• خانه
  • علم و دانش
  • کارخانه نوآوری کرمانشاه افتتاح شد؛ فعالان «زیست‌بوم نوآوری» زیر یک سقف قرار گرفتند

کارخانه نوآوری کرمانشاه افتتاح شد؛ فعالان «زیست‌بوم نوآوری» زیر یک سقف قرار گرفتند

کیوسک خبر: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری دستور افتتاح نوآوری پارک علم و فناوری در استان کرمانشاه را با حضور معاون علمی و فناوری صادر کرد.

پروژه برج پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و استانداری کرمانشاه  توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانیرئیس‌جمهوری افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

این پروژه در یکی از بهترین نقاط شهری با هدف دسترسی آسان به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و  شریان های مرکزی و اصلی شهری احداث شده است.

این پارک علم و فناوری با زیربنای ۲۰هزار متر مربع با مشارکت مالی استانداری، معاونت علمی و فناوری و جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی اجرا شده است. در این طرح، ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات دولتی و ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات بخش خصوصی نقش داشته است تا فضای اشتغال ۵۰۰ نیروی انسانی ایجاد شود.

 

پروژه‌ای متکی به سازه‌ای تماما بومی

طراحی سیستم ساخت طبق محاسبات سازه ای انجام شده برای ساختمان های با اهمیت زیاد و با بهره گیری از سیستم قابخمشی خاص به علاوه مهار بند است که این طراحی سازهای بومی و در راستای زیباتر شدن طراحی‌ ساختمان انجام شده است.

 

ارائه تمامی خدمات به زیست‌بوم نوآوری زیر یک سقف

فاز اول برج فناوری بصورت‌ یک بلوکچهار ضلعیبامساحت ۲۰ هزارمترمربع در ۱۶ طبقه  با کاربری فضای کار اشتراکی، مراکز نوآوری، شتابدهنده ها، بخش ارزیابی اولیه ایده‌های نوآورانه و ستاد پارک علم و فناوری استان کرمانشاه طراحی شده است.

 در این فضای کار با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم و فضای مناسب، شبکه‌سازی در حوزه‌ کسب و کارهای نوآورانه به نیروی انسانی خلاق برای رشد دادن ایده‌های نوآورانه اختصاص می‌یابد.

همچنین ۵ نوآوری در طبقه نخست این ساختمان برای ایجاد فضای کار تخصصی در حوزه‌های مختلف برای شرکت‌های دانش بنیان و خلاق مستقر شده است. شتابدهنده‌ها نیز در حوزه‌های تخصصی مختلف با حمایت پارک علم و فناوری ، به همراه فرآیند توسعه ایده‌ها طی مراحل پیش‌شتابدهی، شتابدهی و سرمایه‌گذاری در شتابدهنده‌ها انجام می‌شود.

همچنین مشاوره‌های عمومی، فنی و تخصصی، آشنایی متقاضیان با خدمات و حمایت‌های مادی و معنوی  به همراه انجام فرایندهای جذب و پذیرش، تمدید قرداد، خدمات تجاری‌سازی در  بخش ارزیابی اولیه ایده‌های نوآورانه ارائه می‌شود.

همچنین افرادی که با ایده اولیه نوآورانه پذیرش شده‌اند وهسته فناور شکل داده و مدت زمان ۶ تا ۹ ماه با توجه به زمینه فعالیت، برای توسعه ایده، تیم کاری و وضعیت بازار خود تحت حمایت‌های مادی و معنوی قرار دارند در محل واحد های پیش رشد مستقر می شوند.

در بخش واحد های رشدی، فناورانی استقرار دارند که پس از گذراندن مراحل اولیه دوره پیش رشد، به مدت ۳ تا ۵ سال برای توسعه محصول (کالا/خدمت)، توسعه بازار و توسعه منابع انسانی با معافیت‌های مالیاتی، زمان دارندو می توانند شرکت دانش‌بنیان  یا خلاق نیز باشند.

حمایت از  ایده تا بازار

دفاتر کارگزاری و انتقال فناوری: بخش دیگری از کارخانه نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه است که  خدمات تخصصی تجاری‌سازی و خدمات با ارزش افزوده بالا، کارگزاری‌های تأیید صلاحیت شده درحوزه‌های مختلف مانند ثبت شرکت، ثبت برند، انتقال فناوری، طراحی صنعتی را ارائه می‌دهد.

همچنین واحدها پارک علم و فناوری در بخش دیگری از این ساختمان مستقر هستند که از نظر میزان فروش ریالی و ارزی، بازار هدف، نیروی انسانی و برنامه‌های تحقیق و توسعه، حائز شرایط مناسب بوده و به مدت ۱۰ سال و بیشتر می‌توانند از خدمات حمایتی مادی و معنوی پارک علم و فناوری به ویژه معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند.

با استقرار واحد های تحقیق و توسعه  صنایع بزرگ، نیازهای فناورانه وپروژه‌هایتقاضامحور صنعت به کمک توانمندی‌های فناوران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، با بهره‌گیری از خدمات حمایتی مادی و معنوی پارک تامین می‌شود.

فضای کار اشتراکی نیز زمینه‌ای فراهم می‌کند تا مستعد و توانمند در کنار امکانات یک فضای کار، فرصت بهره‌مندی از مشاوره، هم‌افزایی، اشتراک دانش و انتقال تجربه، خدمات جانبی و هر آنچه از «یک فضای کاری پویا» انتظار دارد را به او اختصاص یابد.

 این برج با ایجاد زیرساخت های لازم برای رشد و توسعه  فعالیت های  فناور زمینه سازجذب متخصصین، نوآوران و مبتکرانو سرمایه گذاران خارجی خواهد بود و با افزایش توان رقابتی شرکتها در سطح ملی و بین المللی بزرگترین اجتماع شرکت های فناور و دانش بنیان غرب کشور رافراهم خواهد کرد.

در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ واحد فناور تحت حمایت پارک علمو فناوری کرمانشاه میباشد که با بهره برداری از برج فناوری این تعداد به ۳۵۰ واحد فناور با اشتغالی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر افزایش یافته و گامی اساسی در توسعه اکوسیستم فناوری و اشتغال جوانان غیور  استان کرمانشاه برداشته خواهد شد.

امروزه در عرصه‌های نوین جهانی اقتدار و پایایی کشورها وابسته به خلق و گسترش دانش است و توجه به توسعه نوآوری در تمامی جوامع از جایگاهی راهبردی برخوردار است.

بر همین اساس در سراسر دنیا بالغ بر هفت دهه از راه اندازی  پارک های علم و فناوری بعنوان حلقه ای از زنجیره‌ی توسعه‌ی اقتصادی با هدف ارتقاء نوآوری‌های فناورانه و کسب و کارهای دانش محور می گذرد

در استان کرمانشاه نیز در همین راستا و به منظور جهت دهی به ظرفیت های دانشی  قابل توجه استان، پارک علم و فناوری کرمانشاه فعالیت خود را با تاسیس مرکز رشد واحدهای فناور در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد و  به عنوان اولین و پویاترین پارک علم و فناوری غرب کشور با تکیه بر مزیتهای استانی و منطقهای هدف اصلی خود را تکمیل اکوسیستم نوآوری و فناوری استان به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغالزایی مبتنی بر فناوری قرار داده است.