شناسایی ویروس هندی، آفریقایی و هیبرید هندی- کالیفرنیای کرونا در کشور

کیوسک خبر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی مواردی از ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی، هندی و هیبرید هندی- کالیفرنیایی در کشور خبر داد. هر کدام از این ویروس ها اگر در کشوری شایع شود کل آن کشور را به قرنطینه می برد.

سعید نمکی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی افزود: در مورد جهش های جدید ویروس متاسفانه در برخی استانها غیر از ویروس انگلیسی جهش های دیگری را پیدا کردیم.

شناسایی ۳۸ مورد ویروس آفریقای جنوبی

وی گفت: در استان هرمزگان سه نمونه محرز شده ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را پیدا کرده بودیم، این سه نمونه به پنج مورد قطعی و موارد مشکوک افزایش یافت مواردی که از دید ما تقریبا قطعی است حدود ۳۰ مورد جدید است و بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید را از ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی داریم.

نمکی افزود: از هفته پیش به روسای دانشگاههای علوم پزشکی فارس، بوشهر و هرمزگان ابلاغ کردم که با هم مجموعه سه ضلعی را برای مدیریت این ویروس تشکیل بدهند برای اینکه پارسیان، عسلویه و لامرد در استان فارس جاهایی بود که باید به شدت در این استانها پایش می کردیم، کمیته هایی در این استانها حضور پیدا کردند، کارشناسانی از اداره مبارزه با بیماری های واگیر در این منطقه حضور پیدا کردند و این موج را همکاران به خوبی مدیریت می کنند.

مدیریت ویروس آفریقای جنوبی بسیار سخت است

وزیر بهداشت ادامه داد: مردم بدانند با نزدیک شدن به عید فطر با توجه به اینکه سال گذشته هم در این مناطق مثل هرمزگان، خوزستان و بوشهر و قسمت هایی از استان فارس مشکلاتی داشتیم، اگر مردم عید فطر را مراعات نکنند و با شیوع گرفتاری با ویروس کرونای آفریقای جنوبی را در این مناطق داشته باشیم، بسیار بسیار کار سخت تر از مدیریت ویروس انگلیسی می شود.

ویروس آقریقای جنوبی به درمان و واکسن جواب نمی دهد

وی گفت: ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی مشکلاتی زیادی دارد از جمله اینکه به درمان ها پاسخ نمی دهد، در برابر همه پروتکل های درمانی مقاومت دارد و از همه مهمتر اکثر واکسن هایی که تا امروز ساخته شده است، تقریبا روی این ویروس ناتوان هستند و اگر توانمندی مقابله آنتی بادی ویروس آفریقای جنوبی در واکسن ها باشد، بسیار بسیار محدود است.

شناسایی سه مورد ویروس هندی در قم

نمکی افزود: متاسفانه درباره جهش ویروس هندی هم رصد می کنیم؛ مواردی تایید شد، در استان قم؛ سه مورد تایید شد که از بین هندی هایی که در این استان بودند، شناسایی کردیم، تمام ارتباطات این افراد را ردیابی و رصد می کنیم، تمام این مجموعه را قرنطینه کرده ای و در استان قم به خوبی همکاران منپایش و قرنطینه کردند و موارد را تحت مراقبت دارند.

۱۰مورد ابتلا به ویروس هیبرید هندی- کالیفرنیایی کرونا در آذربایجان غربی و تعدادی در یزد

وی گفت: متاسفانه در استان آذربایجان غربی در ماکو و شوط در مجموعه ای که توسط کارگران هندی اداره می شد، حداقل ۱۰ مورد جدید را پیدا کردیم که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی هایی است که می شد برای جمهوری اسلامی آورد.

نمکی ادامه داد: این ویروس در ماه جاری شناسایی شده و به سرعت خودش را به استان آذربایجان غربی رسانده. متاسفانه این ویروس را در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد که هم کارگر هندی و هم ایرانی داشت دیده شد، تمام این افراد در قرنطینه هستند.

وی افزود: خوشبختانه تمام افرادی که با این افراد در تماس بوده اند با محوریت و فرماندهی خود من هر روز رصد می شود، تیم هایی را اعزام کرده ام و گزارش های آن را لحظه ای می گیرم. متاسفانه هر دو از نوع هیبرید هندی- کالیفرنیایی است که از نوع ویروس چموشی و خطرناکی است و سوغاتی فروردین و اردیبهشت امسال است.

وزیر بهداشت گفت: نمونه هایی هم از تهران، آشتیان، ورامین و شهدای پاکدشت گزارش شده است خوشبختانه در بین این نمونه ها هیچ جهش جدیدی دیده نشده است با اینکه تبعه افغان در این منطقه حضور داشتند، همه آنها ویروس انگلیسی بود و در این مناطق نه ویروس آفریقایی و نه هندی پیدا نکردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همکاران من با خستگی مفرط از گیر موج سهمگین چهارم کمی رها می شوند. امواج مختلف ویروس را مدیریت کرده ایم تا بار بیمارستانها را کم کنیم اما اگر دوباره قرار باشد به دام ویروس هندی یا هیبرید کالیفرنیایی هندی یا ویروس آفریقای جنوبی بیفتند. نمی توانم روی تاب آوری نظام سلامت قسم بخورم در حالی که در این ۱۵ ماه گذشته این همه ایستادگی کردند.

