تولید سه خودروی جدید طی سال‌های آینده

معاون مدیرعامل ایران خودرو در تحقیقات، طراحی و تکوین محصول، برنامه این گروه خودروسازی در مورد تولید سه محصول طی سال‌های آینده را تشریح کرد.

کیانوش پورمجیب معاون مدیرعامل ایران خودرو در تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در نشست خبری امروز با بیان اینکه برگزاری این نشست از قبل پیش‌بینی شده بود اظهار داشت:به همین دلیل مدیران سعی کردند به تعهدات خود عمل کنند هر چند قبول داریم این روزها روزهای مناسبی برای برپایی این گردهمایی‌ها نیست.

وی در این نشست با بیان اینکه برنامه ایران خودرو در سال آینده تولید یک خودروی سدان بر روی پلت فرم داخلی است، افزود: این خودرو با استانداردهای ۸۵ گانه در کلاس ابعادی C و با موتور EC5 در دو نوع گیرباکس دستی و اتومات تولید خواهد شد.

معاون مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: موتور EF7 توربوشارژ نیز بر روی این محصول منطبق خواهیم کرد.

پورمجیب همچین با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای عرضه یک خودروی کراس اور در سال ۱۴۰۰ در کلاس ابعادیB خبر داد و گفت: عرضه یک خودروی هاچ بک بر روی پلت فرم داخلی با موتور EC5نیز در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به نمونه سازی انجام شده برای تولید موتور سه سیلندر، گفت: رانا تمام برقی نیز رونمایی شده و در عین حال نقشه راه توسعه گیربکس ایران خودرو اعم از دستی و اتومات در دستور کار طرح در هیأت مدیره ایران خودرو است.

معاون مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه یک گیربکس ۶ دنده را در دستور کار داریم که اسفند ماه رونمایی خواهد شد، گفت: این محصول باعث کاهش مصرف سوخت خودرو در دنده‌های بالا می‌شود.

پورمجیب از عرضه یک گیربکس غیر اتوماتیک در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: اوایل سال آینده سورن پلاس ارتقا یافته عرضه خواهد شد و در عین حال پژو ۲۰۷ پانا روما نیز اردیبهشت سال آینده به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش موتور ملی در حال ارتقا گفت: این موتور در سه ماهه پایانی سال آینده رونمایی خواهد شد.

معاون مدیرعامل ایران خودرو در مورد تنوع منابع تامین گیربکس و موتور مورد نیاز ایران خودرو نیز گفت: برای تامین گیربکس ۶ دنده اتوماتیک دنا پلاس،‌ منبع تامین خارجی داریم و طبق توافق انجام شده بخشی از این گیربکس در شرکت نیرو محرکه ایران وابسته به ایران خودرو به خودکفایی خواهد رسید.

پورمجیب افزود: برنامه توسعه یک گیربکس غیر اتوماتیک و یک گیربکس تمام اتوماتیک در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: پروژه ۱۳۲ تا بهمن سال آینده به مرحله عرضه خودرو می‌رسد و با خودکفایی ۹۳ درصدی اجرایی خواهد شد.

به گفته معاون مدیرعامل ایران خودرو قیمت پک خودروهای وارداتی معمولا حدود ۶ هزار یورو است که با خودکفایی ۹۲ درصدی این ارزبری به کمتر از هزار دلار می‌رسد.

پورمجیب در ادامه با اشاره به انجام مذاکراتی با شرکت تیوان گفت: موتور سه سیلندر این شرکت مطابق با نقشه راه ایران خودرو نبود ولی اگر بتوانیم در مرحله صنعتی سازی از توان آنها استفاده خواهیم کرد.

گروه صنعتی ایران خودرو امروز در حالی نسبت به برگزاری یک نشست خبری با موضوع طراحی و توسعه محصولات اقدام کرد که مسئولان دولتی و به ویژه رئیس‌جمهور تاکید ویژه‌ای بر مدیریت برنامه‌ها و جلوگیری از رفت و آمد غیرضروری مردم در کشور و به ویژه مناطق آلوده به ویروس کرونا و لغو برنامه‌های غیرضروری داشته‌اند.