• خانه
  • علم و دانش
  • ستاری در بازدید از خبرگزاری فارس: نوآوری برای پیشرفت رسانه‌های کشور ضروری است

ستاری در بازدید از خبرگزاری فارس: نوآوری برای پیشرفت رسانه‌های کشور ضروری است

 

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق از خبرگزاری فارس بازدید کردند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که اثربخشی رسانه‌ها مستلزم بهره‌مندی از نوآوری‌های بومی است ادامه داد: اگر جامعه‌ای داشته باشیم که فرهنگ آن مبتنی بر ارزش دانستن نوآوری است قطعا در مسیر توسعه قرار خواهیم گرفت.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، توسعه را مفهومی فرهنگی و نیازمند وجود باور به آن در جامعه دانست و گفت: در ابتدا تصور می کردم توسعه یک مفهوم سخت افزاری است و این گونه می‌توان توسعه را تحقق بخشید. اما نیازها و تصورهای روز نخست را برآورده نمی‌ساخت. پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که توسعه، مفهومی نرم افزاری است. اکنون به این باور رسیده‌ایم که توسعه مفهومی فرهنگی و بالاتر از سخت افزار و نرم افزار است.

معاون علمی و فناوری رییس‌‌جمهوری با اشاره به قانون جهش تولید دانش‌بنیان به عنوان یک قانون مترقی و حامی زیست‌بوم نوآوری گفت: این قانون جزو قوانین بسیار موثر و پیشرو است و قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که سال ۱۳۸۸ اجرایی شد جزو معدود قوانینی است که در کشور به خوبی اجرا شد و قانون جدید و مصوب سال جاری، ضمن آسیب‌شناسی قانون قبلی، می‌تواند بسیاری از نیازها و دغدغه های فعالان زیست بوم نوآوری را حل کند. این قانون، یادگاری ارزشمندی برای آینده این زیست بوم و جزو ماندگارهای ارزشمندی است که جهت گیری کشور را در آینده به سوی اقتصاد دانش بنیان و خلاق سوق می دهد.

 

رسانه‌ نوآور و تحول‌آفرین

ستاری، با اشاره به نقش اثربخش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه رسانه برای ایجاد این فرهنگ در جامعه گفت: خانه خلاق و نوآوری فارس می تواند یک تحول جدی در حوزه رسانه ایجاد کند مشروط به این‌که از نوآوری ها بهره ببرد. در این راه باید عزم و اراده ای جدی وجود داشته باشد زیرا ساختار وارادت‌محور و ناسازگار با نوآوری، تلاش می‌کند سد راه شود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ نوآوری و تحول آفرینی در رویکرد جامعه نسبت به دارایی‌های اصلی خود یعنی نیروی انسانی خلاق گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه‌های ما این است که با نگاهی نوآوری محور، مسیر را برای شناخت جامعه از اهمیت نوآوری و حرکت به سوی حمایت از آن است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به حمایت از شرکت‌های خلاق و فعالان حوزه نوآوری‌های رسانه گفت:  از پیشتازان این حوزه حمایت می کنیم تا شبکه ای از افراد، کسب و کارها و ایده های نوآور شکل بگیرد تا ابزارها و امکانات لازم هم افزا شود و به تحول بیانجامد. این حوزه ها درآمدزا هستند و اکنون نمونه موفق این پلتفرم‌ها که با استفاده از فناوری های هوشمند مانند شناختی یا هوش مصنوعی  توسعه یافته‌اند.

ستاری ادامه داد: اگر رسانه ای مانند فارس به این جهت حرکت کند قطعا شاهد تحولات خوبی خواهیم بود و شرکت های خلاق می توانند محرک و پیش برنده  این حوزه باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر این‌که تغییر ساختار فرهنگی از یک اقتصاد نفتی به اقتصادی مبتنی بر دانش و نوآوری کار ساده‌ای نبوده و نیازمند عزم جدی رسانه‌ها در تغییر رویکرد است، ادامه داد: رسانه باید در نگرش خود و جامعه، تحولی اساسی ایجاد کند و بقا و پیروزی ما در این مسیر، در گروی نوآوری‌های ما است.نوآوری رمز پیروزی ما در دفاع مقدس نیز بود و مهم است که برای مقابله با هجمه دشمن، از چه نوآوری هایی بهره می‌بریم.

وی با بیان این‌که توسعه فناوری ها در سال های گذشته تحولات جدی را ایفا کرده است ادامه داد: این نوآوری را در اطلاع رسانی و کار رسانه شاهد هستیم. راهکار ماندگاری و موفقیت استفاده از نوآوری و تکیه به روش های بومی و منحصر به فرد است. اگر ساختار این گونه باشد که از نوآوری‌ها بهره ببریم پیروز میدان هستیم.

