• خانه
  • علم و دانش
  • ۲۵ محصول حوزه فناوری‌های همگرا معرفی شد؛ ستاری: معاونت علمی و فناوری از ایده‌های توانمند در این حوزه برای تجاری شدن حمایت می‌کند

۲۵ محصول حوزه فناوری‌های همگرا معرفی شد؛ ستاری: معاونت علمی و فناوری از ایده‌های توانمند در این حوزه برای تجاری شدن حمایت می‌کند

کیوسک خبر: ۲۵ محصول ایران‌ساخت حوزه فناوری‌های همگرا با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معرفی و به نمایش گذاشته شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در میان جمعی از سرآمدان علمی در حوزه فناوری های همگرا با آن‌ها گفت و گو و از محصولات و خدمات آن‌ها رونمایی کرد. محصولات ایران‌ساخت در حوزه چاپگرهای زیستی، رابط مغز و رایانه، زیست مهندسی، نسل جدید توالی یابی، میکروفلوئیدیک، نانوزیست فناوری و سایر حوزه‌های همگرایی فناوری در این رویداد به نمایش درآمدند.

در این مراسم با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، علی‌محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا از ۲۵ محصول این حوزه معرفی شد.

محصولات ایران‌ساخت در حوزه چاپگرهای زیستی، رابط مغز و رایانه، زیست مهندسی، نسل جدید توالی یابی و سایر حوزه‌های همگرایی فناوری که همگی با اتکا به توان و دانش داخلی و توسط سرآمدان علمی و نخبگانی کشور طراحی و تولید شده‌اند. این محصولات نقشی اثرگذار در توسعه فناوری های همگرا، کمک به پیشرفت و اقتدار کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم دارند.

ضرورت توسعه فناوری‌های نوظهور در دانشگاه‌ها

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با اشاره به این‌که آینده دنیا به فناوری‌های نو گره خورده است، گفت: ایران هم چند سالی است که به حوزه توسعه فناوری و همگرایی آنها با یکدیگر ورود کرده است. اما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید عقب ماندگی ها را با سرعت جبران کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در برخی حوزه‌ها چون زیست‌فناوری و نانوفناوری توسعه خوبی یافتیم و جایگاه منطقه‌ای و جهانی کشور در حوزه دارو و درمان خوب است؛ ما هنوز هم در زمینه هایی چون کشاورزی جای کار وجود دارد و باید تلاش کنیم در این زمینه‌ها نیز به توسعه‌ای فناورانه برسیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه باید با حرکت در مسیر آموزش‌های فناورانه، فاصله توسعه‌ای در مسیر فناوری‌های نوظهور را کم کنیم، افزود: دانشگاه های بزرگ و نام آشنای کشور باید به سمتی حرکت کنند که با توجه جدی‌تر به رشته‌های نوظهور و علوم نوین، افراد خلاق، کارآفرین و نوآور را تربیت کنند.

ستاری همچنین بیان کرد: ایران در حوزه علوم شناختی توسعه یافته است اما هنوز برخی زمینه های اصلی آن در کشور و در دانشگاه ها به خوبی گسترش نیافته است. یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های اصلی این حوزه، مهندسی برق است که امیدواریم این رشته در دانشگاه های کشور به خوبی جای خود را باز کند و آموزش داده شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این‌که می‌بایست فرهنگ آموزشی کشور به سمت توسعه فناوری‌ها و رشته‌های مورد نیاز و نوظهوری که در دنیا توسعه یافته است حرکت کند، افزود: نیاز است که سرمایه گذاری های بخش خصوصی به سمت فناوری های نوظهور سوق یابد. از سرمایه گذاری بخش دولتی، محصولی منتج نخواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین با اشاره به نقش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در رونق فناوری‌های نوظهور، اظهارکرد: زیست بوم فناوری و نوآوری باید به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب کند. امروز تحریم ها شرایطی فراهم کرده است که سرمایه بخش خصوصی به سمت توسعه فناوری سوق یابد. باید از این فرصت به خوبی بهره ببریم.

