• خانه
  • علم و دانش
  • ستاری: کارخانه نوآوری سیستان و بلوچستان تا سه ماه آینده گشایش می‌یابد؛ مشکلات این استان با راه‌ حل بومی رفع می‌شود؛ پروژه آب ژرف در این منطقه به نتایج باورنکردنی رسیده است و به زودی تحولات در این استان را رقم می‌زند

ستاری: کارخانه نوآوری سیستان و بلوچستان تا سه ماه آینده گشایش می‌یابد؛ مشکلات این استان با راه‌ حل بومی رفع می‌شود؛ پروژه آب ژرف در این منطقه به نتایج باورنکردنی رسیده است و به زودی تحولات در این استان را رقم می‌زند

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی کارخانه نوآوری استان تا سه ماه آینده خبر داد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری سفری یک روزه به استان سیستان و بلوچستان داشت تا اقدامات انجام شده برای پیشرفت زیست بوم فناوری و نوآوری این استان را از نزدیک رصد کند. در این سفر ستاری از مجموعه پردیس دانش بنیان (اراضی توسعه پارک) بازدید کرد که طرح جامع ۶۰ هکتاری توسعه پارک علم و فناوری استان را شامل می‌شود. همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به کارخانه نوآوری سیستان بلوچستان رفت.

توسعه پارک علم و فناوری در سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان در حال پیگیری است

ستاری در بازدید از پارک علم و فناوری استان گفت: پارک‌علم و فناوری این استان پیشرفت‌های خوبی داشته و کار آزادسازی ۲۰‌هکتار فضای این پارک‌نیز در حال‌انجام است تا از این‌لحاظ با مشکل مواجه نباشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: یک‌مجموعه ۶۰هکتاری دیگر نیز در بیرون شهر زاهدان برای پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده که‌ کار واگذاری آن در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک شاهد اثرات این پارک خواهیم بود.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان همچنین بیان کرد: پلتفرم خانه خلاق که در شهر زاهدان به بهره برداری رسیده و خانه دوم آن نیز در حال آماده سازی است تنها مختص به مرکز استان نیست بلکه در شهرهای زابل، چابهار، ایرانشهر و سراوان نیز در حال‌اجرا است. زیرا به هر میزان که‌ پارک‌های علم و فناوری گسترش بیشتری داشته باشند و بتوانند از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بهره ببرند طبیعتا تاثیرات مثبت آن در زندگی همه‌ مردم قابل مشاهده خواهد بود.

کارخانه نوآوری زاهدان افتتاح می شود

ستاری با اشاره به توان بالای علمی و خلاق جوانان سیستان وبلوچستان تاکید کرد: در حال حاضر ۲ خانه خلاق در زاهدان وجود دارد که این خانه‌ها در شهرستان‌های دیگر استان نیز دایر خواهد شد. همچنین تا سه ماه آینده کارخانه نوآوری استان افتتاح می‌شود.

در ادامه نیز ستاری از کارخانه نوآوری زاهدان بازدید کرد. این کارخانه در پارک علم و فناوری استان قرار دارد و فاز نخست آن با ۸ هزار متر مربع فضای کاری در حال توسعه است. قرار است در فاز دوم حدود ۱۲ هزار متر مربع به این فضا افزوده شود.

بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از خانه خلاق استان نیز از دیگر بخش های این سفر بود. بیش از ۳۰ تیم و شرکت خلاق در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق در این خانه مستقر هستند تا با فعالیت خود اقدامات فناورانه در این حوزه ها را شتاب دهند.

مشکلات سیستان و بلوچستان با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برطرف می‌شود

در پایان این سفر نیز معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نشست اقتصاد دانش‌بنیان سیستان و بلوچستان شرکت کرد. ستاری در این نشست با بیان اینکه مشکلات سیستان و بلوچستان با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برطرف می‌شود، گفت: مشکلات این استان با راه‌ حل بومی باید حل شود زیرا این منطقه از جهات مختلف با سایر استان‌های کشور از نظر پوشش گیاهی، وضعیت آب و هوایی و سایر موضوعات متفاوت است.

ستاری همچنین بیان کرد: نگاهی نسبت به این استان ایجاد شده که راه‌حل مشکلات استفاده از نیروی انسانی است و تمامی این مشکلات با دانش و عقل حل خواهد شد و هیچ غول چراغ جادویی وجود ندارد. جوانان سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات باید تلاش کنند و نباید انتظار داشته باشیم که دولت این کارها را انجام دهد زیرا دولت تنها زیرساخت‌های لازم را فراهم خواهد کرد و راه‌حل همانطور که گفته شد از درون این استان سرچشمه می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه پروژه تحقیقاتی آب ژرف در منطقه سیستان به نتایج باورنکردنی رسیده است ولی مطمئناً با آن اتفاق خوبی در این استان می‌افتد که امیدواریم این موضوع ادامه داشته باشد افزود: پروژه تحقیقاتی آب ژرف یک راه‌حل است و صدها پایان نامه دانشجویی و پروژه دانشگاهی باید در این زمینه تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه آن چاه‌های ژرف ایجاد شده را ناحیه نوآوری آب ژرف نام می‌گذاریم همچنین زمینه مشارکت دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان در آن باید فراهم شود تاکید کرد: صندوق پژوهش و فناوری سیستان و بلوچستان به صورت جدی فعال شود. زیرا تصمیم‌گیری‌ها باید از درون استان باشد به گونه‌ای که هر بخش خصوصی که در این صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری کرده تاکنون توانسته چندین برابر برداشت داشته باشد از این رو باید محور توسعه استان این صندوق باشد.

وی خاطرنشان کرد: پلتفرم‌های داخلی سیستان و بلوچستان باید توسط خود این استان فراهم شود و از ما باید تنها انتظار تقویت این پلتفرم‌ها را داشته باشید.