منوچهر منطقی با بیان اینکه شرکت‌های زیادی در زمینه تولید اتوبوس، خودرو و موتور برقی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: هر یک از شرکت‌های تولید کننده لزوماً دانشبنیان نیستند.

وی با اشاره به رویکردهای تولید اتوبوس، خودرو و موتوربرقی شرکت‌های تولید کننده گفت: برخی از این شرکت‌ها با کمک خارجی‌ها و تجهیزاتی غیر ایرانی به مونتاژ و توزیع خودرو و موتوربرقی می‌پردازند و برخی دیگر با کسب دانش فنی تولید تجهیزات این وسایط نقلیه در صدد هستند تولید انبوه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری در این مسیر همواره تاکید دارد که دانش فنی ساخت این وسائط نقلیه کسب شود، گفت: چندین پروژه در حوزه تولید اتوبوس، مترو و خودروی برقی اجرایی می‌شود که لزوماً ممکن است همه آنها دانش بنیان نباشند.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقلپیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موتورسیکلت‌های برقی اغلب در بخش خصوصی تولید می‌شوند به طوری که از ۵ سازنده بزرگ موتوربرقی، ۳ تولیدکننده دانش بنیاننیستند و دو شرکت دیگر که دانش بنیان هستند از سوی معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

منطقی در خصوص خودروهای برقی گفت: پیش از این یک خودروی برقی رونمایی شد و در آینده قرار است یک خودروی دیگر رونمایی شود؛ دو شرکت خودروساز هم تولید خودروی برقی را در برنامه خود دارند.

وی در خصوص چشم‌انداز وسائط نقلیه برقی گفت: با توجه به اینکه قیمت باتری در این وسائط از قیمت بالایی برخوردار است و نیمی از قیمت هر یک از این وسائط نقلیه مربوط به باتری می‌شود لازم است که دولت میانجی‌گری کند و مبلغ باتری را متقبل شود.

وی گفت: اگر وزارت صمت بر اساس تبصره ۱۲ قانون رفع موانع تولید و قانون هوای پاک خرید باتری‌ها را سوبسید بدهد به راحتی می‌توان شاهد استفاده و بکارگیری موتور و خودروهای برقی در کشور بود.

وی با اشاره به چشم‌انداز استفاده از خودروهای برقی ادامه داد: این موضوع نیازمند حمایت عمومی و یک حمایت قانونی است و پیش بینی می‌کنیم تا ۱۴۰۴ تعداد خودروهای برقی به ۳۰ هزار خودرو برسد.

منطقی در خصوص اتوبوس برقی گفت: اتوبوس‌های برقی در مسیری است که با تامین بودجه زودتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا فرهنگ استفاده از اتوبوس برقی در کشور جا افتاده و این موضوع حمایت بیشتر دولت و شهرداری را می‌طلبد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر این بحثسوبسید باتری برای موتورهای برقی به صورت جدی پیگیری شود می‌توانیم پیش بینی کنیم که در میان مدت صنعتی سازی این وسیله نقلیه با سرعت بیشتری پیش می‌رود و قیمت برای عموم مردم ارزان‌تر شود.