یک سیاره کج و معوج رصد شد

کیوسک خبر: ستاره شناسان برای نخستین بار یک سیاره خارج از منظومه شمسی با شکلی غیرمعمول شبیه توپ راگبی رصد کرده اند.

به گزارش ایندپندنت، این سیاره به دلیل نیروی امواج بین خود و ستاره دوردست Wasp۱۰۳ (که دور آن مدار می‌زند) کشیده و فشرده شده است.

ستاره مذکور ۱.۷ برابر بزرگ‌تر از خورشید است. سیاره کج و کوله که به نام Wasp۱۰۳b مشهور است با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی Cheops (متعلق به اتحادیه اروپا) ردیابی شده است. محققان داده‌های مذکور را با اطلاعات موجود از تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر ترکیب و بررسی کردند .WASP-۱۰۳b در فاصله هزارسال نوری از زمین قرار دارد.

محققان با استفاده از روش «ترانزیت» سیارات خارج از منظومه شمسی را ردیابی می‌کنند. در این روش هنگام گذر سیاره از جلوی ستاره، نور آن خاموش می‌شود و در نتیجه محققان سیاره را ردیابی می‌کنند. محققان با کمک این روش می‌توانند اندازه و جزئیات دیگری درباره سیارات را درک کنند.

پژوهشگران با کمکCheops توانستند سیگنال‌های موجود را با دقت بیشتری رصد کنند. پس از آن نیز آنها توانستند شکل سیاره و جزئیات دیگر درباره آن را دریابند.

همچنین داده‌ها نشان داد این سیاره متورم است. هرچند حجم آن ۱.۵ بار بیشتر از مشتری است، اما شعاع آن دو برابر سیاره مذکور است. این داده‌ها نشان از متورم بودن سیاره و دلیل احتمالی آن گرمای ستاره‌ای است که دور آن مدار می‌زند.

ژاک لاسکار از رصدخانه پاریس می‌گوید: اینکه تلسکوپ مذکور توانسته از شکل افتادگی را ردیابی کند، خارق‌العاده است. این نخستین باری است که چنین تحلیلی انجام می‌شود و ما امیدواریم با ادامه رصد در بازه زمانی طولانی‌تر به دانش بیشتری از ساختار داخلی سیاره دست یابیم.

محققان این پژوهش را در نشریهAstronomy&Astrophysics منتشر کرده‌اند.