ستاری ادامه داد:  معاونت علمی و فناوری در ایجاد زیست بونی نقش آفرینی دارد که زمینه ساز توسعه این استارتاپ ها شود. در ایران اکنون ۲۰ سایت پر بازدید از سوی کاربران کشور، شرکت های داخلی هستند و این اتفاق افتخار آفرین، حاصل تلاش جوانان خلاق این شرکت ها است.

نگاه والای ایشان در حوزه دانش بنیان اکنون به این توسعه و سهم از اقتصاد کشور منجر شدهداست گرچه تا تحقق مطالبه های ایشان فاصله زیادی داریم و البته مسیر خوبی آغاز شده است که در ادتمه اثرگذاری بالایی خواهد داشت.

نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق

پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در بخش دیگری از این بازدید و گفت‌وگو ضمن قدردانی از حمایت رسانه‌های کشور به ویژه خبرگزاری فارس برای فرهنگ‌سازی و معرفی دستاوردهای شرکت‌ها دانش‌بنیان و خلاق گفت: رسانه‌‌ها، نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ زیست‌بوم نوآوری و فناوری در کشور ایفا کردند.

سخنگوی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با برشمردن چالش‌های فراروی رسانه‌ها، خبرگزاری فارس را رسانه‌ای منصف و نقاد دانست و ادامه داد: آغاز همکاری‌های ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و خبرگزاری فارس، در راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری فارس، کاری درخور و شایسته برای تزریق نوآوری و فناوری به عرصه رسانه و مطبوعات است.

کرمی با تاکید بر فرمایش رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حرکت در راستای دانش‌بنیان کردن بنگاه‌های بزرگ کشور، گفت: این‌که رهبری با رویکردی دغدغه‌مند و مطالبه‌گر، جلوتر از بقیه جامعه به اقتصاد دانش بنیان توجه دارد نشان دهنده اهمیت بسیار بالای این موضوع است. حرکتی در مسیر آینده‌سازی، ایجاد زیرساخت و توسعه و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق، با دانش‌بنیان شدن بنگاه‌های رسانه‌ای ما ممکن می‌شود و همکاری‌ها در ایجاد خانه‌ خانه خلاق و نوآوری فارس در مسیر توجه به بنگاه‌های بزرگ رسانه‌ای و مطبوعاتی است.

شناخت ذائقه مخاطبان

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، خود اتکایی را یکی از اهداف این رسانه دانست و گفت: کمک به تصمیم گیری درست برای جامعه را از رسالت‌های این خبرگزاری می‌دانم و ایجاد روحیه کنش‌گری در جامعه اعم از مردم عادی، مسئولین، نخبگان و فعالان اقتصادی از اهداف و ماموریت هایی است که برای رسانه در نظر گرفته ایم. کارهایی را انجام داده ایم که یکی از آن ها مخاطب شناسی است. هوشمندسازی، ویژه گرایی با هدف توسعه اقتصاد رسانه از ماموریت های فارس در این حوزه به شمار می‌رود.

تیرانداز، با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها در کنار شناخت مخاطب هدف گفت: داشتن نظریه و برخورداری از دیدگاه یکی از کارهایی به شمار می‌رود که در خبرگزاری فارس صورت گرفته است. عملکرد و تاثیرگذاری تولیدات همکاران، پیش و پس از انتشار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد خبرنگاران براساس توانمندی‌هایشان رتبه بندی شده اند.

وی با اشاره به مخاطبان ۲۵ میلیونی خبرگزاری فارس گفت: بیش از ۴ میلیون مخاطب ثبت نام شده داریم که در سامانه فارس من اطلاعات خود را به ثبت رسانده اند. یکی از کارها در حوزه ذایقه سنجی، سامانه فارس من است و بر اساس نیاز مخاطب، پیشنهادات را ارائه می دهد.

تیرانداز ادامه داد: گام بعدی این است که فضای رسانه را به طور کلی تقویت کنیم.‌نقش معاونت علمی را در فضای نفتی و سنتی به عنوان ناجی می بینیم البته به زودی این آگاهی عمومی ایجاد خواهد شد اما معاونت علمی در پیشگامی و هدایت جامعه نقشی اساسی ایفا می‌کند.

بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری فارس

در ادامه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق ضمن بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری فارس، با مدیران، دبیران و خبرنگاران این رسانه به گفت‌وگو نشستند. همچنین زمینه‌های توسعه ظرفیت فناورانه در قالب خانه خلاق و نوآوری فارس از محورهای مورد بحث و بررسی در نشست با فعالان این خبرگزاری بود.