کرمی: دانش‌بنیان‌ها تهدید را به فرصت تبدیل کردند

کیوسک خبر: متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان در مدت زمانی کوتاه موفق به طراحی و ساخت یک ربات خدمت رسان پزشکی شدند. این ربات ایران ساخت با نام «کیوان لایف بات» با ویژگی‌های خود در زمان شیوع بیماری‌های با ضریب بالای انتقال، ارتباط درمانگر و بیمار را کم می‌کند. ربات پزشکی کیوان لایف بات امروز به عنوان عضوی از کادر درمان بیمارستان شهید هاشمی نژاد و همزمان در قطر و روسیه فعالیت خود را آغاز کرد.

«کیوان لایف بات» ربات پزشکی “ایران ساخت” دستاوردی دیگری برآمده از زیست بوم فناوری و نوآوری ظهر امروز در بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران با حضور جمعی از مسئولان و پزشکان و کادر درمانی رونمایی شد. کیوان لایف بات یک ربات پزشکی برای کمک رسانی به کادر پزشکی و درمان است. ایده طراحی و ساخت آن همزمان با شیوع کرونا و اوج گرفتن آن در کشور در اوایل سالجاری شکل گرفت و در نهایت با تلاش متخصصان یک شرکت دانش بنیان این ربات متولد شد.

فعالان زیست بوم دانش بنیان تهدید را به فرصت تبدیل کردند

در این مراسم پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی بیان کرد: زیست بوم فناوری و نوآوری با موفقیت توانسته است ضمن شناسائی نیازها، محصولات و خدمات کاربردی خود را در جامعه ارائه دهد و نمونه آن در بحران کرونا بیش از پیش برای مردم و مسئولان نمایان شد که دستاوردها و محصولات ایران ساخت نیازهای جامعه را رفع کردند. رونمایی از ربات پزشکی «کیوان لایف بات» هم اقدامی در همین راستا است. و شروع حرکت جدیدی در زمینه همیاری کادر درمان و بیمارستانی است و نفوذ فناوری های هوش مصنوعی رباتیک در صنعت بیمارستانی است این ربات همزمان با این رونمایی و به خدمت گرفته شدن در بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهراندر شهرهای قطر و روسیه نیز عرضه می‌شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: این موضوع خود اثبات کننده وجود خلاقیت و توانمندی و اقتدار علمی جوانان این کشور است که نیازها را شناسایی و برای رفع آن اقدام می‌کنند.و از تهدید ها فرصت می سازند پس باید به آنها اعتماد کرد و فرصت داد و حمایت کرد. همانطور که امروز شاهد هستیم که شرکت‌‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها از تهدید جهانی یک فرصت ساختند.

کرمی همچنین بیان کرد: افرادی همچون مسئولان و کادر پزشکی و درمانی بیمارستان شهید هاشمی نژاد قابل تقدیر هستند در بحران کرونا در بسیاری از کشورها کادر درمان و پزشکان کار را رها کردند و مردم بی پناه را تنها گذاشتند، اتفاقی که در ایران به همت پزشکان و کادر درمانی شجاع فهیم و ایثارگر هرگز رخ نداد. در کنار پزشکان و کادر درمانی شجاع اتفاقی دیگر رقم خورد و آن تولید و ارائه محصولات و تجهیزات ایران ساخت به مردم ایران و سایر کشورها بود‌. فعالان زیست بومی که در زمان بحران داروها، تجهیزات و محصولات لازم برای مقابله با کرونا را تولید و بومی سازی کردند.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به یک فرصت بحران کرونا اشاره کرد و افزود: هرچند بحران کرونا آسیب‌های بسیاری به مردم کشور وارد کرد اما محاسنی هم داشت و آن نمایش اقتدار علمی و فناوری بود. بحرانی که تصویری از ایران قدرتمند را نمایش داد. کرونا فرصتی برای به روز رسانی پروتکل‌ها دانش و فناوری بود. امروز شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات به قدری توانمند شده‌اند که علاوه بر رفع نیاز کشور می توانند محصولات خود را صادر کنند به عنوان نمونه تولید ماسک N95 و یا کیت تشخیص کرونا ظرف ۲۰ روز پس از شیوع کرونا تولید انبوه شد و اکنون ظرفیت تولید آن بیش از نیاز کشور است و می توانیم صادرات آن را شاهد باشیم حتی اکنون خط تولید این ماسک ها را نیز صادر می کنیم.

