رویدادهای نجومی هفت روز آخر شهریور ۹۹

کیوسک خبر: ملاقات ماه با سیاره زهره، هم‌نشینی ماه یا ستاره قلب الاسد و دیدار ماه با سیاره عطارد و ستاره سماک اعزل ازجمله رویدادهای نجومی هفت روز پایانی آخرین ماه فصل تابستان ۱۳۹۹ هستند.

کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ماه ساعت ۱۱:۳۰ دیروز دوشنبه ۲۴ شهریور در فاصله زاویه ای ۴.۴ درجه ای شمال و شمال شرقی سیاره زهره قرار گرفت.

فاطمه خراسانی افزود: ماه امروز ۲۵ شهریور ساعت ۲۳:۳۰ نیز به ملاقات در ستاره قلب الاسد می رود و در فاصله زاویه ای ۴.۱ درجه ای شمال و شمال شرقی این ستاره در صورت فلکی شیر قرار می گیرد و خورشید هم روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۸:۳۰ وارد صورت فلکی سنبله می شود.

وی ادامه داد: پنج شنبه ۲۷ شهریور شاهد ماه نو خواهیم بود و جمعه ساعت ۱۸:۲۵، ماه در حضیض مداری خود قرار می گیرد، به طوری که شعاع آن از زمین ۵۶.۳۰ برابر شعاع زمین می شود. ماه روی یک مسیر بیضی شکل به دور زمین می چرخد که زمین در یکی از کانون‌های آن قرار دارد.

این کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران یادآور شد: ماه هر چهار هفته یک بار به نزدیک ترین فاصله و یک بار به دورترین فاصله از زمین می رسد. نزدیک ترین فاصله را نقطه حضیض و دورترین فاصله را نقطه اوج مداری می‌گویند. وقتی ماه در حضیض مداری خود قرار دارد حدود ۶۰ هزار کیلومتر به زمین نزدیکتر می‌شود و طبیعی است که اثرات فیزیکی مشخصی بر سیاره زمین بر جای می گذارد.

خراسانی همچنین گفت: شنبه ۲۹ شهریور، ماه با سیاره عطارد هم نشینمی شود و در فاصله زاویه ای ۵.۹ درجه ای شمال و شمال شرقی این سیاره قرار می گیرد و ساعت ۱۴:۳۰ در فاصله زاویه ای ۶.۴ درجه ای شمال و شمال شرقی ستاره سماک اعزل در صورت فلکی سنبله واقع می شود.