سی‌وهشتمین شماره ماهنامه دانش‌بنیان منتشر شد

کیوسک خبر: سی‌وهشتمین شماره از ماهنامه علمی، تحلیلی و خبری «دانش‌بنیان» با نگاهی به نقش زیست‌بوم نوآوری در ارتقای سلامت کشور ویژه نوروز ۹۹ منتشر شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، واپسین روزهای سال ۹۸ سرشار از رخدادها و تحولات گوناگونی بوده است. رخدادهایی که هرکدام پیامدها و درس هایی را به همراه آوردند و بار دیگر، لزوم توجه به نوآوری و هوشمندانه عمل کردن را به ما یادآور شدند.

حال در این شرایط حساس کنونی دانش‌بنیان ماهنامه سی‌وهشتم هم با نگاهی ویژه به این روزهای سخت به بررسی اقتصاد ایران و جهان در سال جدید با و بدون ویروس کرونا پرداخته است. موضوعی که به دغدغه اصلی همه جهان بدل شده است.

در باب برکات «کرونا»

مطلع این شماره از ماهنامه یادداشتی از پرویز کرمی سردبیر «دانش بنیان» است. یادداشتی در باب خیرات و برکات کرونا با عنوان «ایران قو‌ی‌تر». در این یادداشت آمده است که «هر مرضی که مرا نکشد، بی‌شک قویترم می‌کند. » این گزاره که جامعه بشری در طول تاریخ به کرات تجربه‌اش کرده، در مورد کرونا نیز صادق است. کرونا بیماری مهلکی است که اگر عالمانه و هوشمندانه و مسئولانه با آن مقابله نشود، خیلی زود فضای عمومی جامعه را در بر می‌گیرد. برای مقابله با ویروس کرونا به چیزی بیش از وسایل پزشکی و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی نیازمند هستیم. در همین چند هفته گذشته، مدافعان خط مقدم سلامت پرستاران و پزشکان و کادرهای درمانی با ایثار و رشادت، علیرغم مخاطرات موجود در این عرصه به میدان آمدند، خوش درخشیدند و تا آ نجا که در توانشان بود، هم ویروس را مهار کردند، هم مبتلایان را در مسیر درمان قرار دادند. ادامه این یادداشت را در این شماره از ماهنامه بخوانید.

استارتاپ‌ها در ۹۸ چه کردند؟

سال ۹۸ سال پرفراز و نشیبی برای استارت‌آپ‌های ایرانی بود. بسیاری از آن‌ها مجبور به تعطیلی شدند، برخی از آن‌ها به‌ویژه در روزهای پایانی سال به تعطیل نیرو دست زدند. برخی از استارت‌آپ‌ها نیز متولد شدند اما هیچ‌یک از این‌ها موضوع این گزارش نیستند. در این گزارش فعالیت استارت‌آپ‌های مهمی که که با استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌ها و نهاد‌های دیگر همکاری‌های مشترکی را ایجاد کرده‌اند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ادامه این مطلب را در دانش بنیان اسفندماه دنبال کنید.

کرونا با اقتصاد دنیا چه کرد؟

کرونا ویروسی جهانی با ابعاد بزرگ اقتصادی که دولت‌ها را مجبور به اتخاذ تصمیات بین‌المللی برای نجات اقتصادشان کرد. با شیوع ویروس کرونا، دولت‌ها در جای‌جای جهان اقدامات و تصمیماتی را در مقابله با این ویروس اتخاذ کرده‌اند. اگرچه روش‌های اتخاذ شده در کشور‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی این کشورها متفاوت است اما مبنا و فلسفه این تصمیمات در تمامی این کشور‌ها یک موضوع است. حمایت از شهروندان در برابر لرزه‌های شدیدی که این ویروس به همراه دارد. این گزارش به روز و کامل را می توانید در دانش بنیان سی و هشتم پیگیری کنید.

تکنولوژی در خدمت لیموترش

در این شماره از ماهنامه گفت و گویی با مرتضی گل محمدی یکی از مجریان طرح کلان حوزه کشاورزی منتشر شده است. گفت و گویی که قرار است مخاطبان را به دل یک طرح کلان ملی فناوری ببرد و آن‌ها را با چند و چون اجرای یک طرح آشنا کند. طرحی که با مشارکت ۱۰ نفر از محققان و پژوهشگران متخصص در ارتباط با مرکبات و بیماری‌های مرکبات و با همکاری پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال کشور، مرکز تحقیقات کشاورزی استان‌های فارس، هرمزگان و جنوب کرمان به سرانجام رسیده است. این مطلب خواندنی را در شماره سی‌وهشتم دانش بنیان پیگیری کنید.

طعم جهانی رشد غول‌های کالایی

نگاهی به صنعت بورس کشور و بازی‌ها و بازیگران جدید آن هم موضوعی بود که دست‌آویز گزارشی برای اینس شماره از دانش بنیان شده است. گزارشی از شرایط فعلی و آینده بورس و باید و نبایدهای ورود به این عرصه ریسک پذیر درآمدزا. اگز به فعالیت در این عرصه اقتصادی علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم این مطلب را در دانش بنیان دنبال کنید.

