• خانه
  • علم و دانش
  • ۱۰۰ روز در مسیر “ایران قوی”| ستاری: ۱۹۶ طرح توسعه فناوری توسط ستادها تصویب شد

۱۰۰ روز در مسیر “ایران قوی”| ستاری: ۱۹۶ طرح توسعه فناوری توسط ستادها تصویب شد

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در گزارش صدروزه فعالیت‌های این معاونت از نقش و عملکرد ستادهای توسعه فناوری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به فعالیت ستادهای توسعه علم و فناوری برای حل چالش‌های ملی با راهکارهای فناورانه و نوآورانه گفت: یکی از اولویت‎های اساسی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری سیاست‎گذاری، تسهیل‌گری، حمایت‌ و هماهنگی برای توسعه فناوری‎های راهبردی بر اساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور است.
۱۹۶ طرح فناورانه 
وی با اشاره به تحقق پروژه‌های فناورانه توسط این ستادها افزود: در همین راستا طی صد روز اخیر، تعداد ۱۹۶ طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای جامعه مورد تصویب و در برنامه حمایتی ستادهای توسعه فناوری قرار گرفته و تعداد ۱۵ طرح فناورانه نیازمحور متناسب با اولویت‌های اعلامی سازمان‌ها و نهادهای کشور تعریف و وارد فاز عملیاتی شده است.
ستاری، با بیان این‌که ترویج و فرهنگسازی رویدادهای فناورانه در دستور کار ستادها قرار دارد: در همین راستا، بالغ بر ۲۳ رویداد فناورانه، نشست تخصصی و وبینار در حوزه‌های راهبردی، اولویت‌دار و تخصصی ستادهای توسعه فناوری در راستای مأموریت‌های تعریف شده برای این ستادها برگزار شد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تامین نیازهای راهبردی و اساسی کشور را از اولویت‌های این طرح‌ها دانست و گفت: اتمام مراحل مطالعه و اکتشاف چاه ژرف در منطقه سیستان با اتمام حفاری بهره برداری از چاه به عمق ۱۸۰۰ متر و نصب و راه اندازی پمپ درون چاهی ساخت شرکت¬های دانش¬بنیان داخلی و پمپاژ آب به میزان ۴۰ لیتر بر ثانیه یکی از طرح‌های فناورانه‌ای بود که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت.
ستاری، اتوبوس با هدف کاهش آلایندگی ۲۵ درصدی و کاهش مصرف سوخت ۵۰ درصدی در ناگاون اتوبوس‌رانی کلان شهرها را یکی دیگر از طرح‌های فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و گفت: نمونه‌سازی خودرو برقی تارا برای تجهیز ناوگان تاکسیرانی کلان شهرها و یا تولید نمونه انبوه جهت فروش به عامه مردم که منجر به کاهش مصرف سوخت ۳۰ درصدی در خودروهای سواری خواهد شد.
وی همچنین دستیابی به فناوری ساخت موتورهای الکتریکی خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین توسط شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر دستاوردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی ۱۰۰ روز اخیر دانست و گفت: در همین روزها، از داروی پیشرفته پرکینرا برای درمان روماتیسم کودکان به عنوان دومین تولید کننده در جهان رونمایی شد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به تولید فرآورده‌های دارویی گفت: در همین راستا، واکسن کرونای اسپایکوژن به عنوان اولین واکسن بخش خصوصی تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید موفق و اخذ مجوز ورود به بازار واکسن آنفلونزای فصلی و انجام تست‌های موفق پیش بالینی واکسن کرونا بر پایه پلتفرم MRNA و ارائه نتایج به وزارت بهداشت برای اخذ مجوز کارآزمایی بالینی به عنوان اولین پلتفرمMRNA منطقه و جزو معدود کشورهای دنیا در همین راستا صورت گرفته است.
وی به رونمایی از واکسن اکتیمای مسری دام سبک اشاره کرد و گفت: همچنین از واکسن آبزیان استرپتوکوکوزیس که اهمیت بالایی در سلامت آبزیان دارد، رونمایی شد.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رونمایی از طرح تولید ۵ محصول مکمل، کنسانتره و افزودنی‌های خوراک دام و طیور گفت: در راستای کمک به تامین یکی از نیازهای راهبردی، برنامه کلان ارتقاء امنیت غذایی در کشور تدوین شد.
ستاری همچنین حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی با تغییر الگوی کشت ۸ گیاه زراعی منتخب را از سایر طرح‌های فناورانه دانست و گفت: تدوین اساسنامه و تهیه نقشه¬های آزمایشگاه ملی نخستین سانان متکی بر مشاوره بین¬المللی توسط متخصصان پژوهشگاه رویان و انعقاد قرارداد ایجاد دو مرکز جراحی رباتیک از راه دور در دو شهر بندونگ و جک جاکارتا کشور اندونزی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای توسعه فناوری‌های پیشرفته و محصولات ایران‌ساخت به شمار می‌رود.