• خانه
  • علم و دانش
  • بهره‌برداری جمهور| ستاری: خانه‌های خلاق دیدگاهمان به اقتصاد دانش‌بنیان را متحول کرد/ بیش از ۷هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق به ارزش‌آفرینی و اشتغال کمک می‌کنند

بهره‌برداری جمهور| ستاری: خانه‌های خلاق دیدگاهمان به اقتصاد دانش‌بنیان را متحول کرد/ بیش از ۷هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق به ارزش‌آفرینی و اشتغال کمک می‌کنند

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین افتتاح رسمی ۵ طرح فناورانه ملی با حضور رییس‌جمهوری، بر اهمیت خانه‌های خلاق و رویکرد تازه به اقتصاد دانش‌بنیان با ظرفیت شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی تاکید کرد.

خانه‌های خلاق و نوآوری در کاشان و تهران، نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی ایران ساخت، اتوبوس برقی شهری، کارخانه‌های نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه و رصدخانه ملی کاشان طرح‌هایی هستند که با هزینه‌ای بالغ بر ۳۸۴ میلیارد تومان اجرا شده و امروز به شکل رسمی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای هزار و ۱۹۵ نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می‌شود.

 

رویکردی نو به اقتصاد دانش‌بنیان با افتتاح خانه‌های خلاق و نوآوری

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین رونمایی از طرح‌های کلان ملی فناورانه که با حضور رییس‌جمهوری صورت گرفت، نقش خانه‌های خلاق و نوآوری را در توسعه زیست‌بوم نوآوری به کمک شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگیاثربخش دانست و گفت: ۱۱ خانه خلاق در کشور میزبان صنایع خلاق و فرهنگی است که تا پایان سال بیش از ۳۰ خانه خلاق در کشور راه‌اندازی می‌شود. این خانه‌ها میزان شرکت‌های خلاق فعال در حوزه‌هایی چون صنایع دستی و فرهنگی، انیمشن، فیلم، نرم‌افزارها و بازی‌های رایانه‌ای، اسباب بازی، رسانه‌های تصویری، گردشگری، مد و پوشاک و گیاهان دارویی است و دستاوردهای جوانان تحصیل‌کرده و نوآور را تجاری‌سازی می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به پیوستن جمع شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌های حوزه‌های یادشده به اقتصاد دانش‌بنیان گفت: توسعه دانش بنیان صرفا محدود به فناوری پیشرفته نیست و با وجود بازار بیش از ۲۷۰۰ میلیارد دلاری در دنیا این ظرفیت نیز به دانش بنیان پیوند خورد.

وی با اشاره به همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در رویکرد تازه به خانه‌های قدیمی و استفاده از آن‌ها در راستای رونق شرکت‌های خلاق گفت: تا پیش از ابتکار خانه‌های خلاق و نوآوری، کاربری این خانه‌ها محدود به هتل یا رستوران بود، اما اکنون به عرصه‌ای مناسب برای توسعه نوآوری‌ها و راه‌اندازی شرکت‌های خلاق شده اند. این رویکرد و دیدگاه جدید به توسعه فناوری در حوزه هایی که به شدت ثروت آفرین و اشتغال‌زا هستندگرچه  فناوری پیشرفته و پیچیده ندارند، می‌تواند یک تحول را در اقتصاد دانش‌بنیان رقم بزند.

معرفی توانمندی‌های دانش‌بنیان ایران‌ساخت زیر سقف «خانه‌های نوآوری و صادرات فناوری»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به شکل گیری شبکه ای تعاملی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای معرفی توانمندی زیست‌بوم نوآوری ایران به سایر کشورها گفت: با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و راه‌اندازی این خانه‌ها در کشورهایی که مقصد صادراتی هستند با هدف معرفی دستاورد و توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایران راه‌اندازی شده است.

ستاری، از راه‌اندازی خانه نوآوری و فناوری ایران در تهران گفت و ادامه داد: محل تمرکز و مبدأ این نمایشگاه در محل نمایشگاه بینالمللی راه اندازی شده و شعبه مرکزی خانههای نوآوری و فناوری در کشورهای هدف صادراتی است.

وی با بیان این‌که پیش از این، خانه‌ نوآوری و صادرات فناوری (iHiT) در کشورهای کنیا، سوریه، چین و روسیه نیز ایجاد شدهاند، افزود: شعبه این مرکز به عنوان مبدأ ارتباطی با دیگر خانه‌های فناوری و نوآوری، زیر نظر معاونت علمی و فناوری در تهران  فعالیت می‌کند.

