• خانه
  • علم و دانش
  • طرح شیرین‌سازی آب‌های ژرف در منطقه سیستان و بلوچستان؛ فناوری ایران‌ساخت به کمک تأمین آب شرب آمد

طرح شیرین‌سازی آب‌های ژرف در منطقه سیستان و بلوچستان؛ فناوری ایران‌ساخت به کمک تأمین آب شرب آمد

کیوسک خبر: با حمایت ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری، فاز اول آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب، آب چاه‌های ژرف به مناطق شهری و روستایی بهره‌برداری شد.

امروزه تهیه آب سالم یکی از مشکلات اساسی در اکثر کشورها است. تحقیقات نشان می‌دهد تنها کمتر از ۳ درصد از آب‌های جهان دارای شوری مناسب به‌منظور مصرف مستقیم هستند که اغلب آن به‌صورت آب‌های زیرزمینی با عمق زیاد و غیرقابل‌دسترس است.
در کنار افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به منابع آب با کیفیت، بخش صنعتی هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین منبع مصرف آب نیازمند آب‌هایی با کیفیت بسیار بالا است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تعاملی پایدار با وزارت نیرو، با هدف تأمین آب شرب مناطقی که به منابع پایدار آب شرب دسترسی ندارند، اقدام به مطالعه، اکتشاف، حفاری و استحصال منابع آب ژرف کرده است.
افزایش ظرفیت دستگاه‌ها
در همین راستا با محوریت ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با تکیه‌بر دانش متخصصان ایرانی، چاه شماره ۱ سیستان و بلوچستان در منطقه ادیمی در مجاورت شهر سوخته حفاری شد و در هفته دولت، با افتتاح آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، بارقه‌های امیدی برای تأمین آب شرب این مناطق به‌صورت پایدار ایجاد شد که طبق وعده معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی ۲ ماه آینده، ظرفیت این دستگاه حداقل به دو برابر افزایش خواهد یافت.
توسعه زیست‌بوم فناوری حوزه آب کشور
نادرقلی ابراهیمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری در این باره گفت: با توجه به مشکلات ایجاد شده ناشی از خشکسالی و تغییرات اقلیمی، از زمان آغاز عملیات اکتشافی این چاه به‌عنوان اولین چاه اکتشافی آب ژرف کشور، اشتیاقی برای مردم محلی ایجاد شد و  از طریق نمایندگان و مسئولین استانی و محلی، به‌صورت جدی اقدامات معاونت علمی و فناوری پیگیری و رصد می‌شد.
وی افزود: خوشبختانه در هفته دولت، نخستین ثمرات تلاش‌های صورت گرفته توسط زیست‌بوم فناوری حوزه آب کشور، با افتتاح این آب‌شیرین‌کن وارد زندگی مردم استان شده و تلاش داریم با توسعه عملیات اجرایی و فناورانه، گوشه‌ای از مشکلات  ناشی از کمبود منابع آب شرب و بهداشتی را در تعامل با نهادهای متولی ملی و استانی را رفع کنیم.