ایجاد خواهد شد.