• خانه
  • علم و دانش
  • نشست شرکت‌های دانش‌بنیان و امنیت غذایی برگزار شد؛ ستاری: برای حل مشکل مردم نیاز به محصول دانش‌بنیان داریم

نشست شرکت‌های دانش‌بنیان و امنیت غذایی برگزار شد؛ ستاری: برای حل مشکل مردم نیاز به محصول دانش‌بنیان داریم

کیوسک خبر: نخستین جلسه مشترک تبیین شعار سال با موضوع شرکت های دانش بنیان و امنیت غذایی با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری و سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

ستاری در این نشست گفت: در سال های اخیر سعی شده مفاهیمی مثل صنعت، پژوهش و دانشگاه  شفاف شود. یعنی امروزه دانشگاهها باید عدد قابل توجهی از درآمدش را از محل فروش فناوری تامین کند البته دانشگاههای پیشرو به این سمت حرکت می کنند ولی این نیاز وجود دارد که سازمان برنامه از اینها حمایت و  این مفاهیم جدید را به جلو  هدایت کند.

وی با بیان اینکه پژوهش دولتی نمی تواند مشکل مردم را حل کند تصریح کرد: از پژوهش دولتی محصولی بیرون نمی آید. اگر می خواهیم مشکل مردم حل شود نیاز به محصول داریم. یعنی هدف ما از شرکت دانش بنیان این است که  می خواهیم محصول دست مردم داده شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تعریف شرکتهای دانش بنیان در واقع سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش است ادامه داد: معاونت علمی بر اساس سه پایه برنامه های سازمانها را  ارائه می کند یکی توسعه زیست بوم و حرکت به سمت پارک فناوری، دیگری بومی سازی است که در این مورد مقاومت شدید وجود دارد و بخش دیگر پروژه های پرچمدار و محوری است که با حمایت مستقیم  معاونت علمی، بازارسازی برای شرکت ها درست می شود.

ستاری با بیان اینکه هنر ما در معاونت علمی استفاده از بخش خصوصی است، افزود: تمام هدف ما جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است امیدواریم با کمک سازمان برنامه بودجه این طرح ها نهایی شود.

وی با اشاره به اینکه با کمک دانش بنیان ها نباید غذا از خارج کشور وارد کنیم ادامه داد: ظرفیت آب و محیط زیست و خاک محدود است و تنها ظرفیتی که نامحدود است نوآوری و فن آوری است که باید در کشاورزی بیاید تا امنیت غذایی کشور حفظ شود.

پورمحمدی نیز با اشاره به نقش و اهمیت مباحث دانش بنیان در پیشرفت کشور گفت: همواره موضوع دانش بنیانی و اینکه منابع عمومی صرف بهترین موقعیت سرمایه گذاری شود به عنوان دغدغه اصلی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه مطرح بوده است.که به لطف الهی امسال از سوی مقام معظم رهبری  به این نام مزین شد.

وی افزود: با برگزاری جلسه مشترک بین سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع دانش بنیان تلاش می شود تا همگرایی مناسبی ایجاد شده و از همه ظرفیت های ملی و استانی برای پیشبرد اهداف شعار سال استفاده کنیم.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مدیریت این کار در سطح کلان به عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در سطح ملی و استانی هر نوع همراهی و همکاری که لازم است انجام می دهد، بدیهی است اگر سازمان برنامه با تمام وجود و ظرفیت های کارشناسی و بودجه ای از این امر پشتیبانی کند احتمال موفقیت بسیار زیاد خواهد بود.

پورمحمدی با بیان اینکه نیاز است تا کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق شعار سال به فوریت تشکیل شود ادامه داد: هیچ موضوعی برای سازمان برنامه و بودجه به اندازه بحث های دانش بنیانی مهم نیست و تنها جایی که می شود گفت از این چاه آبی بیرون می آید حوزه دانش بنیان است.

علیرضا علی احمدی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: بدون حاکمیت گفتمان نوآوری، فناوری و اشتغال آفرینی تمام فعالیت ها تحت شعاع قرار خواهد گرفت. مقام معظم رهبری با همین عنوان شعار سال را کلید زدند. بنابراین لازم است این گفتمان را مشتعل نگه داریم و مطالبه گری اجتماعی باید برای آن وجود داشته باشد وگرنه موانع غلبه می کند.

وی افزود: نظام نوآوری سطوح مختلفی دارد از فراملی تا ملی و از فرابخشی تا بخشی که در طراحی های جدید باید به آن توجه شود و روابط بین مجموع نهادها برقرار شود .

علی احمدی به اهمیت  و نقش اولویت بندی منابع اشاره کرد، گفت: اولویت ها در طول زمان تغییر پیدا کرده در حالی که ما منابع محدودی داریم که باید به اولویت ها تخصیص پیدا کند.در حال حاضر صنعت گاز و نفت جز حوزه هایی است که باید در آن سرمایه گذاری صورت گیرد یا باید در امنیت غذایی خودکفا شویم و این وابسته به دانش بنیان و فن آوری است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه با اشاره به اینکه ساختار اداری کشور از مهم ترین اولویت هایی است که نیاز به سرمایه گذاری و اصلاح دارد گفت:  در همین راستا توسعه فن آوری های نرم و سازمانی بسیارمهم است و بحث شکل گیری نوآوری اجتماعی در سازمانها یک ضرورت است که بهبود مستمر را در سازمان ها بوجود می‌آورد.

علی احمدی افزود: هوشمند سازی دولت الکترونیک یکی از  مباحث اولویت دار است و سرمایه گذاری در حوزه های ارزش افرین نیز در همین راستا قرار دارد.

بنابر این گزارش در ادامه این نشست علیرضا صالح سرپرست معاونت مجلس،حقوقی و امور استان‌ها و روسای امور آموزش عالی،تحقیقات و فن آوری،امور فرهنگ،گردشگری و ورزش،امور صنعت،معدن بازرگانی و ارتباطات، امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد و روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانهای خوزستان، یزد و سیستان و بلوچستان همچنین نمایندگان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برنامه ها و پیشنهادات خود را درباره نحوه دستیابی به اهداف شعار سال مطرح کردند.