رسیدگی قاطع به پرونده محتکران اقلام بهداشتی/ نازنین زاغری در سلامت است

کیوسک خبر: سخنگوی قوه قضائیه از رسیدگی قاطع و ویژه به پرونده محتکران اقلام بهداشتی مردم خبر داد و گفت: در همین یک هفته اخیر در ۱۱ مورد پرونده کیفرخواست صادر شده است.

بیست و یکمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه امروز با تغییراتی همراه شده است.

این نشست به صورت پخش زنده تلویزیونی و بدون حضور رسانه ها است.

وی در ابتدای این نشست به مناسبت ایام ماه رجب تبریک گفته و عنوان کرد: امروز جامعه ما شاهد شیوع ویروس کرونا و مبتلا شدن جمعی از شهروندان ما به این ویروس منحوس است.

غلامحسین اسماعیلی از تلاش جامعه پرستاری و پزشکی برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا تقدیر کرد و این اقدام آنان را نمونه بارز جهاد در راه خدا دانست.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: به پاس این خدمات ارزشمند عزت این جامعه و اعتماد جامعه به این قشر تقویت شده و لطف و عنایت خدا شامل حال آنها خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین برای همه هموطنانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند عافیت می‌طلبیم و از مردم تقاضا دارم توصیه های جامعه پزشکی را رعایت کنند تا با کمک هم شر این ویروس را کوتاه کنیم.

اسماعیلی گفت: نشست خبری اینجانب به دلیل این وضعیت و احترام به دستورالعمل پزشکان و رعایت سلامت این اصحاب با حداقل خبرنگاران برگزار می شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: توصیه این است که انجام زیارت اهل بیت را به فرصت دیگری موکول کرده و از انجام مسافرت خودداری شده و هرکدام منزل و محل کار را به شبستانی از مسجد و رواقی از حرم اهل بیت تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: قوه قضائیه در کنار ستاد مقابله با کرونا اقدامات ویژه ای را در دستور کار قرار داده است که یکی از آنها صدور بخشنانه مرخصی به زندانیان از سوی رئیس قوه قضائیه بوده است.

اسماعیلی گفت: اقدام دیگر صدور بخشنامه کنترل ورودی زندانیان جدیدالورود و اهتمام قضات و دادگاه‌ها بوده که از صدور قرارهای جایگزین حبس استفاده شود و اجرای احکام قطعی جاری به سال ۹۹ موکول شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در قوه قضائیه به جهت حفظ سلامت کارکنان اداری و قضایی بخشنامه هایی صادر شده است و همچنین بخشنامه متناسب سازی فرایند رسیدگی با توجه به شرایط حاکم صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که کار قضایی تعطیل نشود ولی عوارضی هم نداشته باشد لذا بخشنامه ای از سوی معاون اول قوه قضائیه ابلاغ شده است.

اسماعیلی گفت: مقرر شده است در رسیدگی‌هایی که امکان رسیدگی الکترونیکی وجود دارد سخنان اصحاب پرونده در قالب لایحه به دادگاه‌ها فرستاده شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین مقرر شد رسیدگی ها در خارج از وقت اداری با دورکاری انجام شده و از احضار و جلب غیرضرور پرهیز شود و با استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک به اصحاب پرونده ابلاغ ها انجام شود.

وی گفت: همچنین اهتمام جدی در برخورد سریع و قاطع و بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده احتکار و کسانی که با سودجویی رفتار کردند در دستور کار قرار گرفته و بدون اغماض و در اسرع وقت به این پرونده ها رسیدگی خواهد شد.

اسماعیلی به نحوه برخورد با محتکران اشاره کرد و گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه مسائل درمانی اقدام به سودجویی کرده و دست به کار کثیف می‌زنند مطمئن باشند کرونا زمستان را پشت سر خواهد گذاشت اما سودجویان مهر ابدی ننگ را همراهشان خواهند داشت.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: تا این لحظه در مورد پرونده قاچاق پزشکی، ماسک و دستکش افراد زیادی بازداشت شده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۱ پرونده ظرف یک هفته در دادسرای انقلاب منتهی به صدور کیفرخواست شد که به اتهام اختلال در تأمین مایحتاج مردم به بخش اخلال اقتصادی رفته و بزودی جلسات دادگاه علنی آنها برگزار شده و اسامی نیز اعلام می شود.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: قطعاً مجازات‌های سختی برای این افراد از ناحیه همکاران در نظر گرفته می‌شود و اسامی آن‌ها نیز اعلام خواهد شد. حسب مورد، تشخیص با دادگاه است که اگر مورد از مصادیق افساد فی الارض مطابق قانون مجازات اعدام وگرنه مجازات‌های طویل المدتی از پنج سال تا بیست سال برای مرتکبین این جرایم صادر خواهد شد و نتیجه آن نیز اعلام و مجازات نیز به شکل بازدارنده‌ای اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به کشف بیش از ۵ میلیون ماسک و توقیف آن گفت: بلافاصله این محموله در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و دیشب نیز با مجوز دادستان ری انبارهای احتکار ۳۲ میلیون دستکش طبی کشف شد.

وی افزود: نظارت بر امر توزیع کالاها برعهده دولت است و اشکالات شبکه معیوب توریع باید برطرف شود، سامانه انبارهای تولیدی و وارداتی نیز باید درست شود که معیوب است می گفتند نطارت موجود است و رصد می شود اما اگر نظارتها جدی بود نظام نظارتی و گمرکی می دانست این ماسکها در کجا انبار شده و چرا توزیع نشده است.

اسماعیلی گفت: در بخشنامه قوه قضائیه تسریع شده ضمن انجام امر دادرسی بخش عمده مراجعه اصحاب پرونده غیرحضوری خواهد بود و کاهش مراجعه حضوری را خواهیم داشت و تا امروز ورودی‌ها ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: شاهد فعالیت کسانی هستیم که با شایعه سازی و ساختن اخبار کذب و برخی وهن مقدسات اقداماتی را در فضای مجازی انجام داده اند که البته برخوردهای قضایی در دست اقدام است.

وی افزود: در مورد کلیپ‌هایی که برخی اقداماتی انجام شده که اصلا در فرآیند زیارت وجود ندارد و پخش آن باعث مشوش شدن افکار عمومی شد دو نفر در مشهد و قم شناسایی و دستگیر شدند.

اسماعیلی در مورد سلامت زندانیان نیز گفت: بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و اقدامات خوبی با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است.

وی همچنین در مورد وضعیت نگهداری نازنین زاغری نیز گفت: ایشان در سلامت کامل است ولی فضایی ایجاد می شود که وقتی خبر سلامتی داده می شود کسی توجهی نمی کند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در مورد سایر زندانیانی که در موردشان صحبت شده است برخی از زندانیان اصلا در زندان نیستند و مقدمات اعطای مرخصی برای برخی از آنها فراهم شده است.

اسماعیلی افزود: برای ما زندانی امنیتی و غیرامنیتی تفاوتی ندارد و می توانم بگویم وضعیت زندانیان امنیتی به مراتب نگهداری شان بهتر است.

وی در خصوص یکی از پرونده‌های اخلال در نظام ارزی گفت: تیمور عامری به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل بیست سال حبس و جزای نقدی، محمد حسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی و علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: برخورد ما با اخلال گران به خصوص اخلالگران در حوزه دارو ادامه دارد.