سی و نهمین شماره دانش‌بنیان منتشر شد

کیوسک خبر: ماهنامه دانش‌بنیان در سی و نهمین شماره خود نگاهی ویژه به نقش دانش بنیان‌ها و استارتاپ‌ها در میدان مقابله با کرونا داشته است. زیست بوم فناوری و نوآوری که در کنار همدلی و همکاری وزارتخانه‌ها و خصوصا کادر درمانی خوش درخشید و نیازهای کشور به محصولات و تجهیزات در این حوزه را رفع کرد.

به گواه تمام فعالان اقتصادی ۹۸ سالی سخت بود. تحریم‌های شدید و یک جانبه آمریکا از یک سو و همدلی برخی کشورها و شرکت‌های معظم اروپایی و آسیایی با این تحریم‌ها از سوی دیگر ایران را از نظر اقتصادی در شرایط ویژه و دشواری قرار داد.

شیوع بیماری کرونا در روزهای پایانی سال نیز می‌توانست حکم تیر خلاص را به پیکر نحیف اقتصاد داشته باشد. اما فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری ورق را برگرداند. آنها با همت، غیرت و توان نیروی خلاق و نوآور به میدان مقابله با کرونا آمدند و بسیاری از تجهیزات و محصولات لازم را ایران ساخت کردند.

حال ایران نه تنها نیاز خود به محصولات را رفع کرد بلکه توان صادرات را نیز دارد.

ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی دانش‌بنیان نیز در سی و نهمین شماره خود با نگاهی ویژه به اقدامات دانش بنیان‌ها و نقش آفرینی آنها در مقابله با کرونا در کنار سایر رویدادها و تحولات حوزه علم و فناوری منتشر شد.

اول دفتر

آغازگر این شماره از ماهنامه یادداشتی از پرویز کرمی سردبیر ماهنامه با عنوان «کرونا قوی‌ترمان کرد» است. یادداشتی در باب همدلی و همراهی جامعه ایران در مقابله با ویروس تاجدار.
«کرونا مثل عدویی بود که سبب خیر شد و رشد و توسعه فناوری و بهره‌گیری از دانش را در ایران سرعت مضاعف بخشید» با این کلمات یادداشت شروع می‌شود و با «اما آنچه مهم است این است که از این قصه کرونا پله‌ای بسازیم که به ارتقاء مادی و معنوی جامعه ایران بینجامد. گفت اگر چیزی مرا نکشد، قطعا قوی‌ترم خواهد کرد. قصه کرونا هم ما را قوی‌تر کرد. اعتماد به نفس را به اقشار مختلف مملکت بازگردانده که سزاوار توجه و قدردانی است» این یادداشت پایان می‌یابد.

هدایت و حمایت

در ادامه این شماره از ماهنامه، گفتگو با رضا رفیعی مجری یک طرح کلان ملی فناوری را می‌خوانیم. طرحی مهم برای حل چالش ماندگاری مواد غذایی.
در این گفتگوی جذاب مخاطب با یکی از عمده مشکلات حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی و غذایی در ایران آشنا می‌شود و راهکار فناورانه محققان کشور برای حل آن را می‌خواند. سامانه پرتودهی هسته‌ای چند منظوره گاما عنوان این طرح است که تیم ۵۰ نفره در سایت پرتودهی شهید شهریاری واقع در منطقه ویژه اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری در حال تلاش برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی، استریل تجهیزات پزشکی و حفظ اشیای تاریخی و کتب خطی با کمک این فناوری و دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای هستند.

اقتصاد ایران

اما پرونده اختصاصی دانش‌بنیان سی و نهم در زمینه آخرین آمار و اخبار مبارزه با بیماری کروناست. «یکی برای همه، همه برای یکی» عنوان این پرونده است. پرونده‌ای جالب که در آن به داشته‌هایمان فخر می‌فروشیم. چرا که دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها در میدان مقابله با کرونا قدرتمند وارد عمل شدند و موفقیت هایشان زبانزد شد. همچنین در این پرونده از اقدامات و حمایت‌های معاونت علمی در مواجهه با کرونا نیز توضیحاتی ارائه شد و درباره اقدامات در زمینه تولید کیت تشخیص کرونا، تجهیزات هایتک مانند ساخت ونتیلاتور و تولید ماسک توضیحاتی کامل آمده است.

