رتبه تولیدات علمی ایران در جهان به ۱۵ رسیده است

کیوسک خبر: معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رتبه علمی ما از نظر سایت‌های بین‌المللی و در ۲ همایش بین‌المللی ۱۷ و ۱۵ است و در تولیدات علمی به رتبه ۱۵ جهان رسیده است.

پیمان صالحی در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش در اردوگاه شهید باهنر اظهارکرد: رتبه جهانی ما در تولیدات علمی ۲۶ سال گذشته با ۸۵۱ تولید علمی، رتبه ۵۴ دنیا بود اما در سال ۲۰۲۲ با بیش از ۷۸ هزار تولید علمی به رتبه ۱۵ جهان رسیده است.

وی افزود: در تولیدات علمی روند افزایشی داشتیم و رتبه علمی کشور از نظر سایت‌های بین المللی و در ۲ همایش بین المللی رتبه ۱۷ و ۱۵ است.

معاون پژوهشی وزیر علوم درباره آمارهای کشوری درباره قراردادهای منعقد شده در ارتباط با صنعت و دانشگاه یادآور شد: امسال دانشگاه‌های ما ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد عقد قرارداد با صنایع را امضا کردند که مبلغی حدود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

صالحی گفت: با توجه به مشکلات مالیاتی، امیدواریم با وجود قانون جهش تولید دانش بنیان بتوانیم جهش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری و بعضا پارک تخصصی علمی و فناوری در همه استان‌ها وجود دارد و دانشگاها پارک علم و فناوری دارند.

وی اضافه کرد: سال‌ها دنبال این بودیم که نظام پیوسته‌ای در حوزه پژوهش ایجاد شود تا هر کسی در ایران ایده قابل تجاری سازی دارد این کار را انجام دهد بنابراین مراکز رشد واحدهای فناور را راه اندازی کردیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه هر کسی به این واحدها مراجعه کند، آموزش می‌بینید و مشخص می‌شود ایده او قابلیت تجاری سازی دارد یا خیر، ادامه داد: ۲۷۹ مرکز رشد واحد فناوری داریم، در پارک علمی و فناوری ما ۱۱۴ هزار نفر مشغول به اشتغال هستند. زیست بوم فناوری ما پیوسته است و سعی کردیم پیوستگی را از آموزش و پرورس تا پارک‌های علمی‌ و فناوری ایجاد کنیم. البته بسیاری از کشورهای جهان هنوز وارد این امر نشده اند.

به گفته صالحی، ۱۱ تا ۱۷ آذر امسال هفته استانی پژوهش و فناوری بود و هفته ملی پژوهش از ۱۹ تا ۲۵ آذر برگزار می‌شود. تجلیل از دانش آموزان و معلمان برتر هرساله در دستور کار است و امسال هفته پژوهش در استان ها با شکوه برگزار شد.

وی گفت: بیش از ۳۰۰ تور دانش آموزی برای بازدید از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها، پارک‌های علمی و فناوری برگزار کردیم. شعار روز اول هفته ملی پژوهش،«پژوهش و مدرسه و آینده سازان» انتخاب شده است.