• خانه
  • علم و دانش
  • خانه خلاق و نوآوری سعدالسلطنه افتتاح شد؛ ستاری: استعدادهای بومی را خانه‌های خلاق و نوآوری شکوفا می‌کند

خانه خلاق و نوآوری سعدالسلطنه افتتاح شد؛ ستاری: استعدادهای بومی را خانه‌های خلاق و نوآوری شکوفا می‌کند

کیوسک خبر: با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و با هدف توسعه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم، خانه خلاق و نوآوری کاروانسرا و سرای سعدالسلطنه در قزوین گشایش یافت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم گشایش خانه خلاق و نوآوری کاروانسرا و سرای سعدالسلطنه قزوین، با اشاره به نقش آفرینی خانه‌های خلاق و نوآوری در شکوفا کردن ظرفیت‌های نهفته استان‌ها در حوزه علوم انسانی، صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم، عنوان کرد: شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری، مفاهیم جدیدی هستند که شکل تازه و نوآورانه‌ای از ارزش افزوده و اشتغال را به ارمغان می آورند.

ستاری، با اشاره به توجه و حمایت جدی قانون جهش تولید دانش بنیان از شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری گفت: این مفاهیم جدید در حوزه کارآفرینی نقش خود رایافته‌اند و سرفصل‌های حمایتی از این زیست‌بوم، به خوبی در این قانون تعریف شده است. راه‌انداز خانه خلاق و نوآوری کاروانسرا و سرای سعدالسلطنه قزوین می‌تواند سرآغاز حرکتی جدی در توسعه صنایع خلاق و رشد شرکت‌های حوزه علوم انسانی در استان قزوین باشد؛ استانی که با پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی و گردشگری می‌تواند به یکی از قطب‌های صنایع خلاق در کشور تبدیل شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به ضرورت احیای داشته‌های فرهنگی و سنتی به کمک شرکتهای خلاق گفت: این ظرفیت ارزشمند باید به دست مردم و با کمک همین خانه‌ها به متن جامعه برسد و کاری که شرکت‌های خلاق انجام می‌دهند این است که با تزریق نوآوری و خلاقیت به این اندوخته‌ها، زمینه را برای تبدیل آن‌ها به کسب و کار و رفع نیاز جامعه فراهم می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که فناوری‌های پیشرفته می‌تواند به توسعه صنایع خلاق کمک کند، بیان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های دیجیتال و هوشمند می‌تواند به رونق شرکت‌های خلاق و روزآمدسازی صنایع فرهنگی کمک کند که این پیوند دوسویه، زمینه‌ساز شکوفا شدن هر دو حوزه و ایجاد اشتغال مبتنی بر خلاقیت خواهد بود‌.

ایجاد بستری برای رونق خلاقیت‌ها در قزوین

خانه خلاق و نوآوری کاروانسرا و سرای سعدالسلطنه در مساحت ۱۴۰۰ مترمربعی در حیاط سعدیه کاروانسرای سعدالسلطنه واقع شده و زمینه را برای رونق کسب و کارهای خلاق، ایده های نوآورانه در حوزه علوم انسانی، توسعه فناوری های نرم را با حمایت ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم و بستری برای تبدیل ایده‌های خلاق به کسب و کار ایجاد کرده است

ماموریت کلیدی این خانه خلاق و نوآوری، تسریع فرآیند خلق و توسعه کسب‌وکارهای نوپا  درحوزه‌های هنر، فرهنگ، گردشگری و صنایع خلاق و کمک به ایجاد ثروت در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی استان قزوین و کشور است. در همین راستا ایده های نوآورانه نخبگان ایرانی در حوزه‌های هنر و فرهنگ شناسایی و به کسب‌وکارهای نوپا و سودآور تبدیل خواهند شد تا اشتغال خلاق را در کشور ایجاد کند.

