• خانه
  • علم و دانش
  • افتتاح مرکز نوآوری بانک ملی؛ ستاری: ساختار بانک‌ها را شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به سوی نوآوری سوق می‌دهد

افتتاح مرکز نوآوری بانک ملی؛ ستاری: ساختار بانک‌ها را شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به سوی نوآوری سوق می‌دهد

کیوسک خبر: مرکز نوآوری بانک ملی ایران با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و جمعی از فعالان فناور حوزه مالی و بانکی رونمایی شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به نقش آفرینی مؤثر بانک ملی در حمایت و توسعه بانکداری نوآوری با استفاده از فین تک‌ها گفت: تا سال های اخیر، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه مالی و بانکی نقش چندانی در نظام بانکداری کشور نداشتند اما با شناخت مزیت‌ها و شیوه‌های نوآورانه فین‌تک‌ها، بخش قابل توجهی از تراکنش‌های مالی توسط این شرکت‌ها، در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین خطا انجام می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق، شیوه سنتی بانکداری را دستخوش تحول اساسی می‌کنند ادامه داد: بانکداری به شیوه جدید خواهد ماند اما ساختار بانک تغییر خواهد و شکل و شیوه مالی و بانکی قطعا دستخوش تحول خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از اهمیت تربیت و آموزش نیروی انسانی خلاق و دانش آموخته در رونق و توسعه بانکداری نوین تاثیری مستقیم خواهد داشت، ادامه داد: در در اداره ساختار مالی و بانکی کشور، کیفیت نیروی انسانی تعیین کننده است و موجب اشتغال آفرینی خواهد شد. این کشور با این ظرفیت خارق العاده در نیروی انسانی قطعا به یک روش و ساختار نوآورانه در بانکداری نیاز دارد.

رئیسبنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که ساختار مالی و بانکی ایران با چنین طرفیتی نیازمند رویکرد و نگرشی متفاوت در ارزش‌گذاری نوآوری است ادامه داد: نگاه نوآورانه، می باید در بانکداری نیز وجود داشته باشد؛ البته در سال‌های اخیر، اقبال به سوی بانکداری نوآورانه از سوی بانک‌ها شکل گرفته است.

ستاری با تاکید بر این که بازیگران سنتی اقتصاد باید روی ساختارهای  جدید سرمایه گذاری کنند و در غیر این صورت محکوم به شکست هستند، ادامه داد: اگر بانک‌ها می خواهند در آینده‌ در عرصه رقابت باقی بمانند و رشد کنند راهی جز حمایت و سرمایه گذاری روی حوزه های نوآورانه ندارند.

وی افزود: ایجاد مراکز نوآوری سرمایه گذاری و حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال و توسعه کشور خواهد شد.آمادگی داریم تا بر مبنای ساتتار جدید جذب نخبگان در ساختار دولتی، ظرفیت نخبگانی را در بستری چون بانک ملی توسعه دهیم. این الگو باید تسری پیدا کند تا سایر بخش‌ها نیز به این سود متمایل شود.

تحول در ساختارهای مالی و بانکی

وی افزود: با توسعه رویکردهای نوین بانکداری و مالی ساختارهای مالی را به این سمت و سو حرکت ددده که بااستفاده فناوری های هوش مصنوعی، داده و فناوری اطلاعات و ارتباطات خدماتی متناسب

مزکز نواوری فینوداد راه اندازی شده است تا ضمن شتابدهی به نوآوری ها بر مسیر الگوی ارائه خدمات مبتنی یر نواوری شرکت های دانش بنیان و خلاق، مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه را هموار کند.

راهکارهای نوآورانه در حوزه مالی، بانکی، تبادلات و تسهیلات را با استفاده از نوآوری و فناوری های روزآمد ارایه می دهد، ادامه داد: در گام دوم برنامه تحول دیجیتال بانک ملی قصد دارد این روند را با کمک فین تک‌ها و شرکت های دانش بنیان و خلاق پیش ببرد. ارتباط موثر با تمامی ذی نفعان و مشارکت کنندگان این حوزه برای تبدیل شدن به یک بانک نوآور در دستور کار این مرکز نوآوری قرار داد.

تحول در نظام مالی زیست‌بوم فناوری با قانون جهش تولید دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به این که تحول جدیدی در اقتصاد دانش بنیان با کمک قانون جهش تولید دانش بنیان صورت گرفته است ادامه داد: این قانون یکی از مهم ترین نیازهای رشد و رونق شرکت های دانش بنیان و خلاق است و مسیر دو دهه آینده این زیست بوم را ریل گذاری می کند. نظام قانون گذاری باید فضای تنفس و فعالیت رو به رشد را برای این زیست بوم ایجاد کند و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، چنین رسالتی را بر عهده دارد.

