سفر استانی؛ صندوق پژوهش و فناوری گیلان افتتاح شد

کیوسک خبر: صندوق پژوهش و فناوری استان گیلان با سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به این استان فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد تا با سرمایه‌گذاری روی طرح‌های فناورانه و دانش بنیان شاهد رونق فعالیت زیست بوم فناوری و نوآوری استان باشیم.

در حال حاضر ۷ طرح فناورانه در این صندوق با ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آماده سرمایه گذاری است. گردشگری، کشاورزی و نرم افزار برخی از حوزه‌های این طرح‌های فناورانه است که هر یک نقشی تاثیر گذار در پیشرفت استان دارد.

اکنون مجموع اعتبارات صندوق در قالب “تسهیلات، عاملیت، کارگزاری ، ضمانتنامه ، سرمایه گذاری” بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال است.

صندوق پژوهش و فناوری پایه‌ توسعه علم است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در آیین افتتاح این صندوق گفت: صندوق پژوهش و فناوری پایه‌ای برای توسعه علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در هر استانی است. امروز با آغاز به کار این صندوق در استان گیلان فعالیت‌های این حوزه شروع شد. استان گیلان با وجود اینکه جزء نخستین استان‌ها در راه اندازی پارک علم و فناوری بود اما در حوزه صندوق‌های پژوهش و فناوری از سایر استان‌ها عقب ماند.

ستاری ادامه داد: انگیزه و علاقه‌ای که میان فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری استان وجود دارد نشان می‌دهد این حوزه رشد پر سرعتی خواهد داشت. در حال حاضر شرکت‌های زیادی بیش از ده میلیارد تومان در این صندوق سرمایه گذاری کردند. خود این موضوع نوید دهنده شناخت جوانان از موضوع فناوری است. معاونت علمی نیز در این صندوق ها سرمایه گذاری می‌کند تا خود استان نماینده دریافت تسهیلات و سرمایه گذاری باشند.

انعقاد ۶ قرارداد فعال با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید واکسن‌های انسانی

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر با انعقاد ۶ قرارداد فعال با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید واکسن‌های انسانی ایران‌ساخت از تولید این فرآورده دارویی حمایت می‌کنیم. این شرکت‌ها با اعلام فراخوانی دستاوردهایشان را عرضه کردند و پس از ارزیابی‌های تخصصی، حمایت شدند و فرآیند تولید را کلید زدند. هر ۶ شرکت به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌اند و از میان آن‌ها دو شرکت اکنون نیز به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که در سال جاری ۵ نوع واکسن انسانی ایران‌ساخت برای مقابله با بیماری‌های گوناگون توسط شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌شود، افزود: از این میان دو واکسن آماده رونمایی است و به زودی این شرکت‌ها ۳ واکسن دیگر را نیز به بازار عرضه می‌کنند.

در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان گیلان از پروژه پرنده دو زیست بازدید شد.

گیلان نیازمند توجه بیشتر برای توسعه فعالیت‌های فناورانه

همچنین در بخش بعدی این سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت دیدار کرد.

آیت الله رسول فلاحتی در این دیدار گفت: گیلان نیازمند توجه بیشتری برای توسعه فعالیت‌های فناورانه در پارک‌های علم و فناوری و مراکز دانش بنیان است.

وی به پسماند به عنوان معضل استان‌های شمالی به ویژه در گیلان اشاره کرد و افزود: آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود از آسیب‌های رشت است که با طرح‌های فناورانه می‌توان برای رفع آن اقدام کرد.

امام جمعه رشت با اشاره به تلاش‌ها و موفقیت‌های جوانان مبتکر گیلانی در عرصه پسماند و آلودگی‌های زیست محیطی، گفت: نداشتن مکان مناسب یکی از مشکلات جوانان خلاق و مبتکر در استان است.

نماینده ولی فقیه ، توجه به جوانان را بسیار مهم و اثرگذار دانست و گفت: شاهد توجه ویژه به جوانان خلاق و مبتکر در کشور هستیم بنابراین هر قدر برای جوانان خلاق سرمایه گذاری کنید، ارزشمند است.

همچنین در ادامه این نشست معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: سرمایه گذاری روی زیرساخت‌های گیلان مناسب نیست و پارک‌های علم و فناوری استان از امکانات بسیاری برخوردار نیستند.

ستاری بر توسعه زیرساخت پارک‌های علم و فناوری گیلان تاکید کرد و افزود: وظیفه داریم در عرصه پارک‌های علم و فناوری و مراکز دانش بنیان استان کمک کنیم و همدلی مسئولان گیلان در این عرصه مهم است. جوانان خلاق و مبتکر گیلانی با ورود در عرصه‌های مختلف استان اثرگذار هستند و باید از این ظرفیت بهره لازم را برد.

بازدید از دستاوردهای فناورانه دانشگاه آزاد رشت

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این سفر یک روزه از نمایشگاه محصولات و دستاورد‌های فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی رشت بازدید کردند.

در این نمایشگاه بیش از ۳۰ طرح فناورانه که اساتید و دانشجویان مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی گیلان تهیه و تدوین کرده اند، به نمایش گذاشته شد.