آزمایش دارویی که از عوارض ابتلا به کرونا جلوگیری می کند

کیوسک خبر: محققان انگلیسی قصد دارند دارویی را روی ۶۰ بیمار آزمایش کنند که از شدت بیماری کووید۱۹ در برخی افراد و لخته شدن خون در بدن آنها جلوگیری می کند.

به گزارش پرس اسوسیشن، یک داروی جدید با هدف جلوگیری از خسارت به ریه و ایجاد لخته خون به دلیل ابتلای فرد به کووید ۱۹ در بیمارستان های انگلیس آزمایش می شود.

این دارو، مولکولی به نام TRV027 است که مسیرهای سلولی خاصی را هدف قرار می دهد که بیماری ناشی از ویروس کرونا را در افراد تشدید می کند.

پزشکان معتقدند یک سوم مبتلایان به کووید۱۹ که شدت بیماری آنها بیشتر است، با لخته های خونی خطرناک روبرو می شوند و همین امر به مرگ آنان منجر می شود. تورم شدید در ریه ها یکی از واکنش های طبیعی بدن به این ویروس است که به ایجاد لخته های خونی منجر می شود.

داروی جدید روی ۶۰ بیمار در بیمارستان های انگلیس آزمایش می شود. محققان مرکز تحقیقاتی بنیاد قلب انگلیس در امپریال کالج لندن از این آزمایش پشتیبانی می کنند. این تحقیق به مدت ۸ روز بیماران را رصد می کند. در این بازه حساس ۸ روزه حال عمومی برخی بیماران بدتر می شود و نیازمند درمان در بخش مراقبت های ویژه و ونتیلاتور هستند. نیمی از بیماران داروی TRV027 و نیم دیگر دارویی جایگزین دریافت می کنند.

مولکول مذکور توسط شرکت داروسازی ترونا (Trevena) توسعه یافته و هدف آن احیای توازن میان ۲ هرمون آنژیوتانسینII و آنژیوتانسین ۷-۱ است که فشار خون را کنترل می کنند و روی رگ های خونی تاثیر می گذارند.

به طور معمول این توازن به وسیله پروتئینی به نام ACE-2 حفظ می شود. اما به نظر می رسد کووید۱۹ با استفاده از همین پروتئین بدن فرد را مبتلا می کند. داروی مذکور ۲ قابلیت دارد و می تواند علاوه بر محدود کردن آنژیوتانسینII ، فعالیت آنژیوتانسین ۷-۱ را تقلید کند که در برابر آنژیوتانسین II مقاومت می کند.

محققان معتقدند با احیای توازن هورمون ها می توان از صدمه رساندن ویروس به بدن جلوگیری کرد.

داروی TRV027 برای درمان نارحتی قلبی آزمایش شده و ایمن بوده است.