• خانه
  • علم و دانش
  • برترین راهکارهای نوآورانه برای کودکان در دوران کرونا تقدیر شد؛ ستاری: بستر مناسبی برای حمایت از انتشار نوآوری‌های مسئله محور ایجاد شده است؛ نخستین قدم‌­های کارآفرینان برای حل مسائل جاری جامعه را حمایت می‌کنیم

برترین راهکارهای نوآورانه برای کودکان در دوران کرونا تقدیر شد؛ ستاری: بستر مناسبی برای حمایت از انتشار نوآوری‌های مسئله محور ایجاد شده است؛ نخستین قدم‌­های کارآفرینان برای حل مسائل جاری جامعه را حمایت می‌کنیم

مراسم پایانی «جایزه ملی نوآوری برای کودک و نوجوان در دوران کووید-۱۹» با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مندیپ اوبرایان نماینده یونیسف در ایران برگزار شد.

این رویداد اقدامی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)است که برای گسترش فرهنگ نوآوری میان کودکان در ایران طراحی و در نتیجه آن ۸۰ طرح نوآورانه از سوی شرکت های دانش بنیان و خلاق ارسال شد و در این مراسم برگزیدگان تقدیر شدند.

هنر و ادبیات کشور ما سرشار از نمونه­‌های ارزشمند آثار کودک و نوجوان است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم گفت: ابتدا خرسندی خود را بابت مشارکت مناسب و گفت وگوهای سازنده­ای که در روز اول کنفرانس بین علاقمندان حوزه کودک و نوجوان از بخش­ های خصوصی، دولتی و جامعه مدنی صورت گرفت، ابراز می‌کنم.

ستاری ادامه داد: همگی به خوبی می­ دانیم که پیش از این تلاش­ های جدی و مؤثری از سوی فعالان حوزه کودک و نوجوان در زمینه­ های مختلف مثل آموزش، بازی، سلامت برای بهبود کیفیت زندگی کودک و نوجوان انجام شده است. حتی از گذشته های دور، بزرگان زیادی در کشور ما در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوان آثار ماندگار و قابل توجهی از خود به جا گذاشته اند. هنر و ادبیات کشور ما سرشار از نمونه ­های ارزشمند آثار کودک و نوجوان است که بسیاری از آنها خاطرات مشترکی را در اذهان ما ایجاد کرده ­اند.

نوآوری آغاز یک مسیر تازه برای خلق آثار مناسب است

 رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق افزود: با این حال، همواره ورود به موضوعات مختلف با گفتمان نوآوری را آغاز یک مسیر تازه برای خلق آثار ارزشمند می دانم. زیرا وقتی مسائل از دید یک فرد نوآور یا به تعبیر درست­تر کارآفرین نگریسته می­شود، دو نکته مهم در خصوص ارائه راهکار اجتماعی مورد ملاحظه قرار می‌­گیرد.

ستاری در ادامه بیان کرد: یکی امید راسخ به حل مسئله و بنابراین تلاش مکرر برای عبور از چالش ­های مختلف در مسیر نوآوری است و دوم، توجه به پذیرش نوآوری توسط دیگران به نحوی که نوآوری علاوه بر خالق اثر، مورد توجه و پذیرش بخش قابل توجهی از شهروندان نیز قرار گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه با عینک نوآوری، اولاً مسائل اجتماعی، از جمله مسائل حوزه کودک و نوجوان، صرفاً از نقطه نظر آسیب اجتماعی ملاحظه نمی‌شوند، گفت: بلکه به راهکارهای نوآورانه و بهره ­برداری از فناوری برای حل مسئله نیز توجه می­ شود. علاوه بر این، توجه برای حل مسئله صرفاً معطوف به دولت نخواهد بود، بلکه ظرفیت­ های عظیم بخش خصوصی و جامعه مدنی، از جمله بیش از ۷هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق که در سال های اخیر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شناسایی شده ­اند و بیش از ۱۰هزار استارتاپ فعال در کشور، نیز به عنوان منبع راهکارهای نوآورانه مورد توجه قرار می ­گیرد.

