• خانه
  • علم و دانش
  • معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با همراهی ۴۰ شرکت‌دانش‌بنیان و خلاق به سوریه می‌رود؛ دمشق میزبان سومین خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در خارج از مرزها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با همراهی ۴۰ شرکت‌دانش‌بنیان و خلاق به سوریه می‌رود؛ دمشق میزبان سومین خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در خارج از مرزها

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در راس هیاتی تجاری و فناور به سوریه می‌رود تا سومین خانه نوآوری وصادرات فناوری ایران در دمشق افتتاح شود.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اعلام خبر سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به سوریه، گفت: در این سفر فناوری و تجاری ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری را همراهی می‌کنند. شرکت‌هایی که همگی محصولات و خدمات ایران‌ساخت دارند و این سفر مسیر را برای توسعه بازار آنها هموار می‌کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به نخستین نشست تجاری- فناوری ایران در سوریه اشاره کرد و افزود: این نشست همزمان با برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در نمایشگاه بازسازی سوریه در دمشق تیر ماه سال گذشته برگزار شد. رایزنی‌ها و نتایج سازنده آن نیز علت اعزام این هیات تجاری و فناور به این کشور است.

کرمی با اشاره به برنامه‌های این سفر، ادامه داد: سومین خانه نوآوری و صادرات ایران پس از چین و کنیا در کشور سوریه راه‌اندازی می‌شود تا محصولات فناورانه، دانش‌بنیان و خلاق کشورمان به بازار این کشور وارد شوند. همچنین با این اقدام مسیر توسعه صادرات به بازارهای بین‌المللی هموارتر می‌شود.

تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت راهی سوریه می‌شود

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق همچنین گفت: در این سفر، نشست‌های تجاری و فناوری میان دانش‌بنیان‌های ایرانی با شرکت‌های سوریه‌ای برای یافتن بازاری بین‌المللی برای محصولات فناورانه دو کشور برگزار می‌شود. در این نشست‌ها مسیری مطمئن و ایمن برای توسعه صادرات محصولات و خدمات و انتقال فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان وخلاق ایرانی به این کشور ایجاد خواهد شد و آنها می‌توانند ضمن شناسایی شرکت‌های متناظر سوری به بازار منطقه متصل شوند.

کرمی به دیگر برنامه‌های سفر اشاره کرد و افزود: امضای تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط علمی، فناوری و سیاسی میان دو کشور است. تفاهم‌نامه‌هایی که با هدف همکاری برای ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های نانوفناوری، زیست فناوری و تجهیزات بیمارستانی امضا می شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بیان کرد: این تفاهم‌نامه‌ها میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور سوریه منعقد می شود. همچنین در این سفر، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با مقامات دولتی و وزرای سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت‌های سوریه برای دانش‌بنیان‌های ایرانی

ظرفیت جمهوری عربی سوریه با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب در غرب آسیا و ساحل شرقی مدیترانه برای توسعه صادرات شرکت‎‏های دانش ‏بنیان و خلاق ایرانی و ضرورت افزایش تراز تجاری در حوزه‏ های علمی و فناوری، باعث شده است که برنامه‌های ویژه‌ای توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی برای حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان وخلاق ایرانی در حوزه عربی طراحی شود.

این حمایت‌ها از طریق ایجاد خانه نوآوری و صادرات فناوری و ارائه امکاناتی چون ایجاد نمایشگاه دائمی، فضای کار اشتراکی و اختصاصی، سالن جلسات و خدماتی نظیر تحقیقات بازار و بازاریابی و یافتن شرکای تجاری بومی طراحی و اجرا می‌شود.