• خانه
  • علم و دانش
  • تولید و صادرات محصولی هایتک با استانداردهای اروپایی توسط نخبگان و فناوران

تولید و صادرات محصولی هایتک با استانداردهای اروپایی توسط نخبگان و فناوران

کیوسک خبر: پرویز کرمی، مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: با صادرات کیت‌های ایران ساخت اتفاقات مهمی رخ داده و ایران توانسته با کمک نخبگان و فناوران خود محصولی هایتک را در کمترین زمان ممکن تولید و به جامعه عرضه کند که از تمامی استانداردهای اروپایی برخوردار باشد.

در شرایطی که رسانه‌های معاند در پی شبهه افکنی و سیاه‌نمایی برعلیه کشورمان هستند و تلاش دارند تا با مشوش نمودن اذهان جامعه ماهی خود را از آب گل الود بگیرند دانش‌بنیان‌ها در فتوحاتی دیگر صادرات محصولات روزآمد خود را آغاز کرده و چشمه دیگری از اقتدار علم وفناوری ایران را به رخ جهانیان کشیدند.

اقتدار و توانمندی علمی و فناوری کشور در حوزه زیست‌فناوری در عرصه جهانی

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که با گفتن اینکه دنیا از این پس اخبار متفاوتی از ایران قوی خواهد شنید به اهمیت صادرات کیت‌ تشخیص کرونا در این زمان اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که با صادرات کیت‌های ایران ساخت چند اتفاق مهم رخ خواهد داد. نخست آنکه اقتدار و توانمندی علمی و فناوری کشور درحوزه زیست‌فناوری را در عرصه جهانی به نمایش می‌گذارد و در سال جهش تولید نشان می‌‌دهیم که بر خلاف تبلیغات سوئی که از سوی رسانه‌‌های معاند خارجی و سیاه نمایی علیه ایران به دنیا شده و می‌شود، توان و اقتدار علمی و فناوری ما به جهان مخابره می‌شود، ایران اسلامی توانسته با کمک نخبگان و فناوران خود، محصولی های‌تک را در کمترین زمان ممکن تولید و به جامعه عرضه نماید که از تمامی استانداردهای اروپایی برخوردار باشد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان افزود: به عبارت دیگر سطح تکنولوژی و فناوری ایران به حدی است که مورد پذیرش کشوری مانند آلمان قرار گرفته و اکنون این کشور و سایر کشورهای اروپایی متقاضی وارد کردن کیت‌های تشخیص کرونا از ایران هستند. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه، این کیت‌ها بر اساس قرارداد فروش که میان شرکت ‌تولیدکننده و شرکت وارد کننده آلمانی منعقد شده، صادر می‌شود و طبیعی است که برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد. هر چند که اهمیت نمایش «ما می‌توانیم» و «اقتدار علمی» ایران در عرصه جهانی، چه بسا اهمیتی بیشتر از ارز حاصل از محل صادرات این محصولات باشد.

کرمی ادامه داد: این شرکت محصولات و تجهیزات دیگری در حوزه پزشکی به آلمان و سایر کشورهای اروپایی داشته و مشکل فروش نداشته و علت تاخیر در صادرات اخذ مجوز از وزارت بهداشت ودرمان ایران و مطمئن شدن آنها از کفایت تولید و مصرف در ایران بوده که پس از اطمینان از کفایت لازم در کشور مجوز صادرات صادر شده است.

صادرات محموله ارسالی کیت‌های تشخیصی به آلمان در ۱۵-۱۰ روز آینده به یک میلیون نفر افزایش می‌یابد

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، گفت: در اولین محموله کیت ارسالی به آلمان برای تست ۴۰ هزار نفر بوده اما به گفته مدیرعامل شرکت طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده نیز این میزان به یک میلیون نفر افزایش می‌یابد. از سوی دیگر مراحل قرارداد فروش به ترکیه به اتمام رسیده و از اول هفته آینده صادرات و ارسال این کیت‌ها به ترکیه نیز آغاز می‌شود.

کرمی افزود: کشورهای آمریکای مرکزی و‌ جنوبی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز، تقاضای خود را برای خرید کیت از ایران ارائه داده‌اند که صادرات به این کشورها نیز در دستور کار قرار داد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد: در حال حاضر ۶ شرکت دانش‌بنیان در کشور در زمینه تولید کیت تشخیص کرونا فعالیت می‌کنند که از این تعداد، سه شرکت موفق به تولید کیت‌های کرونا شده‌اند اما تنها یک شرکت موفق به صادرات کیت شده است. این کیت‌ها از نوع کیت‌های سرولوژی است که برای تست جهت حضور افراد در محل‌هایی که تجمع انسانی بیشتری دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اماکنی مانند کارخانه‌ها.

وی در پایان گفت: نتیجه انجام آزمایش با این کیت‌ها نشان می‌‌دهد که آیا فرد تست‌شده مبتلا به کرونا بوده و اکنون بهبود یافته یا اینکه تا به حال مبتلا نشده است. نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر سه نوع کیت تشخیص کرونا شامل کیت سرولوژی، کیت تشخیص سریع و کیت PCR وجود دارد که هر کدام عملکرد خاص خود را داشته و شیوه انجام آزمایش با هر کدام متفاوت است.