کرمی همچنین به حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این حمایت تنها دولتی نیست بلکه حمایت بخش خصوصی و اجتماعی است و همه در کنار هم برای رشد و پیشرفت زیست بوم فناوری و نوآوری باید همدل شویم. زیرا حمایت از این زیست بوم حمایت از اقتصاد دانش بینان و رهایی از اقتصاد نفتی و واردات محوری است.

کرمی در این میان به نقش گروه بیمارستان محب نیز که بصورت vc از این شرکت دانش بنیان حمایت کرده اشاره و از ایشان تقدیر کرد.

معاونت علمی و فناوری نهادی اثر گذار در حوزه فعالیت دانش بنیان‌ها
علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در این مراسم گفت: توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به همت معاونت علمی در کشور جای تبریک به مردم دارد. اکنون در این شرکت‌های فناور نسل جوان خلاقی مشغول فعالیت هستند که نوعی خیزش جهادگونه را در کشور ایجاد کردند. با شیوع کرونا در کشور شاهد خیزش در زیست بوم فناوری و نوآوری بودیم که همه برای رفع نیاز به میدان آمدند.

زالی ادامه داد: در همین مدت زمان کوتاه از شیوع کرونا در کشور خودکفایی ملی به معنای واقعی به فعلیت درآمد و اگر عده‌ای اه این فعالیت‌ها با تردید نگاه داشتند این بحران زمانی مناسب برای رفع آن بود.

زالی همچنین درباره فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری گفت: درخواستم از این نهاد اثرگذار در حوزه دانش بنیان این است که موانع را برای چابک سازی شرکت‌های دانش بنیان رفع کند تا جوانان با انگیزه‌ بیشتری برای پسشرفت کشور وارد عمل شوند. البته معاونت علمی برای توسعه این فعالیت‌ها به خوبی عمل کرده است و بخشی از این نیازها رفع شده است. اما برای بخشی دیگر نیاز به ریل گذاری است.

وی به ساخت ربات پزشکی کیوان لایف بات اشاره کرد و افزود: طراحی و ساخت این ربات در کمتر از ۵۰ روز یک کار نشدنی را شدنی کرد که در نوسط متخصصان یک شرکت دانش بنیان انجام شد.

همچنین قره خانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این ربات به ویژگی‌های آن اشاره کرد و گفت: این ربات به صورت خودکار یا کنترل از راه دور فعالیت می‌کند. حمل غذا و دارو به اتاق‌های مختلف و ارائه آن به بیمار، اندازه گیری میزان دما و اکسیژن خون بدن بیمار، ارتباط صوتی و تصویری پزشک و بیمار برخی از ویژگی‌های آن است. البته به دلیل ایران ساخت بودن این ربات امکان اضافه سنسورهای دیگر به آن وجود دارد.

وی ادامه داد: دو نمونه از این محصول به قطر صادر شده است. همچنین روسیه و کره جنوبی نیز برای خرید آن استقبال کرده‌اند و در حال آماده سازی محتوای لازم به زبان آنها هستیم.

محسن عباسی مدیر عامل بیمارستان شهید هاشمی نژاد دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: طراحی و ساخت این ربات به طور کامل در داخل کشور انجام شده و صد در صد ایرانی است. هدف ما تنها مقابله با کرونا نیست بلکه این محصول برای مقابله با هر بیماری واگیر داری آماده به کار است و در مقابله با بیماری‌هایی با ضریب انتقال بالا اثرگذاری خود را نشان می‌دهد. با ورود آن به بیمارستان‌ها در زمان شیوع بیماری‌هایی مانند کرونا و در زمان قرنطینه وجود آن کمک بزرگی است تا برخورد درمانگر و بیماران را کاهش دهد.

در بخش بعدی جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به ورود فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: شرکت‌هایی در این حوزه موفقیت بیشتری دارند که ارتباط نزدیکی را با بخش بالین ایجاد کرده‌اند. باید به فناوری بهای بیشتری داده شود. دانش بنیان ها با ساخت این ربات و فعالیت در زمان بحران کرونا نشان دادند که آنچه درباره ایران می‌گویند اشتباه است.

در ادامه ضمن رونمایی از ربات پزشکی کیوان لایف بات از کادر پزشکی و درمانی و پرستاری بیمارستان شهید هاشمی نژاد با حضور مسئولین تقدیر صورت گرفت.