• خانه
  • علم و دانش
  • فناوری آب‌های ژرف نیاز کشاورزان جنوبشرق کشور را تامین کرد؛ پرویز کرمی: فناوری ایران‌ساخت به یاری آب کشاورزی استان سیستان و بلوچستان آمد

فناوری آب‌های ژرف نیاز کشاورزان جنوبشرق کشور را تامین کرد؛ پرویز کرمی: فناوری ایران‌ساخت به یاری آب کشاورزی استان سیستان و بلوچستان آمد

کیوسک خبر: مشاور معاون علمی وفناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به حفر سومین چاه ژرف در استان سیستان و بلوچستان گفت: با تصفیه این آب بدست آمده از چاه ژرف، می توان آب شرب و کشاورزی منطقه را تامین کرد.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به کمک دانش‌بنیان‌ها به چالش کم‌آبی در استان سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان بلوچستان دچار بحران آب است که این موضوع اکنون به یک مشکل تبدیل شده و زندگی مردمان این استان را تحت الشعاع قرار داده است.

 

کمک دانش‌بنیان‌ها به توسعه راهکارهای نوآورانه

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه برای خروج از این بحران «مدیریت مصرف آب» و «معرفی منابع جدید آبی» از جمله راهکارهای رفع مشکلات این استان به شمار می رفت، گفت: پیاده سازی اصلاح مدیریت مصرف در این استان به حل معضل سیستان و بلوچستان کمک نمی کرد از این رو لازم بود که منابع جدید شناسایی شوند.

وی با تاکید بر اینکه طی چند سال اخیر موضوع مطالعه بر فناوری آب‌های ژرف به عنوان منابع جدید آب در این استان توسط معاونت علمی و فناوری و همکاری با شرکتهای دانش بنیان مطرح و اجرایی شد، گفت: بهره برداری از آب های ژرف در سیستان و بلوچستان طی این سالها آغاز و با تلاش متخصصان و جوانان ایرانی برای نخستین بار حفر چاه با عمق بیش از دو الی ۳هزار متر محقق شد.

وی افزود: نیاز به منابع آب پایدار در استانهای شرقی باعث شد که به ضرورت کسب دانش فنی و بومی آب های ژرفی تاکید شود. از این رو مطالعات زمین شناسی و ژئوفیزیکی زیرسطحی طی چندسال اخیر با حفر دو چاه انجام و منجر به انتخاب نقاطی در دشت سیستان برای حفر چاه شد. تاکنون ۳ چاه در این منطقه حفر شده و نتیجه مطالعات رضایت متخصصین را در بر داشته است.

حفر نخستین چاه استحصال آب‌های ژرف

وی در خصوص ویژگی های اولین چاه حفر شده برای آب ژرف در سیستان عنوان کرد: از مهم ترین ویژگی این چاه، ژرفای ۳ هزار متری و لوله گذاری مشبک در عمق زمین است که روزانه ۱۵۰۰ مترمکعب آب از آن استخراج می شود؛ دمای این آب، در سطح زمین ۸۷ درجه سانتیگراد است که می تواند مورد استفاده منبع انرژی باشد.

کرمی با تاکید بر اینکه برابر بررسی های انجام شده هم اکنون هزینه استخراج و حتی شیرین سازی آب های ژرف در این ناحیه بسیار به صرفه تر از تصفیه، شیرین سازی وانتقال آب دریا با لوله است، گفت: در همین راستا در هفته گذشته چاه سوم نیز در شهرستان «نیمروز» سیستان و بلوچستان که حاصل مطالعات چاه های اول و دوم بوده به آب رسید و مایه امید و خوشحالی مردم خوب زابل شد.

به گفته کرمی، عمق این چاه ۱۷۹۰ متر است که بیش از هزار متر مکعب بصورت آرتزین را در روز تامین می کند. با نصب پمپ درون چاهی این امکان به ۸ میلیون متر مکعب آب در روز از این چاه ارتقا می یابد.

تامین نیاز آب کشاورزی

وی درباره کیفیت آب این چاه گفت: این آب با این کیفیت حتی برای کشاورزی هم مناسب است لکن اکنون در استان مشکل اصلی آب شرب هست و با مختصر تصفیه می تواند قابل شرب باشد. آب از چاه سوم به صورت آرتزین است و به سمت بالا گرایش دارد و نسبت به دو چاه قبلی که اکتشافاتی بودند از کیفیت بهتری برخوردار است.

کرمی با تاکید بر اینکه در هر حال معاونت علمی وفناوری صرفا مسئولیت تحقیق و مطالعه کسب دانش فنی و تجاری سازی در این پروژه را دارد و در این مسیر بویژه از حمایت و پشتیبانی خاص مقام معظم رهبری برخوردار بوده است، گفت: حمایت های ایشان چه در بوجود آمدن و استمرار کار معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان و چه در رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان و ایجاد فناوری های نوظهور یاری رسان بوده است.

وی گفت: در این پروژه همچنین از حمایت و پشتیبانی آقای رئیسی (رئیس جمهور) برخوردار هستیم و محرابیان وزیر نیرو نیز با حضور در محل چاه های ژرف و برگزاری چندین جلسه ویژه برای هماهنگی های خاص نشان از توجه به موضوع آبهای ژرف است.

 

راهکارهای نوآورانه استحصال آب هم‌پای کشورهای پیشرفته

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری، مسئول بهره برداری از آب در کشور وزارت نیرو بوده و آب های ژرف، هم از آن جمله است؛ لذا معاونت علمی وظیفه هم افزایی و بکارگیری فناوری برای مطالعات و کسب دانش فنی، همچنین بهره گیری از فناوری در تصفیه آب را برعهده دارد. در این پروژه هم با همکاری شرکتهای دانش بنیان استحصال آب و ساخت دستگاه هایی آب شیرین کن نانو برای بهره برداری از این آب به نتیجه رسیده است.

کرمی با بیان اینکه دانش فنی استفاده از آبهای ژرف اکنون توسط محققان کشور بدست آمده است، گفت: در اکثر کشورهای مطرح دنیا امریکا، استرالیا و…بیش از هشتاد سال از آبهای ژرف در مناطق کم بهره از آب، استفاده کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه هر تکنولوژی دارای مزایا و معایبی است، ادامه داد: در سیستان و بلوچستان و ناحیه شرقی کشور به چنین تکنولوژی وابسته است و ما باید با منطق و بر پایه دانش از آبهای ژرف، متکی بر مزایا بهره ببریم.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حمایت شخص رئیس جمهوری از پروژه بهره برداری از آبهای ژرف در استان سیستان و بلوچستان مایه دلگرمی است؛ وزیر نیرو نیز با بازدید از این چاه ها، حمایت خوبی کرده و این درحالی است که طی سال های گذشته چنین حمایتی وجود نداشت.