گامی جهشی برای توسعه حمل و نقل پیشرفته

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به ساخت اتوبوس برقی ایران‌ساخت به عنوان یکی از تحول‌ها در توسعه حمل و نقل پیشرفته گفت: این پروژه فناورانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال گذشته آغاز شد و شرکت‌های دانش‎بنیان موفق شدند قوای محرکه الکتریکی داخلی‌سازی و بومی‌سازی و ایران‌ساخت کنند.

وی افزود: اتوبوس برقی با همکاری بین شرکت دانش بنیان در تهران و شرکت زرین خودرو، آغاز کارش را با شهرداری تهران کلید می‌زند. این پروژه تحولی فناورانه در صنعت حمل و نقل خواهد بود.

پهنه‌ای برای فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری کرمانشاه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از راه اندازی کارخانه نوآوری و برج فناوری کرمانشاه به عنوان یک پهنه برای کمک به فعالان فناور غرب کشور گفت و ادامه داد: این کارخانه فضایی تازه را برای فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری غرب کشور ایجاد کرده است.

ستاری، نقش آفرینی پررنگ شرکت‌های دانش‎بنیان در توسعه اقتصاد کشور را ماحصل تلاش‌ها و نقش‌آفرینی بخش خصوصی دانست و گفت: اکنون تعداد شرکت های دانش بنیان و خلاق از ۷هزار شرکت فراتر رفته است.

 

تحول آفرینی با کمک فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش افتتاح رصدخانه ملی ایران در کاشان، از تلاش تحول آفرین شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق طرح‌های کلان ملی گفت و ادامه داد: رصدخانه ملی ایران، در شهر کاشان، یکی از طرح‌های اقتدارآفرین و دانش فنی بالا، جزو ۸ رصدخانه بزرگ مقیاس در نیک کره شمالی زمین به شمار می‌رود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین از تولید قطعات ایران‌ساخت این تلسکوپ با دانش فنی بومی گفت و ادامه داد: این طرح کلان ملی از سال ۱۳۸۷ از میان۸۰ نقطه انتخاب شده است و چند قله دیگر نیز در اطراف این محدوده وجود دارد که می تواند ظرفیت مناسبی توسعه دانش  و فناوری نجوم با سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد.

ستاری با بیان این‌که تمام دانش فنی و تجهیزات این تلسکوپ در داخل کشور تولید شده است، ادامه داد: سرریز دانش، تجربه و فناوری‌های بهکار رفته در ساخت این تلسکوپ و احداث رصدخانه گام آغازین در توسعه دانش و فناوری نجوم و اخترفیزیک کشور است، موضوعی که می‌تواند زمینه تعامل و گفت۲وگوی هرچه بیش‌تر دانشمندان و متخصان داخلی با دیگر کشورها و ایجاد شبکه ای از ارتباطات و تبادل دانش و فناوری را به دنبال داشته باشد.

ستاری با اشاره به این‌که آیینه۳.۴ متری این تلسکوپ با وزن ۴ تن با دقتی میکرو متری کار می‌کند و ساخت دانشمندان و فناوران داخلی است، ادامه داد: بیش از ۲.۵ میلیون نفر ساعت نیروی انسانی بر روی این پروژه فناورانه فعلیت داشتند و  بیش از ۴۰ هزار قطعه را ایران ساخت کردند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان نقش نیروی انسانی دانش‌آموخته و متخصص در نهایی شدن پروژه رصدخانه ملی ایران را اثرگذار دانست و افزود: این پروژه فناورانه، مایه مباهات و فخر ملی است و زمینه اقتدار علمی و فناوری کشور را به همراه می‌‌آورد ؛ همچنین در سال‌های آینده می‌تواند زمینه‌ساز حضور ایران در میان برترین کشورهای فعال در این حوزه شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از اتصال دانش و تخصص ایران به شبکه جهانی نجوم گفت و ادامه داد: این رصدخانه می‌تواند ارتباط ایران را با سایر کشورهای جهان در رصد پدیده‌های نجومی و توسعه دانش و فناوری این حوزه آسان کند. دانشمندان ممکن است سال‌ها برای رصد یک پدیده اخترفیزیکی تلاش کنند که با ایجاد شبکه ای از فناوران، دانشمندان و متخصصان با یکدیگر، این کار تسهیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که گفتمان دانش‌بنیان از محصولات دارای پیشرفته فراتر رفته است، ادامه داد: خانه‌های خلاق، گام تازه‌ای از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که بخشی از زیست‌بوم نوآوری را که اشتغال آفرین و درآمدزا بود اما از ویژگی پیچیدگی فناوری نبودند، زیر یک سقف گرد آورد و به اقتصاد دانش‌بنیان پیوند داد.