• خانه
  • علم و دانش
  • سفر خراسان رضوی| فاز نخست مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مشهد افتتاح شد؛ گشایش پردیس هوش مصنوعی

سفر خراسان رضوی| فاز نخست مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مشهد افتتاح شد؛ گشایش پردیس هوش مصنوعی

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر به استان خراسان رضوی، فاز نخست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی مشهد و همچنین پردیس هوش مصنوعی را در این شهر افتتاح کرد.

سورنا ستاری که از صبح امروز در استان خراسان رضوی حضور دارد و علاوه بر بازدید از برخی مراکز علمی و فناوری، خانه خلاق «نیتک» را افتتاح کرده است، در ادامه دستور آغاز فعالیت فاز نخست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را صادر کرد.

این مرکز به منظور تجمیع ظرفیت های علمی، نیروی انسانی و تجهیزات فنی و آزمایشگاهی و بر اساس ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گشایش یافته است. این مراکز جامع با حمایت ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، و با مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی کشور در برخی کلان منطقه ها و مراکز علمی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  ایجاد شده است که به عنوان یکی از مهمترین ساختارهای منطقهای توسعه علوم و فناوریهای سلول‌های بنیادی فعالیت به حساب می آیند.

ستاری پس از گشایش این مرکز، از سرعت بالای پیشرفت زیست بوم نوآوری و فناوری در استان خراسان رضوی، خبر داد و ابراز کرد: میزان سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری، کارخانه های نوآوری و سایر بخش های مرتبط، عدد قابل توجهی است که نشان از عزم دولت در گسترش زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، همچنین گفت: بیش از هر چیز، مدیرانی که دنبال توسعه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از جوانان برای مشارکت در تاسیس شرکت های دانش بنیان و خلاق هستند، ارزشمند و قابل تقدیر است و ما برای پشتیبانی از ایشان، هیچگونه کوتاهی نخواهیم کرد.

به منظور توزیع عادلانه خدمات در کل کشور و با توجه به پتانسیل نیروی انسانی، زیرساختها، امکانات و تجهیزات موجود، ۸ دانشگاه علوم پزشکی و ۲ دانشگاه از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین پژوهشگاه رویان برای راه اندازی مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شده اند.

در بخش دیگری از این سفر، رییس بنیاد ملی نخبگان پردیس نوآوری هوش مصنوعی را نیز افتتاح کرد. در این پردیس راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به شیوه‌ای کارآمد در حوزه‌های مالی و اطلاعاتی ارائه می‌شود تا زمینه توسعه بازارهای مالی و تجاری فراهم آید.

در این پردیس نوآوری، فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شامل فناوری داده‌کاوی، بینایی ماشین، پردازش گفتار و پردازش زبان طبیعی آموزش داده و به اشتراک گذاری می‌شود تا استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق در این حوزه رونق گیرد.

نشست با مسئولان استانی با محوریت توسعه زیست‌بوم نوآوری و رونق اقتصاد دانش‌بنیان استان از دیگر برنامه‌های سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به استان خراسان رضوی است.