• خانه
  • علم و دانش
  • سفر به گلستان| ستاری: توسعه زیست‌بوم نوآوری یک امر فرهنگی است؛ خانه‌های خلاق می‌توانند فرهنگ را تغییر اساسی دهند

سفر به گلستان| ستاری: توسعه زیست‌بوم نوآوری یک امر فرهنگی است؛ خانه‌های خلاق می‌توانند فرهنگ را تغییر اساسی دهند

کیوسک خبر: با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و استاندار گلستان، کارخانه نوآوری گرگان به بهره‌برداری رسید تا زمینه رشد و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فراهم شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری گرگان، از فعالان زیست بوم نوآوری استان گلستان برای شکل گیری کارخانه نوآوری استان قدردانی کرد و گفت: کاری که در چند سال اخیر انجام دادیم، توسعه فرهنگ نوآوری و باور به توانمندی نیروی انسانی بود؛ از سوی دیگر تلاش خود را به کار بستیم تا محیطی سالم و مساعد برای کارآفرینی نوآورانه فراهم شود.

وی از ضرورت نگاهی دوباره به مفهوم توسعه و چگونگی توسعه دادن استان گفت و ادامه داد: تعمق کنیم؛ در دوره ای، ایجاد پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و صنایع، به معنای توسعه بود. اما پس از چندی دریافتیم این کار به معنای توسعه نیست. بعد از مدتی دریافتیم که توسعه یک مفهوم نرم افزاری است؛ اما چند سالی است به این نتیجه رسیده ام که توسعه یک مفهوم فرهنگی است. بنابراین، باید روی ترویج فرهنگ توسعه کار کرد.

رئیس ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق، با اشاره به ضرورت درک جامعه از تحول آفرینی خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی ابراز کرد: اگر در این استان و سایر استان ها جامعه به این باور برسد که اندیشه و نوآوری یک جوان، مهم ترین سرمایه استان است، می توان تحول را شاهد بود و همه بخش ها عزم خود را جزم می کنند تا زیرساخت لازم را برای خلق ارزش افزوده از ایده این جوان فراهم کنند. تمامی مشکلات این استان از جمله زیست محیطی و حمل و نقل توسط جوانان همین استان حل می شود.

 

ستاری، با بیان این که بر مبنای فرهنگ توسعه نوآورانه، پژوهش باید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به پیش برود و به محصول برسد، ادامه داد: باید به این باور برسیم که با سرمایه گذاری دولتی، نمی توان انتظار تولید محصول داشت. پول دولتی زیرساخت های علمی و پژوهشی می آفریند اما محصولی که نیازی از جامعه را برطرف کند حاصل نخواهد شد بلکه تولید محصول، نتیجه و پیامد سرمایه بخش خصوصی در پژوهش است. بنابراین باید اندیشه ها و باورها در استان به گونه ای تحول یابد که فضا و زیست بوم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کند.

توسعه خانه‌های خلاق در راستای توسعه ظرفیت های فرهنگی استان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، حمایت از راه‌اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری را گامی در راستای شکوفا شدن ظرفیت های بومی هر استان در حوزه فرهنگی دانست و بیان کرد: کاری که از ۲ سال پیش آغاز کردیم خانه های خلاق و نوآوری است. تا چند سفر گذشته، دقتی به اماکن تاریخی و قدیمی نداشتیم. به ویژه در این استان، جواهری ارزشمند یعنی اماکن تاریخی وجود دارد که با کمک خانه های خلاق، نمایان می شود و انواع ایده های نوآورانه در حوزه صنایع خلاق، از جمله گردشگری، صنایع دستی، اقتصاد دیجیتال، می توانند فرهنگ را تغییر اساسی دهند.

وی با بیان این‌که سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه علوم انسانی به توسعه کسب و کارهای خلاق و اشتغال آفرین منجر می شود، ابراز کرد: سرمایه‌گذاری دولتی در پژوهش علوم انسانی در بهترین حالت به انتشار کتاب منجر می شود اما سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه، منجر به محصولاتی همچون تولید فیلم و پویانمایی می شود که مخاطب به آن علاقمند باشد یا عروسک و اسباب بازی تولید شود که کودکان و نوجوانان کشور، خواهان آن باشند.

ستاری، رویکرد توجه به دستاوردهای فرهنگی بومی در قالب محصول را رویکرد اصلی در حمایت از خانه های خلاق  و نوآوری برشمرد و گفت: در این خانه‌ها، محصولات فرهنگی و بومی را به کمک فعالان جوان و خلاق متناسب با فرهنگ بومی آن منطقه توسعه می دهیم. این فرهنگ از هزاران سال پیش در جای جای کشور ما وجود داشته است و ایران، با صنایع دستی خود فرهنگ غنی خود را در قالب محصول به جهان ارائه داده است. در عصر کنونی و به کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانیم این فرهنگ را با محصولات روزآمد و روش های نوآورانه منتقل کنیم.

