• خانه
  • علم و دانش
  • رایزنان فرهنگی ایران در جریان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان قرار گرفتند؛ کرمی: خام‌فروشی فرهنگ و ادبیات به یاری شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان جای خود را به خلق ثروت و اشتغال می‌دهد

رایزنان فرهنگی ایران در جریان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان قرار گرفتند؛ کرمی: خام‌فروشی فرهنگ و ادبیات به یاری شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان جای خود را به خلق ثروت و اشتغال می‌دهد

کیوسک خبر: رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بر نقش شرکت های خلاق در اصلاح روند خام‌فروشی فرهنگ و ادبیات و ثروت آفرینی از این حوزه تاکید کرد.

پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در این رویداد و در جمع رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه عمده تمرکز حمایت‌ها در سال‌های اخیر بر شرکت‌های دانش‌بنیان بود، گفت: در دو سال اخیر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، مسیری تازه برای اشتغال و خلق ارزش‌افزوده در حوزه صنایع فرهنگی وخلاق هموار شده است.
کرمی، با بیان این که خام‌فروشی فرهنگ و ادبیات به یاری شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان جای خود را به خلق ثروت و اشتغال می دهد، افزود: مهم‌ترین هدف و اولویت برنامه توسعه زیست‌بوم صنایع خلاق، حمایت از خلاقیت و نوآوری‌های نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته‌ای است که در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی ایران در دنیا جایگاه سوم را دارد، اما متأسفانه در فروش و ارائه سهم کمتری داریم، گفت: سهم ایران از بازار جهانی ۲۷۰۰ میلیارد دلاری صنایع خلاق و فرهنگی با شبکه‌سازی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان و به یاری رسوخ فناوری و نوآوری در محصولات ایران‌ساخت به بازارهای بین‌المللی و توسط رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور به دست می‌آید.
لزوم توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق
کرمی با بیان اینکه ۲۰ شاخه در صنایع فرهنگی و خلاق وجود دارد که تاکنون شرکت‌های خلاق به‌واسطه حمایت‌های معاونت علمی و فناوری فعالیت‌های مؤثری در کشور داشته‌اند، افزود: از جمله شاخه‌ها می‌توان به اسباب‌بازی وگیم اشاره کرد، این حوزه بازاری معادل ۱۰۰میلیارد دلار را در اختیار دارد. انیمیشن نیز شاخه دیگری است که بازار آن ۲۷۰میلیارد دلار برآورد می‌شود.
دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق ادامه داد: صنایع خلاق و فرهنگی ظرفیت‌های منحصربه‌فردی از قبیل هزینه پایین ایجاد شغل، اثر بخشی فرهنگی و اقتصادی به‌طور توأمان، حراست از هویت ملی در برابر فرآیند جهانی شدن، توسعه سبک زندگی ایرانی و اسلامی و متناسب با ویژگی‌های اقلیمی و بومی دارند.
کرمی با اشاره به این‌که زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق نه‌تنها هزینه‌بر نبوده بلکه ارزش‌افزوده و اشتغال ایجاد کرده است، افزود: وقتی می گوییم خام فروشی منظور فقط در حوزه معادن و نفت و گاز نیست، ادبیات ما، اسطوره های ما، فرهنگ و هنر و گردشگری و میراث تمدنی ما هم در حال خام فروشی است. چرا باید کشورهای همسایه از اسطوره های کهن و ادبیات ما کاراکتر و شخصیت را بردارند و با اسامی دیگر و به زبان خودشان سریال و فیلم و انیمیشن تولید و به کشور ما و سایر کشورها صادر کنند؟ باید جلوی خام فروشی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را گرفت و شرکت های خلاق و دانش بنیان در حال انجام این کار هستند.
وی همچنین ابراز کرد: بیش از ۳۰۰هزار نیروی انسانی به مدد این زیست‌بوم اشتغال یافته‌اند و بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی به ارمغان آورده‌اند.
تاب‌آوری بالای حوزه‌های صنایع فرهنگی و خلاق در شرایط تحریم
وی با بیان اینکه تاب‌آوری حوزه‌های صنایع فرهنگی و خلاق، نسب به صنایع سخت در شرایط تحریم بیشتر است، گفت: در صادرات صنایع خلاق به دلیل دسترسی به مواد اولیه داخلی و نیروی انسانی خلاق ، هزینه تمام شده رقابتی است، همچنین با توجه به حجم مبادلات در دنیا، همچنان سهم بازار ایران برای کشورها مخصوصاً کشورهای منطقه جذاب است.
دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به اینکه در حوزه صادرات صنایع خلاق تاکنون صادرات به‌صورت موردی بوده است، بیان کرد: مذاکره برای افزایش گزینه‌های حمل‌ونقل، برگزاری یک رویداد تخصصی جهت شناسایی و فراخوان، پیمان‌های پولی در منطقه، تسهیل ثبت شرکت های ایرانی در کشور مقصد برخی از چالش‌ها و پیشنهاد‌های صادراتی حوزه صنایع خلاق هستند.
در ادامه نمایندگان موسسه ائمه المهدی، شرکت های خلاق  نگارستان اندیشه،سایت اریسا، شرکت خلاق  کوچی نو، شرکت خلاق  تین نوک و موسسه مهاد رسانه هر یک به ظرفیت‌های خود اشاره کردند.
روز دوم از دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، بهمنی معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات جمعی از مدیران سازمان و رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور و فعالان حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم برگزار شد.
دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگانی از کشور جهانی در تهران در حال برگزاری است. در مدت برپایی اجلاس رایزنی‌های فرهنگی که تا ششم مردادماه ادامه دارد، سلسله نشست‌های تخصصی و همچنین سه کارگاه با حضور سیاست‌گذاران، صاحبان ایده و نهادهای مجری برگزار می‌شود.
کرمی در حاشیه این رویداد، از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه ظرفیت‌های علمی و فرهنگی کشور بازدید کرد و با فعالان این حوزه به گفت‌وگو نشست. نمایشگاه ظرفیت‌های علمی و فرهنگی کشور به‌عنوان شبکه پشتیبان فعالیت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده است. این نمایشگاه دارای حدود ۸۰ غرفه است که تعدادی از آن‌ها شرکت‌های خلاق هستند.