• خانه
  • علم و دانش
  • نشست با نخبگان فعال در اقتصاد دانش‌بنیان آذربایجان شرقی؛ ستاری: تلاش نخبگان برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق در استان به تحول کشور می‌انجامد

نشست با نخبگان فعال در اقتصاد دانش‌بنیان آذربایجان شرقی؛ ستاری: تلاش نخبگان برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق در استان به تحول کشور می‌انجامد

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در جمع نخبگان فعال در اقتصاد دانش بنیان آذربایجان شرقی، تلاش نخبگان برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق در استان را منجر به تحول کشور دانست و آن را یک تلاش ارزشمند تلقی کرد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان اینکه در تلاش هستیم تا چالش‌های ورود نخبگان به عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق برطرف شود، گفت: در همین راستا در قالب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و طرح‌های حمایتی گوناگون، زمینه برای تسهیل فرآیند ورود این افراد به حوه کسب و کارها فراهم شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، به رفع چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و خلاق توجه ویژه شده، همچنین موضوع ایجاد شعب رسیدگی به مسائل این شرکت‌ها در این قانون مورد توجه جدی قرار گرفته است.

ریل گذاری آینده اقتصاد دانش‌بنیان

وی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در قانون جهش تولید دانش‌بنیان صورت گرفته و بیش از ۶ آیین نامه مربوط به این قانون تصویب شده است، گفت: در این قانون بسیاری از مسائل رایج فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری، از جمله مالیات، بیمه، معافیت‌ها و حضور در بازار سرمایه و مهم‌تر از همه، فضای استقرار در اماکن شهری مورد توجه قرار گرفته است.

ستاری با بیان اینکه باید صندوق پژوهش و فناوری استان از توانمندی مالی لازم برای حمایت از زیست بوم نوآوری و فناوری برخوردار باشد، افزود: لازمه دستابی به این توانمندی مالی این است که از اختیارات و بازوهای حمایتی که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای توسعه این صندوق‌ها پیش بینی شده و اختیاراتی مشابه بانک‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، استفاده کنند و بخش خصوصی را به میدان بیاورند.

وی با بیان این که قانون جهش تولید، ریل گذاری آینده اقتصاد دانش‌بنیان را ترسیم می‌کند، عنوان کرد: مهم است که استان، با عزم جدی بخواهد از مزایای این قانون برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بهره‌مند شود و این قانون چیزی جز فرهنگ نوآوری و فناوری در استان نیست. این موضوع به فرهنگ عمومی استان بازمی‌گردد تا رویکردها را به سوی حمایت از فعالان زیست بوم فاوری و نوآوری تغییر دهد.

تجلیل از برگزیدگان «طرح احمدی روشن»

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، طرح احمدی روشن جزو طرح هایی بود که بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان از اعتبارات مالی این قانون بهره می‌برد و شرکت‌هایی که در این طرح نقش آفرینی کنند، از این مزیت طرح بهره خواهند برد.

همچنین از برگزیدگان طرح احمدی روشن با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در جمع نخبگان فعال در اقتصاد دانش‌بنیان آذربایجان شرقی تجلیل شد.

طرح شهید احمدی روشن یکی از برنامه‌های راهبردی بنیاد ملی نخبگان با هدف حل مشکلات واحدهای صنعتی و دستگاه‌های اجرایی با کسب تجربه دانشجویان صاحب استعداد برتر با همکاری متقابل خبرگان علمی، شرکت‌های صنعتی، موسسات پژوهشی و با حضور فعال دانش آموختگان برگزیده برای حل مسائل واقعی کشور است.