ستاری با بیان اینکه پول دولت به تولید محصول نمی رسد تنها آدم تربیت می کند، بیان کرد: به همین دلیل نیاز داریم بخش خصوصی را به میدان آوریم و با کمک این بخش به توسعه یافتگی کشور کمک کنیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جهوری آماده حمایت از طرح ها و ایده هایی است که توانمندی تجاری شدن دارند. نخبگان و سرآمدان علمی با حمایت این نهاد می توانند برای به بازار رساندن محصولات و ایده های خود برنامه ریزی کنند.

معرفی محصولات ایران‌ساخت حوزه همگرا

دستگاه پلی سومنوگرافی تست چند پارامتری عملکرد ارگان ها و سیستم های بدن، الکتروانسفالوگراف اینتراکرانیال که به ثبت و پاسش همزمان امواج مغزی و ویدئویی از حرکات و حالات بیمار برای پیدا کردن کانون تشنج صرع کاربرد دارد، دستگاه الکتروانسفالوگراف پوشیدنی با کاربرد در آشکارسازی تغییرات سطح تحریک قشر مغز، دستگاه پرتابل کاربردی در بررسی تغییرات سطح تحریک قشر مغز، هدست پوشیدنی EEGچهار و شش کاناله کاربردی در ارتقای قدرت تمرکز، سامانه واقعیت مجازی بهبود و درمان ترس و وسواس و نرم افزار ارزیابی و مطالعه عمق و نحوه خواب با استفاده از هدست های EEG، محصولات معرفی شده در حوزه مغز و رایانه بود.

چاپگرهای زیستی سه‌بعدی

بخش دیگری از این معرفی ها مربوط به حوزه چاپگرهای زیستی سه بعدی بود. محصولاتی چون چاپگر زیستی سه بعدی BioFabX4 کاربردی در تولید بافت هایی چون قلب، پوست، غضروف و استخوان، جوهر زیستی استخوانی Osteoink برای چاپ سه بعدی بافت های سخت و ایمپلنت استخوانی قابل جذب BoneRegen برای احیای بافت طبیعی پس از ورود به بدن انسان.

محصولات زیست مهندسی یا زیست شناسی مصنوعی نیز حوزه فناورانه دیگری بود که امروز رونمایی شد. از جمله این محصولات می توان به توسعه سویه تولیدکننده هیالورونیک اسید و دستگاه اتوماتیک استخراج اسیدنوکلئیک اشاره کرد.

نسل جدید توالی یابی

نسل جدید توالی یابی از دیگر حوزه هایی بود که چند محصول و خدمت نوین در آن ارائه و امروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از آنها معرفی شد.

خدمت تعیین روند درمانی فردمحور بیماری های سرطان با استفاده از تحلیل داده های NGS، خدمت تشخیص بیماری های نادر و پیچیده ژنتیکی با استفاده از تحلیل داده های NGS, تست ژنتیکی سرطان‌های وراثتی و آنالیز داده های بالینی و تحقیقاتی حاصل از روش های NGS از جمله این محصولات است.

سایر حوز‌ه‌های همگرایی فناوری

امروز محصولاتی در سایر حوزه های همگرایی فناوری نیز رونمایی شد. از جمله آنها می توان‌به دستگاه کنترل شونده بویایی سنجی بر پایه سیگنال های مغزی و سنسورهای تنفسی، آرایه میکروالکترودی MEA، سایکورادیولوژی و برد تزریق الکتریکی گل پایه روغن اشاره کرد.

دستگاه آزمایش شمارش کامل خون، دستگاه اندازه گیری هموگلوبین و هماتوکریت خون، پانسمان بندآورنده خونریزی، دستگاه پایش هوشمند عملکرد قلب و عروق، کیت CTC و ماسک زیبایی صورت و پد چشم هم محصولاتی بود که ذیل برنامه نوپاهای فناوری های همگرا به تولید رسیده است و امروز معرفی شد.