فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی، مقصود کدام است؟

کیوسک خبر: بشر اکنون با پاندومی جدیدی از خانواده کرونا روبروست، این ویروس که کووید ۱۹ نامگذاری شده با توانایی زنده ماندن برای مدتی بسیار طولانی‌تر از انواع دیگر ویروس‌ها با سرعت انتشار باورنکردنی، این روزها برای زندگی انسان‌ها دردسرساز شده است.

کووید ۱۹ در کنار آسیب‌های جسمی و پزشکی، تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سبک زندگی و نیز مخاطرات اقتصادی بسیاری را نیز به کشورها و شهروندان تحمیل نموده است.

بطوریکه راه‌های مقابله با چالش‌ها و مخاطرات این ویروس کمتر شناخته شده در دستور کار دپارتمان‌های تخصصی دنیا در حوزه‌های مختلف اقتصادی، پزشکی، روانشناسی و جامعه‌شناسی قرار گرفته است و پروتکل‌های جدیدی درخصوص دانسته‌های بهداشتی و درمانی به روز دنیا تدوین و بسیاری از پروتکل‌های پیشین نیز به‌روز‌رسانی شده‌اند. همچنین تلاش برای یافتن واکسن این ویروس منحوس در کشورهای توسعه یافته تبدیل به مسابقه‌ای شده که هنوز برنده آن مشخص نیست.

اما آن چیزی که مردم جوامع را در کنار فشارهای اقتصادی ناشی از پیامدهای این ویروس آزار میدهد، عدم امکان ارتباطات اجتماعی مرسوم میان افراد است.

برای رفع این مشکل پیشنهادات، توصیه ها و مطالب زیادی اعم از پزشکی، اجتماعی و فرهنگی طرح ،تبلیغ و ترویج می‌شود.

بطوریکه در حوزه ارتباطات و رفتاراجتماعی اصطلاحی در سطح جامعه با عنوان «فاصله‌گذاری اجتماعی» مطرح شده است. از آنجایی که مشخص نیست این اصطلاح برآیند تفکر جمعی یا یافته کدام گروه تخصصی بوده، اما می‌توان امید داشت که این طرح با هدف خاصی طراحی و مطرح نشده باشد چون بار معنایی این اصطلاح پیامدهای رفتاری و اجتماعی نامطلوبی را در بردارد.

در تعریف «فاصله اجتماعی» چنین گفته می‌شود که فاصله اجتماعی به تفاوت میان گروه‌های اجتماعی در یک جامعه بر اساس برخی از مولفه‌های از پیش تعیین شده و قابل اندازه‌گیری اطلاق می‌شود. مفهوم این اصطلاح، ارتباطی به فاصله مکانی ندارد.

این اصطلاح به تفاوت‌ها در طبقات اجتماعی، نژاد، قومیت، جنسیت و تفاوت‌هایی از این دست اشاره دارد.

در واقع «فاصله اجتماعی» رفتار مشارکتی و درک همدلی را توصیف می‌کند که بین افراد وجود دارد. اما در طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» و پس از آن «فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی» این اصطلاح و اضافه شدن کلمه «هوشمند»، مخاطب را درخصوص هدفمند بودن انتخاب این عنوان حساس‌تر می‌کند.

حال با این توضیحات به نظر می‌رسد، طرح عنوان «فاصله‌گذاری اجتماعی» و تبلیغ گسترده آن در سطح جامعه درست و منطقی نبوده و برای گزینش و انتخاب اصطلاحاتی که مفهوم مورد نظر واضعان را برساند، لازم است تحقیق و تدبیر بیشتری صورت گیرد.

آقایان مسئول لطفا اندکی با حوصله، تحقیق، درک معنا و شناخت بیشتر جایگاه اصطلاحات، واژه‌سازی و تبلیغ کنید. هر آنچه که در جامعه اروپایی و غربی طرح می‌شود الزاما کاربرد داخلی نداشته و نیازمند بومی‌سازی می‌باشد.

به نظر می‌رسد بجای استفاده از اصطلاح «فاصله‌گذاری اجتماعی»، استفاده از اصطلاح «فاصله‌گذاری فیزیکی» نزدیک‌تر به مقصود باشد، چراکه فاصله اجتماعی، باعث از بین رفتن همدلی و وفاق اجتماعی می‌شود، بحرانی که مسلما یکی از اصلی‌ترین پیامدهای دوران پسا کرونا خواهد بود.

نفیسه کرمی

دانشجوی دکترای علوم ارتباطات