• خانه
  • علم و دانش
  • معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خبر داد: رتبه ۶۰ ایران در شاخص جهانی نوآوری

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خبر داد: رتبه ۶۰ ایران در شاخص جهانی نوآوری

به گزارش کیوسک خبر به نقل از فصل اقتصاد ، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان که با برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد گفتگو میکرد اظهار داشت : رتبه ایران در شاخص نوآوری در ابتدای دولت تدبیر و امیدیعنی سال نود و سه ۱۲۰ بود که امروز نزدیک به ۶۰ است.

سورنا ستاری افزود: این ارتقای رتبه نتیجه فعالیت ‌های دانشگاه ‌ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و استارتاپ‌ ها، شرکت‌ های دانش ‌بنیان و بسیاری از مراکز دیگر بوده است.
وی ضمن اشاره به این جمله که شاخص جهانی نوآوری سالیانه از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO» منتشر می شود، اظهارداشت: رتبه ۶۰ در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله یک عدد خوبی است گرچه ظرفیت کشور بیش از این حرف هاست.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بخشی از شاخص جهانی نوآوری به محیط کسب و کار مربوط می شود که متاسفانه کشور از این حیث وضعیت خوبی در سطح دنیا ندارد بنابراین برای بهبود محیط کسب و کار باید اقدامات جدی در مملکت صورت گیرد.
وی افزود: افرادی امروز در دانشگاه ها تحت تربیت هستند که متناسب با محیط کسب و کار مملکت نیست.
ستاری در ادامه با اشاره به اینکه سهم اقتصاد دانش بنیان در کشور خیلی رشد پیدا کرده است، اظهارداشت: سال گذشته ۹۰ هزار میلیارد تومان فقط فروش شرکت های دانش بنیان در کشور بوده است.
وی به رادیو اقتصاد گفت: یک اکوسیستم فعال باید در کشور ایجاد کرد که زایشی و زاینده باشد و سرمایه گذاری ها در بطن چنین سیستمی اتفاق بیفتد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: عدد قابل توجهی از این سرمایه گذاری ها از طریق وام های دولتی نباشد بلکه از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی بطور مستقیم روی افراد باشد چون پایه اقتصاد دانش بنیان سرمایه گذاری روی نیروی انسانی است.
وی اظهارداشت: وظیفه صندوق نوآوری اینکه ساختار مزبور را در سیستم بانکی ایجاد کند ولی باید این نکته را هم در نظر داشت که استارت آپ ها با وام شکل نمی گیرند بلکه با صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر نمود عملی پیدا می کند.
ستاری گفت: خوشبختانه چنین اکوسیستمی در بخش های مانند بیوتکنولوژی کشور شکل گرفته و بخش های مانند خودرو سازی، صنایع نفت و گاز و بسیاری موارد هنوز ایجاد نشده است.
وی افزود: هم اکنون اکوسیستم مناسب و فوق العاده ای درحوزه بیوتکنولوژی کشور شکل گرفته بطوری که بزرگترین شرکت های بیوتکنولوژی منطقه در حال حاضر مربوط به ایران است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهارداشت: اکوسیستم حوزه بیوتکنولوژی یک حوزه بسیار پویا و ایده های جدید به سرعت در این بستر رشد و نمو پیدا می کند.
وی در ادامه یادآورشد: بودجه دولتی کسب و کار را در جامعه رونق نخواهد داد و سبب رشد اقتصادی نخواهد شد بلکه کارآفرینی و فراگیر شدن زیست بوم کارآفرینی و نوآوری که به رشد اقتصادی کشور منجر می شود.