حمایت حقوقی از زیست بوم فناوری و نوآوری افزایش می‌یابد

کیوسک خبر: کارخانه نوآوری آزادی و ایستگاه نوآوری شریف به عنوان بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری میزبان رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه شدند. در این بازدید بر افزایش حمایت حقوقی از فعالیت‌های فناورانه و دانش بنیانی این اجزای زیست بوم تاکید شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الله علم الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه به همراه پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از کارخانه نوآوری آزادی و ایستگاه نوآوری شریف بازدید کردند.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این بازدید، ضمن تشریح ویژگی های زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، گفت: کارخانه‌ نوآوری آزادی یکی از بازیگران زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان هستند که با استقرار شتابدهنده‌های تخصصی در خود مسیر تبدیل ایده به محصولی فناورانه را هموار می‌کنند. در نهایت نیز تیم‌های نوپا با استقرار در این مکان به شرکت‌هایی دانش بنیان تبدیل می‌شود و برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به برنامه‌های در حال اجرا برای توسعه مراکز و کارخانه‌های نوآوری، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش دارد تا نقش بخش خصوصی در شکل‌گیری شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری بیشتر شود و محوریت فعالیت با بخش خصوصی باشد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: در سراسر کشور اماکن متروکه و قدیمی برای تغییر کاربری و تبدیل شدن به کارخانه‌های نوآوری در نظر گرفته شده‌اند که می‌توان به انبار غله زاهدان و مرکز مخابراتی شیراز، کارخانه کوکاکولا در مشهد، الکترود سازی آما در تهران و تبدیل آنها به کارخانه‌های نوآوری اشاره کرد. این روند ادامه دار خواهد بود و در سال جاری، کارخانه های نوآوری بیشتری تاسیس می‌شود. تاسیس مراکز جدید فضای بیشتری در اختیار استارتاپ‌ها قرار می دهد.

در ادامه حسین صابری قائم‌مقام پارک پردیس معاونت علمی نیز گفت: پارک پردیس معاونت علمی دارای ۵ فاز مختلف است و هر فاز گنجایش خدمت رسانی به ۴هزار نفر را دارد. در سال جاری چند هکتار به این مجموعه افزوده خواهد شد و فعالیت های آن گسترش می‌یابد.

در این بازدید همچنین، بسترهای حقوقی مورد نیاز برای تسهیل فعالیت‌های استارتاپی بررسی شد.

کارخانه نوآوری آزادی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل سابق یک کارخانه الکترود سازی آما تاسیس شده است. این کارخانه که زمانی یک ساختمان نیمه مخروبه بود، در حال حاضر میزبان تعداد قابل توجهی شتابدهنده است. استارتاپ‌های مستقر در این مرکز به کمک منتورها( مشاورین استارتاپی) و شتابدهنده‌ها، ایده‌های خود را به محصولات و خدمات فناورانه تبدیل می کنند.

سوله‌های ۱۰گانه این کارخانه نوآوری، توسط شرکت‌های بخش خصوصی تبدیل به یک شتابدهنده یا مرکز نوآوری شده است.

همچنین رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه، از مراکز مستقر در ایستگاه نوآوری شریف بازدید کرد و در گفتگو با فعالان و مسئولان این مرکز از نزدیک با مسائل و چالش‌های آنها آشنا شد.

در بخش بعدی ایستگاه نوآوری شریف مورد بازدید قرار گرفت و توضیحات لازم توسط سجاد روستا آزاد مدیر ایستگاه ارائه شد.

این مکان بخشی از ناحیه نوآوری شریف است که در سال‌های اخیر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه یافته است.

ناحیه نوآوری شریف با مساحت ۲۵۰ هکتار بیش از ۵۰۰ شـرکت فناور، ۷ شــتابدهنده، ۵ صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری، ۳ مرکز نوآوری و ۲ فضای کار اشتراکی را دارا است.

شتابدهنده‌های دیجیکالا نکست، کارا، پلنت، هم آوا ،واحدهای مستقر در ساختمان شهید سیلمانی، شتابدهنده پرسیژن،وایرتک و موسسه نوآوری رسانا از جمله مراکزی بود که در این دو پردیس نوآوری، مورد بازدید قرار گرفت.