ورود آمپر به حوزه امنیت غذایی/ عرضه سیبا یم خوراک کامل دام

کیوسک خبر: به گزارش روابط عمومی کارخانه نوآوری آمپر، باهمت و تلاش یکی از شرکت دانش‌بنیان کارخانه نوآوری آمپر و با حمایت و نظارت پشتیبانی علمی و فنی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور زمینه تحقق یکی از آمال صنعت دام‌پروری در راستای بهبود بهره‌وری؛ افزایش امنیت و ایمنی غذایی کشور فراهم شد.

علیرضا آقا شاهی رئیس بخش تغذیه دام موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با حضور در “آمپر”ضمن بازدید از اقدامات انجام‌شده در کارخانه نوآوری آمپر با استارت‌آپ‌‌‌های حاضر و مجموعه اقدامات انجام‌شده در شتاب‌دهنده آمپر لایف فعال در حوزه سلامت آشنا شد. 

رئیس بخش تغذیه دام موسسه تحقیقاتی علوم دامی گفت ؛ با این محصول ارائه‌شده خوراک دام کامل سبک و سنگین “سیبا یم ” افزایش امنیت و ایمنی غذایی در حوزه خوراک کامل دام در کارخانه نوآوری آمپر با توفیقات به‌دست‌آمده توسط یکی از کارآفرینان برتر، آقای رضا موقر، و این همکاری مشترک زمینه تحقق یکی از آمال صنعت دام‌پروری در راستای بهبود بهره‌وری؛ افزایش امنیت و ایمنی غذایی کشور فراهم‌شده است.

آقا شاهی گفت : موسسه تحقیقات علوم دامی کشور بر اساس وظایف ذاتی که بر عهده دارد، حمایت از طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان که در حوزه تأمین امنیت و ایمنی غذایی کشورمی توانند نقش ارزنده‌ای داشته باشند را، در دستور کار خود قرار داده است.

باید توجه داشت که حدود نیمی از شیر و گوشت کشور در واحدهای نیمه‌صنعتی و خورده پا تولید می‌شود که این واحدها به دلیل عدم تمکن مالی و نداشتن زیرساخت‎های لازم، امکان بهره‌گیری از منابع علمی و دانش روز تغذیه را نداشته و به همین دلیل نفوذ دانش در اغلب این واحدها پایین است. به عبارتی ممکن است واحدهایی بینش استفاده از خوراک متوازن را داشته باشند، اما امکان تهیه آن را ندارند. محصول ارزشمند کارخانه نوآوری آمپر “سیبا یم” در این زمینه، سبب بالا بردن نفوذ علم تغذیه در این واحدها می‌شود و به عبارتی دانش تغذیه را از قلب متون علمی، به خوراک دام منتقل و در دسترس دامدار قرار می‌دهد.

رئیس بخش تغذیه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ادامه افزود : از سال‌ها پیش به همت فعالین در حوزه تولید خوراک دام، محصولات خوبی به بازار عرضه‌شده است، لکن این محصولات در تأمین بخشی از کل خوراک دام مورداستفاده قرارگرفته و می‌گیرند. خوراک کامل دام “سیبایم” که آمپر دربسته بندی استاندارد که دارای ویژگی‌های فنی ، مجوزهای لازم ارائه کرده است می‌تواند تمامی احتیاجات غذایی (اعم از علوفه –کنسانتره و مکمّل‌های موردنیاز و سایر افزودنی‌ها) گاو شیری، گوساله پرواری، گوسفند و بز پرواری و داشتی را (بر اساس نوع دام) یکجا تأمین نماید .

 در ادامه این نشست رضا موقر کارآفرین و تولیدکننده محصول افزود ؛ ضمن تشکر از حمایت‌های مدیرعامل هلدینگ رایزکو جناب آقای دکتر حمیدرضا صمدی و نیز مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر آقای پرویز کرمی که با حمایت‌ها، هدایت‌ها، مشارکت و سرمایه‌گذاری آن‌ها ما توانستیم این ایده چندین ساله رو در طی سال یک سال اخیر همکاری با منتورینگ ایشان تبدیل به محصول دارای مجوزها و استانداردهای لازم قابل‌عرضه کنیم، تشکر و قدردانی دارم. 