از خدمات قابل ارائه این خانه خلاق و نوآوری می‌توان به  فضای کار اشتراکی به تیم های فعال در حوزه هنر، فرهنگ، گردشگری و صنایع خلاق، برگزاری دوره پیش شتابدهی استارتاپ‌های حوزه صنایع خلاق، جذب سرمایه برای استارتاپ های برنامه شتابدهی و فضای کار اشتراکی از طریق شبکه سرمایه‌گذاران،  برگزاری دوره های آموزشی متنوع به منظور ارتقای دانش و فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، ارائه خدمات منتورشیپ و مربیگری تخصصی به تیم های خلاق اشاره کرد.

در این خانه خلاق و نوآوری، کل دروه شتابدهی ۶ ساله است و از ابتدای سال دوم آغاز می شود. هرسال ۸ تیم در فرآیند شتابدهی قرار می گیرند و در طول شش سال جمعا ۴۸ تیم دوره شتاب‌ دهی را طی خواهند کرد.

دیدار و گفت‌گو با نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین

در ادامه این سفر یک روزه، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و آیت الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در قزوین دیدار و گفت‌وگو کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این دیدار و گفت‌وگو با بیان این‌که شرکت های دانش بنیان و خلاق بسیار توانمند و خوبی در استان قزوین  فعالیت دارند که رونق فعالیت آن‌ها نیازمند حمایت همه‌جانبه تمامی بخش‌های استانی است، ادامه داد:

این استان از ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صنایع دانش بنیان و خلاق برخوردار است و خوشبختانه این آمادگی فکری و فرهنگی در استان قزوین فراهم شده است.

آغاز راه توسعه صنایع خلاق در قزوین

ستاری، با بیان این که نخستین چراغ توسعه و رونق صنایع خلاق در استان قزوین با افتتاح خانه خلاق و نوآوری کاروانسرا و سرای سعدالسلطنه روشن شده است ادامه داد: علوم انسانی و صنایع خلاق، یکی از بخش های دارای ظرفیت بسیار بالایی است که در صورت حمایت و توجه، می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال قابل توجهی را در استان ایجاد کند.

گامی ارزشمند در مسیر خلاقیت

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در این دیدار با اشاره به ضرورت توجه به امر خلاقیت و حمایت از فعالان این حوزه گفت: این استان زمینه‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توان با توجه به آن‌ها، زمینه را برای رفع مشکلات استان و اعتلای ظرفیت های فرهنگی موجود فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که در حوزه صنایع خلاق و نوآوری و علوم انسانی باید ظرفیت حوزه‌های علمیه نیز در نظر گرفته شود گفت: این طرفیت بالا می تواند منجر به توسعه و پیشرفت جامعه شود.

امام‌جمعه قزوین، با بیان نگاهی به آیات الهی قرآن کریم، نشان دهنده اهمیت باری تعالی به نوآوری و خلاقیت بوده و از برترین سجایا نزد خداوند متعال خلاقیت و نوآوری است، افزود: خداوند متعال به واسطه مسوولیتی که به بندگانش واگذار کرده، بندگان در جست و جوی خلاقیت را  به شرح صدر، حکمت و عقلانیت مجهز خواهد ساخت و استعدادهای او را از درون شکوفا می کند.

آیت الله عابدین حمایت و هدایت استعدادها و رانمون ساختن در مسیر اعتلا را از رسالت های پیامبران دانست و گفت: انبیا آمدند که گنج های استعداد و خلاقیت مردم را شکوفا کنند و به این تعبیر، معاونت علیم و فناوری ریاست جمهوری نیز چنین کار بزرگی را انجام می دهد. خداوند متعال همچنین یک سری علوم و دانش ها را از جنس دیگری به او الهام می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یک روزه خود به استان قزوین خط تولید کاتالیست‌های ایران‌ساخت FCC و RFCC را افتتاح و از شرکت‌های دانشبنیان مستقر در شهرک صنعتی کاسپین بازدید کرد.

دیدار و گفت‌وگو با نخبگان استانی و حضور در نشست ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه ستاری به قزوین است.