اولین قدم­های کارآفرینان برای توسعه و انتشار نوآوری حمایت می‌شود

ستاری همچنین بیان کرد: در این راستا، وظیفه دولت و به طور ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که صدای گروه ­های مختلف جامعه و نیازهای آنها را به دستور کار سیاست نوآوری کشور وارد کنند و سپس با ابزارهای مختلف، توجه جامعه کارآفرینان کشور را به سمت مسئله جلب کنیم. همچنین لازم است که اولین قدم­ های کارآفرینان برای توسعه و انتشار نوآوری برای حل مسائل جاری جامعه به طور خاص در بخش‌های آسیب ­پذیر و کم­تر برخوردار را مورد حمایت قرار دهیم. ما به این طریق می‌توانیم از شکل­ گیری یک زیست بوم نوآوری پویا برای هر مسئله اجتماعی، حمایت کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: به همین طریق، اقدامی نظیر برگزاری جایزه و کنفرانس ملی نوآوری برای کودک و نوجوان، از نقطه نظر پیوندی که بین فعالان حوزه کودک و نوجوان از یک طرف و جامعه کارآفرینان کشور از طرف دیگر ایجاد می­ کند، به شکل ­گیری زیست بوم نوآوری کودک و نوجوان کمک می­ کند. امری که امید داریم به مرور منجر به افزایش تعداد و کیفیت نوآوری­ های مسئله محور در حوزه کودک و نوجوان شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری هم اکنون زمینه­ های مناسبی را برای حمایت از انتشار نوآوری­ های مسئله محور در جامعه فراهم کرده است، گفت: علاوه بر بخش ­هایی که در این معاونت به طور تخصصی از توسعه فناوری­ های نوظهور مثل فناوری نانو، زیست فناوری و سلول­ های بنیادی حمایت می‌کنند، برنامه­ های حمایتی ویژه ­ای نیز برای فناوری­ های نرم و فرهنگی به واسطه اثرات قابل توجهی که این دسته فناوری­ ها در تحقق آرمان جامعه خلاق دارند، تهیه شده است. همچنین ما با نگاهی ویژه به فناوری­ های دیجیتال، تلاش داریم تا ضمن کمک به بهبود دسترسی شهروندان ایران به فرصت­ های برابر از گذار جامعه و صنعت کشور به سطحی تازه از هوشمندی و بهره­وری حمایت کنیم.

ستاری همچنین بیان کرد: در این مسیر، مشابه با همکاری موفقی که در یک سال گذشته با یونیسف در حوزه کودک و نوجوان داشته­ ایم و دستاورد آن نیز شناسایی راهکارهای نوآورانه و تقویت پیوند بین بازیگران در این حوزه بوده است، از همکاری­ های جدی با سایر جوامع تخصصی در کشور استقبال می­ کنیم.

وی در پایان، ضمن امیدواری از این که برگزاری این رویداد موجب اثراتی پایدار در بهبود زندگی کودکان و نوجوانان این سرزمین داشته شود، از مشارکت همه علاقمندان مباحث کودک و نوجوان در این کنفرانس تشکر کرد.

نوآوری همیشه در مرکز مأموریت یونیسف بوده است

در ادامه مراسم نیز خانم مندیپ اوبرایان نماینده یونیسف در ایران ضمن تشکر از معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای حمایت همه جانبه از برنامه نوآوری برای کودکان در ایران، گفت: امسال، یونیسف ۷۵ امین سالگرد تأسیس خود را در حالی جشن می گیرد که در طول این سال ها، نوآوری همیشه در مرکز مأموریت ما قرار داشته است و این در حالی است که امروزه نقش اصلی نوآوری از هر زمان دیگری روشن تر است.

