هوش مصنوعی عامل فرار مغزها از شرکت‌های فناور

کیوسک خبر: شرکت‌های بزرگ فناور در جهان امروزه با پدیده فرار مغزها در حوزه هوش مصنوعی به نفع شرکت‌های رقیب روبرو هستند.

به نقل از تارنمای اینسایدر، شرکت های فناور با پدیده فرار مغزها روبرو هستند. شکار متخصصان هوش مصنوعی توسط ایلان ماسک نشان می دهد، این شرایط بدتر هم خواهد شد. شرکت جدید xAI ایلان ماسک از کارکنان چندین شرکت رقیب ایجاد شده است.

فرار مغزها در میان شرکت‌های فناور به دلیل محبوبیت هوش مصنوعی اکنون در جریان است و کارکنان از ترک شرکت خود برای کار کردن در هیجان انگیزترین پروژه های هوش مصنوعی واهمه ای ندارند.

شرکت جدید ایلان ماسک به نام xAI موفق شد کارکنان چندین شرکت رقیب را جذب کند. شرکت‌های فناور علاقه زیادی به هوش مصنوعی پیدا کرده اند. اما اگر مدیران این شرکت ها علاقه ای به این فناوری جدید نداشته باشند، شاهد از دست دادن نیروهای ارزشمند خود به نفع رقبا خواهند بود. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی باعث فرار مغزها می شود. مدیران فناوری باید به سرعت اقدام کنند؛ در غیراین صورت بهترین استعدادهای خود را از دست می دهند.

ایلان ماسک شرکت جدید خود xAI را اخیرا معرفی کرد و در بخشی از ماموریت خود موفق شد تعدادی از نیروهای رقبای اصلی خود در هوش مصنوعی مانند شرکت های OpenAI، دیپ مایند DeepMind و گوگل Google را برای تشکیل تیم خود شکار کند.

در بین ۱۲ مردی که شرکت جدید ماسک را تشکیل می‌دهند، تعدادی از پرطرفدارترین استعدادهای هوش مصنوعی شرکت‌های رقیب حضور دارند؛ ایگور بابوشکین، مانوئل کرویس و گوئودونگ ژانگ از شرکت دیپ مایند متعلق به گوگل، یوهوای وو، زیهانگ دای و کریستین سگدی از گوگل و کایل کوسیچ از OpenAI.

هوش مصنوعی عامل فرار مغزها از شرکت‌های فناور

نکته جالب توجه این است که چند نفر از این افراد از گوگل و دیپ مایند آمده اند که در ماه آوریل برای مواجهه با تهدید چت جی پی تی به دنبال کنار گذاشتن اختلافات داخلی برآمدند و یک واحد ترکیبی ایجاد کردند.

غول جستجوی گوگل از زمان ظهور چت جی پی تی در ماه نوامبر به هراس افتاد و تنها دو ماه بعد در بحبوحه نگرانی از نرم افزار هوش مصنوعی OpenAI که می توانست تهدید وجودی برای تجارت اصلی آن باشد، به سرعت نرم افزار هوش مصنوعی بارد را راه اندازی کرد.

اما این احساس وجود دارد که گوگل از OpenAI عقب مانده است. اوپن ای آی به لطف حمایت میلیاردها دلاری مایکروسافت، توانایی‌های هوش مصنوعی خود را تقویت کرد. در هر صورت تاثیرگذاری اولیه مهم است که به نفع گوگل نبود.

این بخشی از دلایل جدایی چندین نیروی بااستعدد از غول جستجو و پیوستن به سمت سرزمین شیر و عسل سیلیکون ولی OpenAI است.

حتی قبل از راه‌اندازی ChatGPT، کارکنان گوگل خسته به نظر می‌رسیدند و تصمیم گرفتند برای کمک به راه‌اندازی ChatGPT به OpenAI ملحق شوند. اما حتی OpenAI نیز از این خطر ایمن نیست. ChatGPT در حال حاضر اقدامات زیادی برای جذب شرکت‌های بزرگ آمریکایی انجام داده است اما وعده شکوه و افتخار ابدی نیست.

GPT-۴، مدل زبان بزرگ زیربنای فناوری OpenAI، به لطف طراحی مجدد آشکار، به نظر می‌رسد به ازای هر کاربر تنبل‌تر و احمق‌تر باشد.

در عین حال بلندپروازی تا حدودی متواضعانه ماسک برای شرکت هوش مصنوعی جدیدش برای “درک ماهیت واقعی کیهان” می تواند برای افرادی که فکر می کنند این همان چیزی است که باید از هوش مصنوعی برای دستیابی به آن استفاده شود، جذاب باشد.

با توجه به محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی، کمبود فرصت‌ها برای مهندسان هوش مصنوعی و دیگران وجود ندارد. شرکت‌های فناور می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که پروژه‌های هوش مصنوعی، آنها را به برترین گزینه انتخاب برای این مهندسان تبدیل می‌کند.