نمکی گفت: خواهش من از مردم این است که واقع همکاری کنند چون زبانی جز زبان تمنا و خواهش ندارم، ابزاری غیر از این هم ندارم. گاهی خواهش و التماس کنم و گاهی هم که خودم و همکارانم را در اوج خستگی ببینم عصبانی می شوم. به هر تقدیر از همه مردم خواهش می کنیم همکاری کنند. با رعایت ۵۰ یا ۶۰ درصدی پروتکل وضع مطلوبی نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت افزود: از همکارانم در استانها خواسته ام که رفت و آمدها را محدود کنند تا این ویروس ها به جان کشور نیفتند، این ویروس ها بسیار چموش هستند اگر یکی از اینها در یک کشور دیده شود کل کشور را تحت قرنطینه های خاص می برند و با توجه به تعدد متنوع ویروس در چند استان اگر این شعله ها به هم بپیوندند، کشور را گرفتار می کنند و واقعا مردم باید رعایت کنند. مسئولان باید محکم بایستند و امیدوارم با همدلی و وفاق و رعایت شیوه نامه ها از گستردگی این ویروس های جدید خلاص شویم.

موج چهارم کرونا با ویروس انگلیسی مدیریت شد

وی ادامه داد: به هر تقدیر موج چهارم با ویروس انگلیسی با همت بلند مدافعان سلامت، همراهی مردم و دستگاههایی که در این عرصه حاضر بودند، لطف خداوند و دعای خیر مردم در این ماه مبارک تا حدی کنترل شد و باز هم این وروس در مقابل همت و اراده مدافعان سلامت سر تعظیم فرود آورد و به سمتی رفت که توقف وضعیت صعودی آن را در برخی جاها مشاهده می کنیم و در برخی استانهای دیگر مسیر کندی و آرامش نسبی را می بینیم.

وزیر بهداشت گفت: در این دوره میزان بیماران حدود ۲.۵ برابر قبل در برخی استانها تا ۱۰ برابر دوره های قبل هم خیز بیماری داشتیم ولی با تمهیداتی که برای مبارزه با بیماری اندیشیدیم وضعیت مطلوبتری نسبت به پیک های قبلی طی کردیم.

نمکی با اشاره به اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی که امروز به صورت مجازی برگزار شد، نیز گفت: امروز نشست ویدئو کنفرانسی همراه با مدیران منطقه مدیترانه شرقی و تعدادی از افرادی که از ژنو به آنها پیوسته بودند و وزرای بهداشت منطقه شرقه مدیترانه سازمان بهداشت جهانی برگزار شد. محبت کردند و وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران ر ا به عنوان اولین سخنران انتخاب کردند.

وی ادامه داد: بحثی که امروز داشتیم این بود که بعد از هجمه ویروس کرونا که شاید بعد از یک قرن دنیا را گرفتار چنین فاجعه بیماری زایی کرد، همه کشورها دچار تکانه سنگین شدند وآمادگی برای چنین هجمه گسترده ای برای همه کشورها میسر نبود.

سازمان بهداشت جهانی توان پاسخگویی در برابر کرونا را نداشت

وزیر بهداشت گفت: از طرف دیگر ساختار سازمان بهداشت جهانی از جنبه های مختلف توان پاسخگویی این مساله را نداشت، چه از نظر فنی و تکنیکال و چه حمایت هایی که لازم بود برای کشورها بسیج کند.

وی افزود: در منطقه شرق مدیترانه سازمان بهداشت جهانی این نشست به عنوان اولین نشست تشکیل شد تا به مواردی توجه کنیم که اگر یک عامل تهدید کننده گسترده سلامت جهانی کشورها را فراگرفت چگونه با آن مقابله کنیم، چقدر لازم است کشورها امکانات، تجهیزات و دارو و موارد مورد نیاز را تامین کنند و با چه مکانیزمی آنها را تهیه کنند.

نمکی ادامه داد: مساله دیگر اینکه با اینکه سازمان بهداشت جهانی در این هجمه قابلیت های بالایی از خودش نشان نداد اما به عنوان تنها گزینه ممکن برای پیوند بین کشورها در عرصه نظام سلامت باید سر پا بماند و باید از آن حمایت کنیم، این موضوع را بررسی کردیم که با چه ساز و کاری می شود به سازمان بهداشت جهانی کمک که بتواند در عرصه بین المللی بهتر از قبل بدرخشد و در جنبه های تبادل افکار و اندیشه و اطلاعات و کمک به کشورها چگونه می تواند به میدان بیاید.

وی گفت: نکته دیگری که در نشست امروز مطرح شد، بی عدالتی گسترده، در بین کشورهای فقیر و غنی است. حتی کشورهایی مثل ایران که جزو کشورهای فقیر به حساب نمی آید نیز به علت تحریم های یکجانبه ظالمانه به شدت تحت فشار قرار گرفت است. به این موضوع پرداختیم که چه ساز و کار بین المللی باید طراحی کرد که در پاندمی و گرفتاری های گسترده عفونی یا غیر عفونی کشورها در تحریم های گسترده و پاندمی ها دچار آسیب کمتری بشویم.