به گفته ستاری، ما نسبت به همه فرزندان خود مسئول هستیم و اگر فرهنگ اهمیت بخشی به خلاقیت نیروی انسانی ترویج شود جامعه از ایده نوآورانه، محصول می سازد و محصولی که مشتری داشته باشد، به خلق ارزش افزوده و اشتغال منجر می شود. اهمیت این موضوع با توجه به حضور شرکت های خلاق و تولید محصولات خلاق و صنایع فرهنگی بسیار پراهمیت تر است.

ستاری با تاکید بر این که تمامی بخش های استان باید با نگاهی نو راه را برای فعالیت پژوهش و فناورانه این جوانان فراهم کنند، ادامه داد: این مسیر باید با برداشتن موانع فیزیکی و فکری هموار شود. پژوهشگاه ها باید راهبر پژوهش و نه مجری پژوهش باشند و ضمن حل مشکل مجوزها ارائه زیرساخت های لازم و راهبری تیم های پژوهش یک سناریوی خروج و کمک به ایجاد کسب و کارشان در نظر بگیرند چراکه اهداف پژوهشگاه ها از ابتدا همین بوده است و در این مسیر آماده ایم تا راه را هموار کنیم و ادامه دهیم.

اختصاص بیش از ۲۰هزار مترمربع به زیست بوم دانش بنیان

فاز نخست کارخانه نوآوری گرگان در ۵هزار متر مربع افتتاح شده و در کمتر از ۲ ماه با تلاش شرکت های دانش بنیان و خلاق به بهره برداری رسیده است.

این کارخانه نوآوری، تمامی مولفه های لازم برای یک کسب و کار نوآورانه از فضای کار اشتراکی، دفاتر، شتابدهنده ها را در خود جای داده است.

در حال حاضر ۱۲۶ استارتاپ در زیست بوم نوآوری گرگان فعال هستند و در مجموع زمینه را برای اشتغال ۷۰۳  نیروی انسانی فراهم کرده اند.

۲۲۳۴۰ متر فضای نوآورانه از جمله همین کارخانه نوآوری، در استان گلستان و ۱۵۵۴۰ متر مربع به طور اختصاصی در پارک علم و فناوری استان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است. فرآیند احداث کارخانه نوآوری گرگان، ۲۴ خرداد آغاز شد و پایان مردادماه  سال جاری نیز با آغاز روند استقرار استارتاپ ها  این کارخانه در روند و سرعت شکل گیری این رکوردی منحصر به فرد را به جای گذاشت.

 

علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز در این مراسم با اشاره به تلاش اثربخش شرکت های دانش بنیان و خلاق برای تحول آفرینی در استان گفت:استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری، زمینه تحقق ایده های خلاق و تبدیل آن به محصول هستند و در نهایت و رشد و توسعه را فراهم می کنند.

وی با بیان این که در کشورهای توسعه یافته، مدیرانی لایق و موفق هستند که ارتباط میان پژوهش و آموزش با بخش های فناورانه را حفظ می کنند، ابراز کرد: در یکی از کشورهای توسعه یافته ۵ دلیل موفقیت ذکر شد که یکی از مهم ترین آن دلایل ایجاد همین ارتباط است. ارتباط بین این مراکز با دستگاه های اجرایی اولویت ما است و نمایندگان جامعه نخبگانی در هر یک از کیمته ها و شوراها حضور دارند و این ارتباط مستمر و پیوسته را برای ارتباط گیری و پشتیبانی بین این دو بخش، زمینه ارتباط را تسهیل و تسریع می کند.

 

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت های استان گلستان در حوزه دانش بنیان و خلاق گفت: استان گلستان فرصتی ارزشمند برای توسعه کسب و کارهای فناور و کمک به کاهش مشکلات استان و رشد هرچه بهتر اقتصادی است. افتتاح این کارخانه نوآوری فرصتی را فراهم کرده است که شاهد استخراج بخشی از این گنجینه ها باشیم.

وی افزود: این تحرک، تلاش و شوق مسئولیت ما را سنگین می کند. در توسعه علم و معنویت باید سیری ناپذیر باشیم و در همین نقطه توقف نکنیم. تقاضای من این است تا با توسعه این ظرفیت ها، زمینه ایجاد فرصت شغلی و رونق اقتصادی و کاهش رنج را فراهم بیاوریم.