• خانه
  • کامپیوتر
  • کمک‌ هزینه ۸۸۸ هزار دلاری آمریکا برای دگرگون کردن فناوری کوانتومی

کمک‌ هزینه ۸۸۸ هزار دلاری آمریکا برای دگرگون کردن فناوری کوانتومی

کیوسک خبر: «بنیاد ملی علوم آمریکا» یک کمک‌هزینه به مبلغ ۸۸۸ هزار و ۵۵۵ دلار را به یک دانشیار فیزیک «دانشگاه رایس» اهدا کرده است تا پژوهش‌های خود را با هدف دگرگونی فناوری کوانتومی انجام دهد.

«یونگلونگ ژی»(Yonglong Xie) دانشیار فیزیک «دانشگاه رایس»(Rice University)، کمک‌هزینه «توسعه شغلی اولیه دانشکده»(CAREER) را از «بنیاد ملی علوم آمریکا»(NSF) دریافت کرده است تا فناوری کوانتومی را دگرگون کند.

به نقل از ساینمگ، این کمک‌هزینه ۸۸۸ هزار و ۵۵۵ دلاری طی پنج سال از پژوهش‌های ژی در مورد مهار شبه‌ذرات موسوم به «مگنون‌«(Magnon) برای ایجاد ماده مصنوعی و توسعه دستگاه‌ها و حسگرهای کوانتومی نسل بعدی حمایت خواهد کرد.

کمک‌هزینه CAREER از معتبرترین جوایز بنیاد ملی علوم آمریکا در حمایت از اساتیدی است که در مراحل اولیه شغلی خود هستند و پتانسیل حضور به عنوان الگوهای علمی را در پژوهش و آموزش دارند. پروژه ژی بر کاوش پیرامون پدیده‌های کوانتومی احتمالی متمرکز است که می‌توان آنها را با استفاده از مگنون‌ها به عنوان عناصر سازنده با هدف ارتقای درک علم بنیادی کوانتومی مهندسی کرد.

ژی گفت: مگنون‌ها ویژگی‌های اساسی متفاوتی را نسبت به الکترون‌ها نشان می‌دهند و رفتار جمعی آنها در جامدات تا حد زیادی ناشناخته مانده است. هدف ما از درک بهتر مگنون‌ها، ایجاد یک ماده مصنوعی است که در طبیعت یافت نمی‌شود و همچنین، توسعه دستگاه‌ها و حسگرهای کوانتومی که عملکردهای بی‌سابقه‌ای را دارند.

ژی در پژوهش خود از گرافین به ‌عنوان پلتفرمی برای تولید و شناسایی مؤثر مگنون‌ها استفاده می‌کند. گرافین، ورقه‌ای از اتم‌های کربن است که در یک میدان مغناطیسی قوی قرار دارد. این پژوهش می‌تواند کاربردهای فناورانه بسیاری را در تجهیزات الکترونیکی کم‌مصرف، انتقال اطلاعات، محاسبات، سنجش، تبدیل انرژی و مواردی از این دست داشته باشد.

ژی گفت: این جایزه یک افتخار فوق‌العاده است که ما را قادر خواهد ساخت تا پژوهش‌های مهمی را در حوزه فیزیک، علم مواد و فناوری کوانتومی دنبال کنیم. من از اعتماد و حمایت بنیاد ملی علوم و دانشگاه رایس سپاسگزارم و برای ادامه دادن این کار مهم هیجان‌زده هستم.

ژی علاوه بر پژوهش‌های خود، برنامه‌های آموزش و ترویج علم را برای دانش‌آموزان دبیرستان و دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رهبری خواهد کرد و آموزش مواد را با تقاضای روبه‌رشد جامعه برای فناوری کوانتومی سازگار خواهد ساخت