وی با بیان این که این زیست بوم به کمک بخش خصوصی شکل می گیرد و توسعه می یاید عنوان کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی روی اولویت ها و اجرای طرح ها است که یک محصول یا خدمت متناسب با نیاز جامعه را هدف می‌گیرد. بنابراین، سرمایه‌گذاری این بخش روی پژوهش است که محصول و کارآمدی را تضمین می‌کند.

ستاری با اشاره به رسوخ نوآوری در ساختار ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری روی ایده‌های نوآورانه ادامه داد: این زیست بوم در حقیقت جنگلی پربار و بارانی است که به طور طبیعی رشد کرده و در توسعه این زیست بوم نیز باید با اجرایی کردن مفاهیم نوآورانه در حمایت مالی و محدود نشدن به اعطای وام، این رشد و توسعه را محقق کنیم. روش های نوآورانه سرمایه گذاری نقش آفرینی بورس، نقش و ساختار جدید صندوق های پژوهش و فناوری، حمایت از دانشگاه ها در حوزه پژوهش، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ و حمایت های مالیاتی که در قانون جهش تولید دیده شده است همگی جزو حمایت هایی است که هدف سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و خلاق فراهم می کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بابیان این که سهم سرمایه گذاری در پژوهش۸۸صدم درصد است ادامه داد: از این میزان همچنان نیم صدم درصد توسط بخش دولتی تامین میشود و به هر میزان که نقش بخص خصوصی را در پژوهش بیش تر کنیم اقتصاد دانش بنیان و خلاق در جامعه مفهومی پررنگ تر خواخد یافت‌.

حمایت از ایجاد فضای استقرار فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری

ستاری، با اشاره به این که احیای اماکن و فضاهای شهری برای توسعه اقتصاد دانش بنیان درقانون جهش تولید مد نظر قرار گرفته شده است، گفت: به دنبال تبدیل و احیای اماکن موجود به بسترهایی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق هستیم و از اقدام بانک‌ها برای اختصاص فضای استقرار به زیست بوم نوآوری و فناوری حمایت می‌کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در مسیر دریافت سهمی قابل توجه در اقتصاد و توسعه قرار دارند گفت : پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها در حال پررنگ ساختن نقش خود در اقتصاد هستند. در پارک فناوری پردیس ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جاری وجود دارد و این رویه باید در دانشگاه‌ها، سایر پارک های علم و فناوری و دیگر بخش‌های کشور پیاده شود. به دنبل افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از تولید ناخالص هستیم و  در این مسیر، نیروی انسانی بسیار خوبی که در دانشگاه ها وجود دارد، می تواند ضمن تحقق بانکداری نوآورانه، این هدف را واقعیت ببخشد.

تحول در ساختارهای مالی و بانکی

وی افزود: با توسعه رویکردهای نوین بانکداری و مالی ساختارهای مالی را به این سمت و سو حرکت ددده که بااستفاده فناوری های هوش مصنوعی، داده و فناوری اطلاعات و ارتباطات خدماتی متناسب

مزکز نوآوری فینوداد راه اندازی شده است تا ضمن شتابدهی به نوآوری ها بر مسیر الگوی ارائه خدمات مبتنی یر نواوری شرکت های دانش بنیان و خلاق، مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه را هموار کند.

راهکارهای نوآورانه در حوزه مالی، بانکی، تبادلات و تسهیلات را با استفاده از نوآوری و فناوری های روزآمد ارایه می دهد، ادامه داد: در گام دوم برنامه تحول دیجیتال بانک ملی قصد دارد این روند را با کمک فین تک‌ها و شرکت های دانش بنیان و خلاق پیش ببرد. ارتباط موثر با تمامی ذی نفعان و مشارکت کنندگان این حوزه برای تبدیل شدن به یک بانک نوآور در دستور کار این مرکز نوآوری قرار داد.

وی با بیان این که ارزش گذاری و اعتبارسنجی شرکت های دانش بنیان و خلاق توسط بانک ها نیازمند تحول است ادامه داد: ارزش گذاری و قیمت گذاری بانک ها روی شرکت های دانش بنیان و خلاق مفاهیمی جدید را با خود به همراه دارد که نیازمند فرهنگسازی است؛ اگر می خواهیم اقتصاد دانش بنیان رشد و رونق پیدا کند باید نگاه بانک ها به ارزش گذاری این شرکت ها تحول پیدا کند و وقتی یک شرکت دانش بنیان به دنبال دریافت تسهیلات و سرمایه گذاری است باید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این خواست خود دست پیدا کند. این رویکرد ارزشمند اکنون در بانک ملی محقق شده است، رویکردی که آینده بانک را تصمین می کند و زمینه حرکت در مسیر بانکداری آینده را فراهم خواهد کرد.