 وی ادامه داد: به عنوان مثالی در این زمینه، آموزش را در نظر بگیرید. کووید۱۹ اختلال عظیمی در سیستم آموزش در سراسر جهان ایجاد کرد. به منظور رعایت شرایط قرنطینه، بیش از ۱۶۸ میلیون کودک در سراسر جهان، از رفتن به مدرسه برای مدت یکسال محروم شدند. با توجه به بسته شدن مدارس و کمبود موارد جایگزین آموزش از راه دور، با وجود بیش از دو میلیون کودک و نوجوان زیر ۲۴ سال که در خانه به اینترنت دسترسی نداشتند، دسترسی به آموزش همچنان به عنوان یکی از اولویت های اصلی باقی مانده است. پرداختن به این موضوع مهم بدون در نظر گرفتن ظرفیت نوآوری جهانی و استفاده از فناوری های مقیاس پذیر، غیر ممکن است.

اوبرایان همچنین بیان کرد: علاوه بر این، ۵۳ درصد کودکان در کشورهایی با درآمد پائین و متوسط با فقر آموزشی روبرو هستند. به عنوان مثال، یونیسف با شرکت ­های بزرگ فناوری  مانند مایکروسافت  و دولت ها و سایر شرکا، پلتفرمی را به نام Learning Passport برای تدوین برنامه درسی در سطح کشور برای کودکان و جوانان  و خاتمه دادن به فقر آموزشی در زمینه آنلاین، موبایل و آفلاین، توسعه داده است. این پلتفرم همچنین یک مدل آموزشی برای آموزش درسال های اولیه کودکی، آموزش مهارت ها و زمینه های فنی و حرفه ای است که با نیازهای کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و یا نیازمند حمایت هماهنگی دارد  و به آنها کمک می کند که به آموزش با کیفیت دسترسی داشته باشند.

نماینده یونیسف در ایران با اشاره به مراحل اصلی فعالیتی که در سال گذشته از طریق همکاری یونیسف و معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و در راستای برنامه همکاری مشترک برای تشویق و حمایت از نوآوری برای کودکان انجام شد، گفت: در سال ۲۰۲۰، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یونیسف، یک چالش نوآوری را با تمرکز بر روی راهکارهای موثر برای پرداختن به مشکلات کودکان و نوجوانان در دوران کووید-۱۹ معرفی کردند. بیش از ۸۰ راهکار در زمینه های آموزش، سلامت، تغدیه، حمایت از کودک، سرگرمی و سایر زمینه های موضوعی دریافت شد و از طریق بررسی های دقیق، ارزیابی، ارائه راهکار و جلسات هم اندیشی و با حمایت متخصصان کارآزموده داخلی در زمینه نوآوری، راهکارهای برتر انتخاب شدند.

برگزیدگان تقدیر شدند

در این مراسم با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، خانم مندیپ اوبرایان نماینده یونیسف در ایران و پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه صنایع نرم و خلاق از برگزیدگان تقدیر شد.

سه برگزیده اصلی این جایزه ملی به نام های  شرکت آرسام، موسسه فرهنگی هنری طرح و ایده پرمان، شرکت خردورزان شهر هوشمند، از میان بیش از هشتاد راهکار نوآورانه کسب و کارهای نوپا که پیرو اعلام فراخوان در شهریور و مهر ۱۳۹۹ به کمیته جایزه ارسال شده بودند، با بررسی دقیق و نظرهیات داوران انتخاب شدند و همچنین هفت راهکار نیز شایسته تقدیر شناسایی شدند. همچنین در کنفرانسی که ۵ خرداد با حضور متخصصان حوزه نوآوری از بخش های مختلف دولتی، خصوصی و جامعه مدنی برگزار شد، گفتگوهایی تخصصی درباره راهکارهای نوآورانه ویژه کودکان بین مشارکت کنندگان صورت گرفت. هدف از برگزاری جایزه ملی نوآوری برای کودک و نوجوان، تشویق کسب و کارهای نوپا به حل مسائل پیش روی کودکان و نوجوانان با ارائه شیوه هایی نوآورانه و قابل تعمیم برای حل مسائل همه کودکان و تاکید بر اهمیت نوآوری برای کودک و نوجوان در دوران -همه گیری کووید-۱۹ بود.