آب گل‌آلود نفتی

این عنوان گزارشی است از فراز و نشیب‌های نفتی سال ۹۸ کشور. سالی پرالتهاب برای صنعت نفت در جهان. بحران‌های تلنبار‌شده همچون امواج سونامی خود را بر ساحل این صنعت کوفتند، ابربحران‌هایی که تاکنون با مسکن‌های موقتی برای چند صباحی درد را کم کرده اما جسم بیمار صنعت نفت، این مادر حالا ضعیف‌شده صنایع، را حالا حالاها درگیر خود خواهد کرد. جنگ‌های اقتصادی، بحران‌های نظامی، بیماری‌های جهانی و چالش‌های سیاسی هر کدام خنجری شد بر جسم ضعیف و کم‌جان حوزه انرژی.

در این گزارش فراز و نشیب‌های نفتی ایران و دنیا برری شده است که اگر چنین مطالبی را دنبال می کنید حتما نگاهی به این گزارش داشته باشید.

کرونا و کسب‌وکارها

این روزها تنور اقتصاد کشورها با کرونا سرد شده است. بیماری که به یکباره دنیا را متحیر کرد و همه کشورها را به خود درگیر. اما در این میان تکلیف کسب و کارها چه می شود. بیماری که به این زودی ها قصد ندارد بساطش را جمع کند و تاثیر جدی بر روی اقتصاد کشورها گذاشته است.

شیوع ویروس کرونا قبل از هر چیز یک فاجعه انسانی است و زندگی صدها هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده است. این ویروس همچنین تاثیر فزاینده‌ای بر اقتصاد جهانی دارد. این مقاله با هدف ارائه چشم‌انداز به رهبران مشاغل در مورد وضعیت در حال تحول کنونی و پیامدهای آن آماده شده است. شیوع این بیماری به‌سرعت در حال گسترش است و برخی از دیدگاه‌ها و راهکارهای طرح شده ممکن است به‌سرعت بی‌اعتبار شوند.

اگر کسب و کاری دارید و نگران آینده آن هستید این مطلب را بخوانید.

گفت و گو با مدیر عامل شرکت انگاره فیزیک توس، بنیانگذار استارت‌آپ آپلا در مشهد و بنیانگذار استارت‌آپ دفتر شما، از دیگر موضوعات جذابی است که شما را به دنیای ذهن‌های خلاقی می برد که توانسته اند فکر بکر خود را تجاری سازی کرده و به درآمدزایی برسند. توانایی‌های کوچکی که به کسب و کارهای بزرگ رسیده اند. این داستان‌های واقعی را در سی و هشتمین شماره دانش بنیان بخوانید.

رویای دست‌یافتنی

تشکیل پرونده ای تحلیلی درباره راه‌های رفته و نرفته استارتاپ ها برای رسیدن به بورس یکی از جنجالی ترین موضوعاتی است که در این شماره از دانش بنیان به آن پرداخته شده است.

مدتی است که برخی استارت‌آپ‌های بزرگ ایرانی در پی ورود به بازار سرمایه تلاش‌هایی را شروع کرده‌اند. اگرچه عده‌ای معتقدند ساختار استارت‌آپ‌های داخلی تا رسیدن به شرایط مورد نظر بورس نیاز به تغییرات اساسی دارد اما برخی دیگر معتقدند با کمی انعطاف از سوی بازار سرمایه می‌توان برخی استارت‌آپ‌های خوش‌آتیه و موفق اکوسیستم استارت‌آپی را در بازار سرمایه دید. ادامه این مطلب را در این شماره از دانش بنیان بخوانید.

ترسناک اما خواستنی!

گپ‌وگفتی با رضا قربانی سردبیر راه‌ پرداخت درباره چالش‌های ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه یکی دیگر از مطالب خواندنی این شماره دانش بنیان است. تجربیاتی که قرار است رایگان در اختیار علاقه مندان راه اندازی استارتاپ ها قرار بگیرد. این گفت و گوی مفصل را دنبال کنید.

ذهن؛ اسرارآمیزترین بخش جهان هستی

بررسی کتاب آینده ذهن به عنوان یک دایره‌المعارف آینده علم و فناوری مغز و گذری بر موضوع پادکست و محتوای صوتی از دیگر موضوعاتی است که در این شماره از ماهنامه منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار دارد.

همچون شماره‌های پیشین، مخاطبان می‌توانند با نرم افزار کدخوان در موبایل‌های هوشمندشان، فیلم ها، عکس ها، صداها و متن‌های تعبیه شده در صفحات این ماهنامه استفاده کنند.

«دانش بنیان» سی و هشتم به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسئولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در ۱۵۰ صفحه ویژه فروردین ماه ۹۹ منتشر شده است.