وی گفت: استفاده دامداران (به‌ویژه دامدارانی که قسمت عمده نهاده‌ها را خریداری می‌کنند)، از سیبایم، در کنار مزایای تأمین خوراک دام بسیاری از هزینه‌های حمل‌ونقل و ریخت‌وپاش خوراک که سبب بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولیدات دامی اعم از شیر و گوشت را در پی دارد، به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. از طرفی با توجه به اینکه خوراک ؛ بخش اعظم هزینه‌های دامداری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد؛ و علاوه بر قیمت، تأمین مداوم آن، همواره یکی از دغدغه‌های دامداران است، محصول سیبایم ، خیال دامداران را نیز از تهیه و تأمین خوراک راحت می‌کند.

مدیر شرکت دانش‌بنیان و فناور تولیدکننده “سیبا یم”ضمن پرداختن به قابلیت‌های دیگر سیبا یم گفت: سیبا یم پیشران توسعه و بهره‌وری و تثبیت مشاغل و حتی ایجاد مشاغل جدید در صنعت دام‌پروری کشور است چراکه مزایای آن :

۱. تأمین خوراک یکدست و متوازن جیره روزانه دامداری فراغت از تأمین بخش خشبی و کنسانتره و … که وقت و هزینه‌ی زیادی را برای دامداری‌ها می‌نماید.

۲. یکپارچه شدن نظام خوراک‌دهی با توجه به کمترین تغییر در اقلام جیره

۳. کاهش هزینه‌های دامپزشکی گله

۴. افزایش درآمد به‌واسطه کاهش ضریب تبدیل

۵. آزادسازی منابع مالی دامداری‌ها (سرمایه در گردش موردنیاز برای تأمین خوراک)

۶. تسویه‌ی مالی دوماهه هزینه خوراک (تنفس در پرداخته‌ای ) و ( لیزینگ فاینانس بدون هزینه)

۷. فعال شدن سالن‌های راکد

۸. افزایش درآمد مجموعه با دریافت اجاره

۹. قیمت فوق‌العاده مناسب است.

در این نشست پرویز کرمی مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر ورود به عرصه تأمین امنیت و ایمنی غذایی کشور را یکی از اهداف آمپر برشمرده گفت : سیبایم ظرفیت جایگزینی مناسبی در حوزه تأمین خوراک دام صنایع وابسته دارد که می‌تواند کشور را از وابستگی به واردات نهاده‌های دامی و استفاده از بقایای کشاورزی که سالانه در کشور بدون استفاده حداکثری به هدر می‌رود رهایی بخشد.

کرمی همچنان به اهمیت تبدیل بقایای محصولات کشاورزی که حاصل استفاده از منابع آبی و خاک و منابع مالی بی‌شماری می‌باشند و با صرف میلیاردها تومان از ذخایر مالی و آبی و خاک و نیروی انسانی در بخش کشاورزی فاقد استفاده بوده و در چرخه بازگشت و تبدیل به محصول بهره‌وری حداکثری ندارند اشاره‌کرده و افزود: کشور ما با توجه به جمعیت دام سبک و سنگین موجود در کشور سالانه به حدود ۱۸ میلیون تن نهاده‌های دامی جهت تأمین خوراک نیاز دارد و بقایای محصولات کشاورزی نیز حدودا این میزان در کشور به‌صورت سالانه تولید می‌شود که با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم می‌توان احتیاجات غذایی دام سبک و سنگین کشور را با فرآوری‌های مناسب تأمین و کشور را در این زمینه خودکفا نمود.

 وی افزود: همکاری صمیمانه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و حمایت‌های هلدینگ رایزکو از کارخانه نوآوری آمپر در به تولید انبوه رسیدن این محصول که در افزایش امنیت و ایمنی غذایی کشور محصولی فناورانه و دانش‌بنیان و نقطه عطفی درنتیجه بخشی به کار تیمی در کشور دانست و بر آمادگی کارخانه نوآوری آمپر و مجموعه تحت مدیریت خود و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در راستای افزایش ظرفیت تولید خوراک کامل دام “سیبا یم» تأکید کرد.

محصول که در افزایش امنیت و ایمنی غذایی کشور محصولی فناورانه و دانش‌بنیان است تقدیر و تشکر نموده و آن را نقطه عطفی درنتیجه بخشی کار تیمی در کشور دانست و بر آمادگی کارخانه نوآوری آمپر و مجموعه تحت مدیریت خود و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در راستای افزایش ظرفیت تولید «سیبا یم» تأکید کرد.