گزارش از چند بازدید و رونمایی مرتبط با بیماری کرونا با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری آن چیزی است که در ادامه مخاطب را همراه می‌کند. گزارشی که به مخاطب می‌گوید دانش بنیان‌ها از همان روزهای اولیه شروع شیوع بیماری، آستین را بالا زدند تا برای مقابله با کرونا روی پای خود بایستیم و به موفقیت هم رسیدیم.

سبکی جدید

همچنین در ادامه اقدامات مقابله با بیماری جدید، به «کرونا پلاس» و بسته حمایتی معاونت علمی در این زمینه پرداخته شده است. در این بسته از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه آنلاین، دیجیتال و مجازی حمایت می‌شود. کرونا پلاس با ایجاد یک زنجیره کمک می‌کند تا از دل تهدید کرونا به فرصت تبدیل شود و سبک جدیدی در نگاه به فناوری اطلاعات، خدمات آنلاین و دورکاری ایجاد شود.

روباتی خدمت رسان

«ایران ساختی‌ها به کمک کادر درمان بیمارستان‌ها می آیند» عنوان مطلب جذاب از یک روبات است. کیوان لایف بات که توسط متخصصان یک شرکت دانش بنیان متولد شد تا ارتباط درمانگر و بیمار را در مواقع بحران کم کند. در این مطلب گزارشی کامل از اتفاقات مراسم رونمایی این روبات و ویژگی‌های آن در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد که با تصاویری متنوع همراه است.

در ادامه اقدامات مقابله با کرونا گزارش‌هایی از روند تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده، کیت‌های تشخیص ایران ساخت، اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و سامانه‌ آی مد و تب سنج غیر تماسی ایران ساخت آمده است.

کارآفرینی

گفتگو با مهدی محمدی مدیرعامل هلدینگ دانش بنیان گرین وب در زمینه استفاده بهینه از دوران کرونا و پسا کرونا و گفتگو با مهدی رضایی مدیر عامل شرکت دانش بنیان کندا ایده در زمینه تحریم برای ما فرصت بود از موضوعاتی است که بخش کارآفرینی به آن پرداخته است.

فرصت درنگ

در این بخش مخاطب درباره بلاکچین و جنگ آن با کرونا می‌آموزد. مطلبی جالب که اطلاعاتی مفید از بانک اطلاعاتی در بستر بلاکچین برای مقابله با ویروس کشنده در اختیار خواننده قرار می دهد. همچنین فناوری بلاکچینی در نیروی هوایی و موضوع دیگری در حوزه این فناوری است که در آن به موضوع ردگیری مکالمات در آسمان پرداخته شده است.

گزارش دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در بخش بعدی مورد توجه قرار گرفته است. دیدارهایی که هر یک دست آوردی هم برای زیست بوم فناوری و نوآوری در هر یک از حوزه های مد نظر به همراه داشت. احداث پارک اقتصاد دیجیتال، گسترش راهکارهای نوآورانه در نظام آموزش و ارتقای امنیت غذایی با نفوذ فناوری بخشی از این دستاوردها است. البته در این بخش به نخستین نشست فراکسیون اقتصاد دانش بنیان با مجلس یازدهم و سفرهای استانی معاون علمی و فناوری هم توجه شده است.

سی و نهمین ماهنامه دانش‌بنیان همچون شماره‌های پیشین در گزارش‌هایی، تازه‌ترین فناوری‌ها را مورد بررسی قرار داده و به طور ویژه کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی را معرفی کرده است.

در این شماره یادداشت‌ها، گزارش‌ها و اظهارنظرهای متنوعی در باب موضوعاتی چون استارتاپ‌ها و فروش آنلاین و فناوری‌های ایران ساخت آورده شده است و مخاطبان می‌توانند علاوه بر استفاده از این مطالب، با نرم افزار کدخوان در موبایل‌های هوشمندشان، فیلم‌ها، عکس‌ها، صداها و متن‌های تعبیه شده در صفحات این ماهنامه استفاده کنند.

سی و نهمین ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در ۱۶۴ صفحه منتشر شده است.